Norges lengste tretrapp

Anmeldt 16. juli 2019
KarlE297
Troms, Norge

Anmeldt 10. august 2019

Fin tur opp på fjellet, fantastisk utsikt. Selv om det er 1129 trppetrinn er turen overkommelig for de fleste. Dårlig form ta det rolig, god form jogg opp ;)
Rekkverk hele veien slik at det er trygt å gå opp og ned.

2  Takk, Alexander B
Anmeldt 16. juli 2019 via mobile enheter

Stoppet her og tok turen opp. En magisk opplevelse med historisk preg. Starten var en litt dårlig sti. Kommune eller Statkraft burde tilrettelegge litt med bord/benker og informasjonstavler. Trappene trenger nok kontinuerlig vedlikehold men vi følte oss trygg. Utsikten og opplevelsen er helt super. Ta gjerne turen inn til demningen en liten kilometer unna toppen

Takk, KarlE297
Anmeldt 2. juli 2019 via mobile enheter

Fikk tips om denne plassen men var litt vanskelig å finne da veien frem til parkeringen ikke var merket. Vi hadde noe regn når vi var der og det hadde regnet en god del dagene før. Veien opp til trappene er tidvis veldig bratt og glatt. Vi fikk tips om at det er smart å bruke hansker da tau og annet «rekkverk» er kalt å holde i. Vi anbefaler gode fjellsko eller tilsvarende samt bra turklær. Hengebrua i starten gir en god start på turen. Vakker natur og en fin opplevelse å gå over brua. Denne turen kan trygt anbefales men kle seg riktig.

Takk, Per_Erik_Haslestad
Anmeldt 12. mars 2019 via mobile enheter

En stor opplevelse å gå opp denne gamle tretrappa på 1129 trinn som ble bygget av rallare i 1916. Imponerende at det i det hele tatt er mulig å bygge en trapp opp et så bratt fjell. Absolutt et must uansett årstid du besøker Glomfjord!

Dato for opplevelse: mars 2019
1  Takk, AJ F
Anmeldt 8. juli 2018 via mobile enheter

Sommeren 2018 i Nord-Norge var svært utfordrende værmessig. Vi studerte værmeldinger og prognoser nøye før vi satte avgårde fra Tromsø ens ærend for å oppleve Glomfjord, kraftverket, historien bak «Operasjon Muskedunder» og ikke minst Fykantrappa og Rallarbrakka på toppen. Og for en opplevelse! I 18 grader og delvis skyer på vei opp Fykantrappa fikk vi feriens beste opplevelse! Hengebrua i starten av turen gynger oppmerksomt når du går over. Du aner konturene av hva som venter med denne opplevelsen. Litt vandring i fjellsiden før du når trappa noen høydemeter ovenfor. Trappetrinnene er merket hver 100 trinn, så dette kan være en fin motivasjonsfaktor oppover. Det er kjetting på begge sider av trappa hele veien opp sånn at det føles trygt å holde i. Ikke minst på vei ned var det fint å ha noe håndfast å holde i på begge sider.
Da vi nådde toppen sprakk skydekket helt opp, og solen spredte sine stråler utover et fantastisk landskap! Vi er så heldige i Norge å kunne ha slike opplevelser i vårt «nærmiljø».
Vertskapet på Rallarbrakka var upåklagelig, med nystekte vafler, kake og kaffe kokt på kjelen. Underveis gjennom serveringen av stadig nye gjester ble det fortalt små historier fra rallartida. Dette gjør opplevelsen enda sterkere. For en jobb og for en innsats som er lagt ned i denne industrien! Rallarbrakkas atmosfære gir oss et inntrykk av tiden forut. Kjenn på sekken (50 kg) som arbeiderne måtte bære oppover. Ikke anatomiske tilpassete sekker som vi er vant til idag. Serviset som ble brukt under serveringen glir rett inn i tidsepoken fra rallartida, og bilder og utstyr fra den tiden henger rundt i brakka. Vertskapet gjør at du virkelig føler deg sett og prissatt som gjest, med fantastisk velkomst og «takk for besøket» og «adjø» til alle gjestene.
Når du først er på toppen bør du ta turen inn til demningen like bortenfor Rallarbrakka. Dersom du går opp til gondolstasjonen når du kommer til toppen av trappa kan du følge togskinnene inn til demningen. En liten tur på rundt 5 minutter.
Vi fikk anbefalt å kjøre gjennom tunnelen ved parkeringen til Fykantrappa og videre innover til demningene ved Storglomvassdammen og Holmvassdammen. Førstnevnte inneholder visstnok mer stein enn den største pyramiden i Egypt, og det går fin vei hele veien opp. Et fantastisk byggverk som tar pusten fra de fleste. Vi måtte gå de siste 200 meterne til Holmvassdammen pga bom på veien, men når du kommer opp åpenbarer en fantastisk utsikt mot Svartisen og det blå isbrevannet i forkant av isen. Man merker at temperaturen synker med flere grader når man står så nær isbreen.
Dette har vært en fantastisk tur til Glomfjord som vi varmt kan anbefale til andre å utforske.

Dato for opplevelse: juli 2018
7  Takk, lineno73