Pre-viking

Anmeldt 3. oktober 2017
annal736
Ullensaker, Norge

Anmeldt 20. juli 2020 via mobile enheter

Ble dessverre lurt av Google Maps inn på feil vei som var privat og umerket. Ikke mulig å skjønne dette. En "Grumpy Old farmer lady" fortalte oss at dette var trespassing og forbudt og at bommen car stengt og vi kunne ikke komme oss ut. Nå har jeg 4wd og er vant med å kjøre offroad så det var en smal sak å komme seg ut. Vi fikk ihvertfall besøkt Raknehaugen og følt dens historiske sus. Dette er beskyttet og vernet område fra Staten selv om damen ga inntrykk av det motsatte. Jeg forsto det sånn at det er parkering et annet sted hvor man lovlig kan gå inn til Raknehaugen. God tur

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, royb234
Anmeldt 7. august 2019 via mobile enheter

Pent beliggende ved pilgrimsleden mellom Oslo og Trondheim ligger Nord-Europa største gravhaug. Sammen med idylliske Ljøgot-tjernet er stedet et yndet utfartssted for barn og familier.

Dato for opplevelse: april 2019
Takk, Øyvind D
Anmeldt 20. august 2018 via mobile enheter

En veldig koselig og frodig turvei i grønne og vakre omgivelser. Man kan kan gå inn på veien som er merket med pilgrimsledens logo både fra Hovin kirke og fra Jessheim sentrum.

Veien går gjennom en gård og munner ut ved idylliske Grytehullsjøen, Ljøgodttjærnet. Herfra leder en sti opp på selve gravhaugen.

Kan anbefales!

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, Anita M
Anmeldt 19. august 2018

Kong Rakne sin gamle gravhaug. Fra før vikingtiden. Thor Heierdal nevner rakne som en høvding for romerike. Fint lite vann ved foten av haugen (nordsiden) , om vinteren ble/blir det arrangert hopprenn der (på og ved haugen) for 3-14 åringer. (jeg deltok på 70 tallet).

Dato for opplevelse: september 2017
Takk, ToPaaTur2
Anmeldt 4. oktober 2017 via mobile enheter

Raknehaugen er et fint sted for utflukt eller også å passere forbi på søndagstur, der man kan ta seg en kaffepause (medbrakt) eller bare puste på litt. Den regnes for å være Nord-Europas største gravhaug. Det er mye gammel historie i området (folkevandringstiden), og det fins flere skilt med historisk info både ved Raknehaugen og videre langs Oldtidsveien mot Hovin og videre retning Kjos. Ved Raknehaugen kan man også ake og gå på ski om vinteren og grille og kose seg om sommeren. På sørsiden av haugen er det en stor slette med god plass til aktiviteter. På nordsida er Ljøgodt-tjernet der det kryr av rumpetroll på våren, noe som er morsomt for barna, og der man kan bade på sommeren.

Dato for opplevelse: mai 2017
Takk, annal736