“Sommeråpent på Knettsetra”
Anmeldelse av Knettsetra

Knettsetra
Vurdert som nr. 3 av 36 Restauranter i Trysil
Kjøkken: Norsk
Beskrivelse: Tradisjonen vil vite at Knettsetra ble bygd av Per Tollefsen (1754–1822) ca 1790, som var eier av Sørby Oppigarn´ på den tiden. Sørby Oppigarn var en av de 13 eldste og største garder i Trysil med flere setrer, bl.a. ´Pigardssetra ved Mo. (Like ved planteskolen). Men det finnes dokumenter på at det var seterdrift på Knetta før den tid. (Gammelstua – «Vaffelstua» er bygd 1760.) Eieren av Knettsetra har alltid vært eierne av Sørby Oppigarn´. Buføringa gikk først til Pigardssetra (tidlig beite). Senere på sommeren (rundt St. Hans) gikk buføringa opp lia langs Knettbekken, mellom Litlknetten og Storknetten, over Hembrenna (stedet der en ser «hemmat» til Sørbygarden på andre siden av elva) og til Knettsetra. Tall ifra 1808 viser at garden hadde da 3 hester, 24 storfe og 30 sauer/geiter. I 1954 ble det bygd skogs og seterveg opp fra Skyltbæk, og i 1980 ble ny veg bygd fra Vestbyvegen og nordover lia (den vi i dag kaller Knettvegen). Jon T. Sørby (1895–1972) var den siste bruker som setret på Knettsetra, og seterdrifta tok slutt i 1971. Etter avtale med Jon Sørby, har Trysilfjell Utmarkslag utført omfattende restaureringsarbeider på setra i årene 1989–1990. Det er også flyttet gamle tømmerhus fra Pigards og Sørbyenget til Knettsetra. I dag er det følgende hus på setra: Seterstua (bygd ca. 1920) ble dobbelt så stor etter at seterstua fra Pigards (Mo) ble flyttet og tilbygd. En kan anta at disse setrene kan være bygd i samme tidsrom, da seterstuene har samme breddemål. Gammelstua, størrøset, (bygd 1760) kalles i dag «Vaffelstua». (Størrøs = hus/rom for ysting/koking). Sanitærbygget er oppført av tømmer fra låven på Sørbyenget og Pigards. Fjøset og sauefjøset (bygd 1900) er snudd 90 grader og kalles i dag «Stallen». Det som i dag er pumpehus/vedskåle har før vært vedskåle og stod midt på tunet, mellom seterstua og fjøset (dette kan være ett av de eldste husene på setra). Kjølebua har snart forfalt, men står like sør for setertunet. I tillegg stod det en låve/løe nord for dagens sanitærbygg. Denne forfalt mot slutten av 1970-tallet.
Anmeldt 8. september 2019 via mobile enheter

Da vi har hytte i Fageråsen, bruker vi å stoppe endel på ski i vintersesongen. Men i år kjørte vi bil helt opp etter tips fra kjente.
Fantastisk god atmosfære og virkelig god opplevelse for alle oss. Selv om vi er der på vinteren, var opplevelsen finere om en kan si det. Grønn og frodig seter med sola tilstede, fikk vi spist lunsj som alltid smaker godt fra et hyggelig og velfungerende personale, stort smil

Her kan en komme i større grupper med buss, anbefaler på det sterkeste til alle som vil oppleve en seter med mye sjarm og god mat.

Dato for besøk: august 2019
Takk, Tor Arne M

Anmeldt 2. februar 2019 via mobile enheter

Jeg og en kompis gikk hitt for å spise litt mat og ta en pause fra bakken. Stedet har en fantastisk atmosfære! Men er dessverre blitt svært dårlige på mat.
Vi bestilte burger m ost og bacon på. Fikk servert en burger med inntørket ost, som så ut som en hockey puck. Samt at pommes frites var stekt for hardt!
Endte opp med at jeg føler jeg ble snytt for penger! Kunne gått på Mac Donalds og fått bedre burger.......

Dato for besøk: februar 2019
Takk, bbbbbbbbbbbilly
Elin W, Leder  på Knettsetra, svarte på denne anmeldelsenBesvart 3. februar 2019

Hei.
Det var synd å høre at vi leverte et dårlig produkt, det er ikke ihht standarden.
Det er også synd at du ikke sa ifra så vi kunne hatt muligheten til gjøre din matopplevelse positiv.
Nå fikk vi jo ikke denne muligheten dessverre.
Håper allikevel du gir oss en sjanse til.

Mvh Elin Wigdel/Restaurant ansvarlig

Anmeldt 15. januar 2019 via mobile enheter

Svinger alltid innom for en matbit og noe godt å drikke iløpet av skidagen ... her er det alltid god stemning og hyggelig betjening ... og vaffelstua da snakker vi himmel på jord ... og hvis du er klar for Party så tar det alltid av i pubben og der er det ofte live musikk ...

Dato for besøk: januar 2019
1  Takk, johnmV7661VH
Anmeldt 19. juli 2018 via mobile enheter

God mat, godt drikke, og til helt greie priser.
Blid og hyggelig betjening, sommer som vinter.
Anbefaler rømmegrøt og spekefat.

Dato for besøk: juli 2018
Takk, 466audena
Anmeldt 7. juli 2018 via mobile enheter

God mat i fantastiske omgivelser! Setra ligger idyllisk til midt på Sørsiden av Trysilfjellet. En nydelig stopp på sommeren, eller ett «must» under slalåm turen på vinteren!

Dato for besøk: juli 2018
Takk, kentidar

Reisende som så på Knettsetra, så også på

Har du vært i Knettsetra? Del dine erfaringer!