Veldig viktig del av norsk samfunnshistorie.

Anmeldt 20. mai 2018
Ingeborg56
Oslo, Norge
Kultur og matopplevelse mellom Volda og Ørsta

Anmeldt 12. juli 2017
Signe H

De mest populære turene og aktivitetene i og rundt Ørsta
fra USD 1 782,20
Anmeldt 23. juli 2018

Ankom et ellers folketomt Ivar Aasen-tun midt i høgsesongen i juli. Dermed fikk jeg egen guide, som var god til å fortelle. At guiden var dyktig, kunne imidlertid ikke kompensere for den upersonlige betongbygningen som fullstendig ødelegger inntrykket av tun. Sammenlikna med Astruptunet i Jølster, er dette bare trist. Vi får ingen inntrykk av omgivelsene og miljøet Ivar Aasen vokste opp i, og museet kunne like gjerne ligget i Oslo eller Tromsø. Utstillingene er for så vidt interessante nok, men med alt for mye luft og rom til å gjøre det intimt og hyggelig. Igjen vil jeg sammenlikne med Astruptunet, som gir et mye mer fortetta og levende bilde av miljøet kunstneren levde i.

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, Naturalist51
Anmeldt 20. mai 2018

Alle nordmenn har et forhold til nynorsk, og da er det interessant å få lære om personen Ivar Aasen. Selve museumsbygningen er jo også flott, - fint bygget i betong og tilpasset naturen oppe i lia, og tegnet av en Norges mest kjente arkitekter Sverre Fehn. Interessant film.

Dato for opplevelse: mai 2018
Takk, Ingeborg56
Anmeldt 12. juli 2017

Fint å stoppe her når du er underveis i bil . Museumsbutikken har mange gode produkter bla.barnebøker , som sjølsagt er på nynorsk . Fin meny både til lunch og kaffe .

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, Signe H
Anmeldt 3. mai 2017

.. Ivar Aasen-tunet både vil og kan dette! I den flotte bygninga teikna av arkitekten Sverre Fehn vert det nynorske språket sitt opphav verdsett og språket vert brukt aktivt. Det funkar veldig bra. Utstillingane er interessante og stilige, og butikken svært innhaldsrik med varer av høg kvalitet. Salen inne er godt eigna til små konsertar, medan uteamfiet rommar fleire hundre. Anbefaler ein tur hit for å sjå utstillingane.

Dato for opplevelse: april 2017
1  Takk, Fagnakvinna
Anmeldt 16. april 2017

Jeg var innom her i påsken. Her fikk man rikelig med kunnskap om Ivar Aasens liv og oppvekst. Området har et uteområd der man har tunet der han vokste opp. I tillegg er det et mer moderne bygg der, som er museum. Her kan man i tillegg til å lære litt om nynorskens historie, lære om ulike språks historie generelt, men uten at man der går i detaljer. Muséet har også en kafé, der man kan sitte seg ned for en matbit og en kopp kaffe.

Dato for opplevelse: april 2017
1  Takk, oeyvind639