Anmeldt 16. juli 2019 via mobile enheter

Dra dit utenfor sesong! Var en times kø for å komme ut på «tunga».
En flott norsk fjellopplevelse med passe gåavstand!

Dato for opplevelse: juli 2019
Takk, AsleA
Anmeldt 30. juni 2019 via mobile enheter

Gikk til Trolltunga en veldig fin sommerdag i god temperatur! Det var ventet at det skulle gå en god del folk (fra lokale guider) noe vi kan skrive under på. Vi trodde vi hadde beregnet god tid for å få parkering på øverste plass (Mågelitopp, 600kr), og var fremme 04.30.. (parkeringen på Mågelitopp åpner ikke før 06.00). Da var allerede køen fylt opp og vi så oss nødt til å parkere på P2 Skjeggedal (500kr) og starte den da 14km turen med det samme!
Første del av turen - 4 km, går på asfalt i bratt stigning! Deretter er det stein, berg og sti resten, godt markert og lett å se hvor man skal gå - med skilt om hvor mange km det er igjen. Jeg personlig synes de 5 siste km var den «verste» strekningen å gå på vei mot Trolltunga, følte gang på gang at vi nærmet oss og at vi gikk og gikk og gikk.
Vi var fremme rundt 9-tiden og allerede da stod vi i 45-50 minutters kø for å få bilder. Køen ble stadig lenger like etter vi stilte oss i den!
Etter halvannen times pause, bar det ned igjen og det var da jeg personlig fikk kjenne det i bena. Jeg var selvsagt klar over at jeg måtte gå tilbake også, men det kan være fort gjort å glemme når man setter i gang og tenker at «terrenget er jo ikke så ille å gå i». Det er definitivt lengden som er krevende på turen.
Jeg vil ikke anbefale joggesko, fjellsko med støtte til ankelen er nok det beste - spør du meg! Det er også tidvis litt vann å passere og da er det fort gjort å få det gjennom joggeskoene/sko som ikke er GorTex.
Hvis du synes de siste 4km ned asfaltveien igjen mot parkeringen i Skjeggedal blir tung, går det alltids shuttlebusser med jevne mellomrom (med litt ventetid påregnet).
Brukte totalt 12 timer på hele turen - og jeg er en jente på 24 som aldri før har gått en så lang tur og ei heller har vært spesielt aktiv det siste året. Så du behøver ikke være topptrent for å gå til Trolltunga! Vi ble forbigått av mange sprekinger både opp og ned.
En flott tur, men igjen - krevende. Spesielt for bena, og deretter psyken.

Dato for opplevelse: juni 2019
4  Takk, Celineeedg
Anmeldt 9. november 2018 via mobile enheter

Perfekt dagstur, gikk opp og ned på med en god pause ved trolltunga på 8 timer. Perfekt lengde for en dagstur og ikke veldig krevende terreng bortsett fra i starten.

Takk, DanLN
Anmeldt 13. september 2018 via mobile enheter

Flott fottur på godt opparbeidet sti (kanskje nesten litt for opparbeidet). Vi brukte 4 timer inn og 3,5 time ned. Flott opplevelse. Det er mange som ønsker å ta bilde ute på tunga, så vi måtte vente 1 time på tur. Men det var helt greit, og vi kunne nyte den spektakulære utsikten imens. Jeg tok meg en liten svømmetur i et av vannene på vei ned. På en varm dag anbefales dette virkelig!

Takk, Camper400021
Anmeldt 26. juli 2018 via mobile enheter

Jeg var her for 3 år siden, og gikk en fin tur på turstier i nær urørt terreng fra Trolltunga Active.

I dag er første 1-2 km fjernet til fordel for en utrolig stygg asfaltert veg. Her har man tydeligvis kun tenkt penger. Omliggende terreng er helt ramponert, og trær ligger fortsatt med roten i været langs vegens stygge fyllinger og skjæringer.
Murene langs vegen er antakelig laget av lokal spengstein, helt uten tanke på estetikk.
Sprengte skjæringer er ikke rensket for løse stein, og det er neppe brukt mer enn 1 fjellbolt for å sikre fjellskjeringene på hele strekningen.
Jeg anbefaler ikke å gå opp denne begredelige delen av turen - ta heller en bråkete shuttlebus, så er du i gang.
Jeg fikk beskjed om at sherpastien lenger vest ikke var anbefalt å bruke. Om den ikke er ferdig eller har blitt ødelagt vet jeg ikke.

Mellom Mågelitopp og første bratte bakke (gitt at man tar bussen opp) er det forholdsvis greit å gå. All myr er fjernet langs stien, så man går på snaufjell her.

«Trappene» opp neste skaret er tydelig ikke laget av sherpaer. Og alt videre arbeid for «å forbedre» stien gjøres med stor gravemaskin og krafse. Ny sti anno 2018, ser ut som et 6-7 meter bredt sår gjennom naturen. Dette er angivelig gjort for å skåne naturen for påkjenningen alle turgåerne påfører den.

Flere redningshytter er satt opp. Det er også en guide/fjellvakt langs strekningen.
Man kan hente vann i flere bekker langs stien. Anbefaling om 1-1,5 liter per person støttes 100 %.
Ta også med ekstra par sko. Slik stien er i dag, trenger man IKKE fjellsko. Joggesko med god demping og god sidestøtte holder i massevis. Man går 98% av turen på stein, fjell og asfalt.

Parkering koster en formue, og shuttlebuss fra Tyssedal til Skjeggedal går hver 1,5 time når du skal ned igjen. De grønne Shuttlebilene til Skjeggedal til Mågelitopp tror jeg slutter å gå en gang midt på dagen, så her må du nok ta bena fatt ned igjen.

Generelt: utsikten har man ikke ødelagt, men alt rundt jobber man hardt for å tyne hver krone ut av, på bekosting av naturopplevelsen.
At man får lov til å drive miljøkriminalitet på denne måten i 2018 er fryktelig synd.

5  Takk, jonbY3443KQ