“Fantastisk opplevelse”

Vurdert som nr. 1 av 17 ting å gjøre i Rosendal
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Anbefalt lengde på besøk: 1-2 timer
Eierbeskrivelse: Karen Mowat og Ludvig Rosenkrantz fekk garden Hatteberg i Kvinnherad i bryllupsgåve, og her bygde dei seg sitt vesle slott som dei kalla Rosendal. Slottet sto ferdig i 1665. Eit besøk på Baroniet Rosendal er ei vandring gjennom ulike stilepokar frå 1665 til slik dei siste eigarane forlet det i 1927. Det vesle slottet frå 1665 er i dag eit levande museum med konsertar, teater, foredrag og kunstutstillingar, og friske, økologiske råvarer frå Rosendal Have vert nytta i menyar på slottet og i Hagecaféen.
Anmeldt 11. august 2017 via mobile enheter

Baroniet Rosendal er et fantastisk sted. Kulturprogrammet Baroniet tilbyr er enestående, og ikke minst Kammermusikkfestivalen. At verdensledende artister samles her, viser hvilken unike posisjon denne festivalen har. Gratulerer til Leif Ove Andsnes som står bak arrangementet.

Er ellers veldig imponert over det nye Folgefonnsenteret, og anbefaler ledelsen på Baroniet Rosendal til å legge en konsert på den flotte kaien foran senteret inn i sitt progran. Kaien er rett ved siden av det gamle båthuset til Baroniet, og må således være midt i blinken for en utendørskonsert.

Dato for opplevelse: august 2017
Takk, Fjellmannen
Linda L, Public Relations Manager på Baroniet Rosendal, svarte på denne anmeldelsenBesvart 3. april 2018

Kjære Fjellmannen,
Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive en anmeldelse, og for en så flott vurdering!

Vi er svært glade for at Leif Ove Andsnes ville legge sin kammermusikkfestival til Rosendal og Baroniet, og at så mange dyktige internasjonale artister gjerne vil komme til Rosendal.

I tillegg til den nye konsertsalen på Rosendal Avlsgård med moderne lydanlegg perfekt for ulike typer konserter bruker vi også Slottet, Borggården og Kvinnherad Kyrkje fra 1255 som konsertlokaler alt etter hvilken type konsert det er og artistenes ønsker. Vi har allerede utendørskonserter under tak i Borggården, dette har vist seg være svært praktisk i det norske sommerværet enkelte år.

Det er flere flotte attraksjoner i Rosendal i tillegg til Baroniet Rosendal: det flotte, nye Folgefonnsenteret som du nevner, i tillegg til Skaalurensamlinga like ved Folgefonnsenteret, Kvinnherad kyrkje, Steinparken og Galleri G Guddal for å nevne noen.

Tusen takk for at du tok deg tid til å dele dine tips! :-)

Anmeldt 9. august 2017

Vi hadde en fin spasertur rundt på baroniet før vi gikk inn og deltok på en guidet tur inne i slottet. Flink guide med god kunnskap om stedet og dets historie, og med flere morsomme anekdoter om livet på stedet i et historisk perspektiv.
Sett av et par timer, og ikke gå glipp av omvisningen innendørs!!

Dato for opplevelse: mai 2017
Takk, Geir M

Kjære GeirMar,
Tusen takk for flott anmeldelse! Veldig hyggelig å høre at dere hadde en flott guidet tur, vi har mange flinke guider som blir glade for slike tilbakemeldinger. Vi har tro på at god, gammeldags historiefortelling gir gode opplevelser innimellom alle digitale inntrykk.

Anmeldt 4. august 2017 via mobile enheter

For tredje gang kunne vi igjen nyte det fantastiske konseptet Baroniet tilbyr: Konsert med noen av Norges beste artister, nydelig mat i den romantiske hagestuen og overnatting i det sjarmerende Fruehuset, med frokost neste morgen.
Dette må bestilles på nett i god tid hvis man skal få plass. En slik pakke koster kr 1300 pr.pers., noe det etter min mening er vel verdt.

Denne gang var det Vamp som sto for musikken og en konsert med dem er i seg selv en opplevelse. Tidligere har disse konsertene vært avholdt i borggården i selve Baroniet. Det har fungert fint, men lydmessig har nok det vært en utfordring for arrangørene, i tillegg til vær og vind. I år ble den nye Riddersalen tatt i bruk. Den ligger i andre etasje i driftsbygningen på Avlsgården, ca 200 m nedenfor Baroniet og viste seg å være en svært god konsertsal.

Etter konserten spaserte vi under stjernehimmelen opp til Baroniet, og hagestuen som ligger på baksiden av bygget. Der ble vi møtt av en smilende servitør og et bord for to sto og ventet på oss. Vi fikk en nydelig tre-retters middag med lam som hovedrett. Det smakte helt fortreffelig. Sammen med maten valgte vi en vinpakke som besto av ett glass hvitvin og to glass rødvin. Det betalte vi kr 250 for, pr.pers.
Hvis man skal trekke noe ned kan det nevnes at kakestykket som utgjorde desserten ikke var noen stor opplevelse. Det var et firkantet stykke av en ferdigkake, men sammen med en kopp kaffe var det helt greit. Pengene og innsatsen var nok lagt i de to første rettene. Atmosfæren i lokalet er helt spesiell. Det er et lite rom og bordene er små og står tett så det blir en veldig intim stemning. Murveggene forsterker pratingen, så det blir fort en del lyd, men for oss var ikke det sjenerende.

Etter maten spaserte vi ned til Fruehuset, ca 100 m nedenfor Avlsgården. Der bodde vi på et sjarmerende tomannsrom med to senger, en vask og en stol. Dusj og toalett var ute i gangen. En svært enkel, men veldig sjarmerende overnatting.
Neste morgen spaserte vi opp til Avlsgården igjen og spiste en enkel frokost, på langbord.

Vi har benyttet oss av dette konseptet tre ganger og vi totalopplevelsen har vært svært god hver gang.

Dato for opplevelse: august 2017
Takk, Kari L
Linda L, Informasjonssjef på Baroniet Rosendal, svarte på denne anmeldelsenBesvart 12. november 2017

Hei Kari L

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive en så utfyllende og flott anmeldelse! Ekstra hyggelig å høre at dere til og med har besøkt oss flere ganger og har hatt en flott opplevelse hver gang! :-)

Vi er svært glade i Borggården som konsertarena - den byr på en helt spesiell stemning, selv under tak i dårlig vær. Spesielt mindre intimkonserter og Borggårdsteater er svært stemningsfullt med Slottet fra 1665 som kulisser. Den krever en god lydmann på grunn av tykke steinmurer, og vi er svært takknemmelige for at den nye Riddersalen på Rosendal Avlsgård har blitt så bra! Større konserter som Vamp blir en ekstra flott opplevelse i Riddersalen.

På vegne av vår franske Chef-Patisseur Clement vil vi påpeke at vi aldri har servert noen "ferdigkake", men kun serverer hjemmebakte kaker i våre restauranter. Våre dyktige franske kokker har frie tøyler til å skape gode matopplevelser for våre gjester, så det kan også hende at "fransk smak" noen ganger kolliderer med "norsk smak". Vi vil sjekke litt opp i hvilken kake dette kan dreie seg om og vurdere om vi skal unngå den oppskriften til neste år.

Igjen, tusen takk for anmeldelsen og besøkene på Rosendal, og hjertelig velkommen tilbake ved en senere anledning!

Linda Løvfall,

Anmeldt 29. juli 2017 via mobile enheter

Vakker plass med en utrolig flott hage. Mange flotte planter og en hage full av de skjønneste roser med de flotteste farger. Baroniet drives i dag som et levende museum med omvisninger, konserter, foredrag, teater, kunstutstillinger, overnatting og servering.

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, Einste1n
Linda L, Public Relations Manager på Baroniet Rosendal, svarte på denne anmeldelsenBesvart 31. juli 2018

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive en så flott anmeldelse! Kjekt å høre at du satte pris hagen og de ulike tilbudene på Slottet! :-)

Les flere anmeldelser
Anmeldt 29. juli 2017 via mobile enheter

En herlig helg i Rosendal startet med konsert i den røde sal. Nydelig fiolin og klaver konsert etterfulgt av middag i hagestuen. Flott atmosfære i nydelige omgivelser. Maten var god, spesielt hovedretten av lam fra bygda.
Lørdag med nytt besøk og omvisning i baroniet var interessant. Flink guide som svarte godt på alle spørsmål. Deretter tur i den blomstrende rosehagen, tur i urtehagen og lunsj i veksthuset. Absolutt en flott opplevelse på et fantastisk sted med ro, sjel og lite køer.
Skal du på konsert husk å bestille i god tid. Kan og anbefale overnatting på Turisthotellet. Det er og greit å vite at det tar 10 min. å gå fra parkeringsplassen. Dette er og en fin spasertur med flotte trær og nydelig natur. (ta med paraply)

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, 1963Jon
Linda L, Informasjonssjef på Baroniet Rosendal, svarte på denne anmeldelsenBesvart 31. juli 2017

Tusen takk for flott anmeldelse! :-)

Vi er svært heldige som får besøk av noen av Norges flotteste artister hver sommer, og flinke kokker som gjør underverker med både lokale råvarer og egenproduserte grønnsaker, salater, frukt og bær.

Veldig kjekt å høre at guiden har gitt dere en god opplevelse på omvisning, og at dere har fått oppleve den roen og blomsteropplevelsen som vi prøver å skape for våre gjester. Den 800 meter lange turen fra parkeringsplassen gjennom den gamle alléen er en fin start på hageopplevelsen som kommer lenger fremme.

Vi kan også anbefale Rosendal Turisthotell ca 1,5 km fra Slott og hage, det er litt i samme stil som våre egne rom på Avlsgård & Fruehus: enkle, men romantiske rom. Et godt alternativ til våre dessverre svært få rom.

Reisende som så på Baroniet Rosendal, så også på

Rosendal, Kvinnherad

Har du vært i Baroniet Rosendal? Del dine erfaringer!