“En skjult perle i Henningsvær”
Anmeldelse av Restaurant Gamle Salten/ Kvitbrygga - STENGT

Restaurant Gamle Salten/ Kvitbrygga
Anmeldt 22. juli 2020 via mobile enheter

Dette er en skjult perle i Henningsvær. Maten på båten var utsøkt og et glass i det ombygde fiskemottaket var en opplevelse. Meget god service fra hyggelige folk som bryr seg om det de driver med.

Takk, larsh298

Anmeldt 22. juli 2020

Nydelig god mat! Vi prøvde fiskesuppe, torsk, tørrfiskrett og lammekjøtt. Barnemenyen med fiskeburger var litt kjedelig med fiskekaker i hardt brød. Vi måtte vente lenge på potet til hovedretten og vi droppet dessert, da det var strøket ut to desserter fra menyen.

Takk, kristinhN9036CZ
Anmeldt 21. juli 2020

Vi hadde store forventninger til denne restauranten i forkant. Det reklameres med en meny av Bocuse d’Or chef Gunnar Hvarnes. Undres hvorfor han vil assosieres med dette. Vi mener «styr unna»!

På en snau meny var minst to retter ikke tilgjengelig. Kveite byttet ut med skrei som alternativ.

Verdens kjedeligste fiskeburger som ble anbefalt som barnerett. Fiskekake i tørt brød.

En i følget hadde fiskesuppe til forrett - dette var en smørsaus med fiskestykker i. Interessant ble det når en annen i følget fikk sin fiskesuppe til hovedrett. Lignet ikke den første i det hele tatt - det var en middels hummersuppe uten noe sm helst av grønnsaker. Skulle visstnok være to ulike batcher..... det er ikke mulig med slike smaksforskjeller... Den siste ble strøket fra regningen,

Tror dessverre ikke at noen lokale ville vært imponert av tørrfisk-kreasjonen heller.

30 min etter siste matbit var bordet fremdeles ikke ryddet. Dette var servitørens 3 dag på jobb, og hadde ute kunnskap om noe som hadde med servitøryrket og gjøre. Hvor var sjefen??

Det må være flaut å være restauranteier når dette er resultatet dessverre. Til kundene : styr unna - det finnes andre alternativer.

Takk, 886stigl
Anmeldt 19. juli 2020 via mobile enheter

På vår siste feriedag i Henningsvær fant vi en annonse for Gamle Salten, som er bygget om til restaurant. Det så interessant ut, og vi ble lovet et smaksopplevelse av de store. Menyen skulle være utviklet av Bocuse d'Or- deltaker og senere -coach Gunnar Hvarnes. Vi bestilte bord, og etter litt leting fant vi skipet fortøyd til kai. Rustikt og fint, med solen som speilte seg i havet utenfor. En perfekt ramme og vi gledet oss stort. Første forrett var Stamlaks sashimi, som viste seg å være et blinkskudd. Passe stor og i følge min kone var den helt nydelig. Min fiskesuppe skulle inneholde tre typer fisk, blåskjell og sommergrønnsaker. Jeg er glad i fiskesuppe, og lager flere gode varianter selv. Dette så lovende ut i beskrivelsen, men ble en stor nedtur. En veldig romslig porsjon suppe smakte mest melk med kanskje litt fløte. Selv om det var mange laksebiter, noen blåskjell og enkelte biter hvit fisk smakte det knapt fisk. Jeg tviler på at det var verken fiskekraft eller blåskjellkraft i den, i såfall var det veldig lite. Grønnsakene fantes ikke. Etter noen skjeer sendte jeg suppen tilbake til kjøkkenet, med beskjed om at den knapt var spiselig. Servitøren svarte at det var mange andre som også hadde klaget på suppen..! Jeg prøvde å glemme skuffelsen, og vi gledet oss til hovedretten som var stekt villkveite med smørsaus, til begge. Kveite er en av våre favoritter og vi var særlig spent på tang som tilbehør. Det trengte vi ikke å være, for det fantes ikke tang på tallerkenen. Kveitestykket var druknet i en veldig fet saus, som vi måtte skrape bort for å nyte fisken. Som faktisk var god, men stekt fisk bør ha stekeskorpe. Den var knapt nok der, men varmebehandlingen hadde vært helt riktig så den ikke ble tørr. Ettersom gjestene gjerne har forskjellig forventninger til saus kan den med fordel serveres ved siden av maten. Da er det opp til hver enkelte å drukne maten eller ikke. Av grønnsaker var det ikke så mye. Poteter, reddiker, og litt blomkål som var kokt i rødvin (?) ga en uvanlig farge. Alle de lokale urtene merket vi ikke så mye til. Måltidet var dessverre langt under forventningene, selv om omgivelsene var fine og servitøren hyggelig. Vi droppet dessert men bestilte kaffe. Som dessverre var så tynn at vi valgte å la den stå. Servitøren var grei nok til å stryke både suppen og kaffen på regningen, men vi hadde jo gladelig betalt hvis det hadde vært godt. Måltidet ble totalt sett en nedtur, og vi er overrasket over at en kjent kokk ikke har bedre kontroll når han låner ut navnet sitt til restaurant Gamle Salten.

1  Takk, toreh456
Anmeldt 17. juli 2020 via mobile enheter

Det var fullt på Gamle Salten, så vi tok plass i Kvitbrygga rett over. Samme kjøkken var et stort pluss. Vi fikk ikke tilgang til alt som restauranten Gamle Salten hadde, men flere av rettene. Alt vi fikk var utrolig godt. Sjarmerende sted med god mat, god vin og fantastisk hyggelig service. Kommer tilbake neste gang jeg er i området.

Takk, StianMartinsen1975

Reisende som så på Restaurant Gamle Salten/ Kvitbrygga, så også på