Anmeldt 28. juni 2021

Vi var et tre-generasjons reisefølge som overnattet i Lafthusets to firemannsrom. Rommene ligger i første etasje og stemte godt med bildene som Mineralparken selv har lagt ut: Romslige og hyggelige og med gode senger og direkte adgang til parken, om enn i et gammelt og lytt hus med lav takhøyde. Personalet var vennlige og imøtekommende, og de strakte seg langt for at vi skulle få et fint opphold. Prisen per person per natt inkluderer mye og er derfor helt ok. Parken i seg selv er liten nok til at det føles trygt, samtidig som den rommer så mye spennende og gøy at barna alltid har noe å finne på. Aktivitetsstasjonene må man riktignok betale ekstra for, men det er ordentlige greier med personale som viser og følger opp – veldig bra, synes vi!
Noen momenter er verd å nevne: Dette er ikke et hotell! Frokostpakken var super med nystekte rundstykker, nykokt kaffe, juice og et utvalg påleggsbeger. Denne spiste vi ved ett av steinbordene utenfor siden været var fint. I regnvær virker eneste mulighet å være ‘sofakroken’ på rommet. Senger og håndklær var sprakende rene og i hotell-kvalitet. Hvert rom hadde kjøleskap, TV og vannkoker. Men utover dette bør man være innstilt på at dette er en oppgradert variant av campinghytte. For eksempel finnes det ikke noen informasjon om slukkeutstyr eller rømningsveier i tilfelle brann. Det er heller ikke noe synlig slukkeutstyr i eller ved rommene, og det er ikke installert sprinkelanlegg eller noen form for merking eller lys. Det er heller ikke vask eller annen tilgang på vann på rommene – ei heller kopper til å drikke eventuell te eller kaffe man lager seg med vannkokeren. Det er ikke noe sted å henge klær, bortsett fra tre stk. spikkede kroker festet høyt oppe på veggen og en bokhylle som var blokkert av dobbeltsengen. Fem poletter for å få varmt vann i dusjen og et slitt og ganske så uhygienisk sofa-møblement bidro også til inntrykket av campinghytte-nivå. Den største minusen er imidlertid adgang til toalettene. De deler man med campingplassen (uten at Mineralparken nevner dette i beskrivelsen), og utpå ettermiddagen var alle tre toaletter så tilgriset at vi valgte å heller gå ut av huset og rundt hjørnet for å benytte toalettene for parkens gjester. Vaskerommet var fullt av sekker med tøyvask og luktet ellers kloakk. Vi fikk av personalet opplyst at det var vanlig at toalettene ble så skitne utover dagen. I tillegg er det et veldig høyt trappetrinn mellom Lafthuset og tilbygget som rommer bad/toaletter. Dette trinnet er ikke egnet for noen som er litt støl til beins eller for små barn (det er steinfliser der man lander etter et eventuelt fall). Her burde det i det minste vært montert et gelender eller håndtak, og trappen burde på sikt vært ombygd. For å komme inn i selve Lafthuset må man også forsere et høyt trappetrinn, men her kommer en honnør til personalet: Siden vi hadde en delvis bevegelseshemmet i vårt reisefølge, fant de fram en trappe-rampe som ble plassert foran trappen om kvelden. Det bør også nevnes at parken har sparsomt med sitteplasser med ryggstøtte. Bortsett fra bistroen innerst i parken er alt steinbord og steinbenker. Fint og naturlig men ikke spesielt komfortabelt for besteforeldre som gjerne skal sitte en god stund. Det sier seg selv at solstolene på stranden heller ikke møter dette behovet. Og apropos besteforeldre og andre som ikke kan bære bagasje så veldig langt: Det er ikke tillatt å kjøre fram til selve Lafthuset med bagasje. Alt må bæres fra parkeringen, gjennom inngang og parkområde og bort til Lafthuset. Parken tilbyr heller ikke tralle eller lignende. Til slutt ønsker jeg å nyansere anmeldelsen fra 2016 med hensyn til matservering. Vær obs på at det kun er mulig å bestille pizza etter klokka 18, og kun fram til klokka 20. Vi fikk opplyst på forhånd at vi kunne bestille all slags mat fram til klokka 20, men dette stemmer ikke. Pizzaen var kjempegod den, men vi hadde ønsket oss tydeligere informasjon om mat-tilbudet på kveldstid for overnattingsgjester. Og helt til slutt: Husk myggmiddel! Her er det mye knott om kvelden!

Pluss:
- Enkel tilgang til fine aktiviteter for barna
- God frokostpakke
- Hyggelig betjening
- Rent og ordentlig
- Behagelige senger og hotellstandard sengetøy
- Gardiner blender greit for lyse sommernetter
- God nattero

Minus:
- Bad/toaletter deles med campingplassen
- Uforsvarlig adkomst til bad/toaletter
- Manglende informasjon om brannvern/rømningsveier og intet synlig brannvernutstyr i/ved rommene
- Langt å bære bagasje
- Så godt som ingen plass å henge opp klær på rommet eller for å henge badetøy etc. til tørk.
- Uhygieniske sofamøbler (mange gamle flekker)
- Ikke håndvask eller vann på rommet
- Ikke kaffeservise eller lignende på rommet
- Begrenset matservering etter klokka 18 og ingen matservering etter klokka 20, uten at det finnes tilgang til kjøkkenfasiliteter.

1  Takk, Utpaturaldrisur
Anmeldt 18. september 2016

Vi har hatt ei flott helg i mineralparken på Evje/hornes.
Vi bodde i det flotte gamle lafthuset som ligger inne i parken. Med stor fin park med lekeaktiviteter for store og små også etter stengetid.
Vi hadde bestilt Taco-bord på fredagskvelden, og Buffet med kyllingklubber, pommes frites, ostekuler, cole slaw, buffalo wings, pølser, kyllingnuggets og salat på lørdagskvelden. Mye deilig mat for store og små.
Lørdagen fikk vi bruke inne parken med skattejakt og steinsliping, og en tur i klatreskogen for de tøffeste av oss.
Tusen takk for ei fin og minnerik helg.

Dato for oppholdet: september 2016
1  Takk, mariboene