“BEKKJARVIK, ET VIDUNDERLIG STED FOR ALLE MATELSKERE.”
Anmeldelse av Bekkjarvik Gjestgiveri

Bekkjarvik Gjestgiveri
Vurdert som nr. 1 av 2 Restauranter i Bekkjarvik
Kjøkken: Norsk
Anmeldt 9. september 2021

Da Ørjan Johannessen i 2015 vant verdensmesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or, husker jeg at han fikk spørsmål på TV om hvor veien nå gikk videre. «Skal du åpne restaurant i New York, Paris eller hvor?» «Nei, jeg skal være med på å drive familiebedriften Bekkjarvik Gjestgiveri i Austevoll», svarte Ørjan. Det var et svar så jordnært og sjarmerende at der og da bestemte jeg meg for at Bekkjarvik Gjestgiveri var et sted jeg måtte besøke en dag.

Det gikk noen år før det passet. Mange gjøremål og corona-krise førte til flere utsettelser. Ikke før i år var det mulig å få tatt turen til Bekkjarvik.

Men hvor i all verden er nå Bekkjarvik? Austevoll står ikke akkurat på Norgeskartet med noen stor rød ring rundt. Jeg fant det, langt ute i havgapet, litt syd for Bergen. Med bil kommer man ikke dit uten ferge, enten fra Krokeide syd for Bergen eller fra Sandviksvåg på Stord. Med hurtigbåt er det en time fra Bergen.

«Gjestgiveri» høres ganske beskjedent ut. Men allikevel var forventningene helt skrudd på topp da jeg for noen dager siden tok fergen fra Krokeide til Hufthamar og skulle kjøre de få kilometerne til Bekkjarvik.

I en ganske beskjeden resepsjon omgitt av plakater og innrammede kokkejakker fra Bocuse d’Or satt det en meget hyggelig og godt voksen dame. Hun var vennligheten selv. Ikke noe unge utenlandske studenter på sommerjobb her. Her var det ekte, vennlig og smakfullt. «Asta» sto det på skiltet på brystet og jeg forsto straks at dette var vertinnen, moren til de to berømte kokke-tvillingene, Arnt og Ørjan. I 2014 ble Arnt Johannessen kåret til årets kjøkkensjef i Norge. Året etter, i 2015, vant altså tvillingbroren Ørjan verdensmesterskapet i kokkekunst i Lyon.

«Jeg har gitt dere et veldig trivelig rom i «Tønnefabrikken»», sa Asta. Javel, tenkte jeg. «Tønnefabrikken» hørtes jo litt spesielt ut, ikke akkurat ut som et hotellrom. Men det var bare noen få skritt fra den vakre hovedbygningen og det var jo maten som hadde bragt meg hit.

Men hvilket rom det var! Alt var holdt i lyse farger. Det var vinduer nesten til gulvet rett ut mot sjøen og en vidunderlig utsikt. Badet var elegant med nok plass. Alt var så rent, historisk og ordentlig at det var bare å nyte.

Men mest spent var jeg selvsagt allikevel på middagen.

Det startet med en tunfisk med jalapeño, fenikel og sesam. Det smakte vidunderlig og innfridde forventningene. En flott åpning på et måltid. Deretter kom det en røkt kveite med eple, pepperrot og avokado, en spennende og ganske uvanlig sammensetning. Men du verden hvor godt det var. At det er mulig å lage noe så godt! Ikke å undres over at jeg etter hvert forsto at kjøkkenet også var stolt av denne retten. En breiflabb med lokalt plukket ramsløk, nepe og blomkål fulgte deretter. Det sto absolutt ikke tilbake for kveiten. Vidunderlig!

«En hovedrett med kjøtt kan jo ikke toppe dette», tenkte jeg. Men kalv med rød spisskål, shitake og pastinakk hørtes spennende ut. Den smeltet i ganen. At den litt forunderlige desserten med mørk sjokolade med solbær, havre og sitronverbena skulle kunne krone dette måltidet, var nå nærmest blitt forventet. Allikevel overrasket den med sin velsmakenhet. Nok en gang overgikk opplevelsen forventningene.

Vinen som ble servert til maten var for meg alle ukjente. Men nok en gang hadde brødrene Johannessen greid å lete seg frem til noen mindre kjente perler som passet perfekt til det de serverte. Det gjorde måltidet til det mest perfekte kunstverk innen kokkekunst.

Etter en god natts søvn i en nydelig seng, sto frokosten for tur. Den var ikke den mest prangende, men allikevel milevis fra det man forbinder med en «gjestgiveri-frokost», kjemisk fri for ihjelkokte hotell-egg, plastpakket Gilde-pålegg, salat fra Delikat og majones på tube. Alt var laget lokalt på kjøkkenet og var ekte vare. Silderettene var i stjerneklasse, langt over de ellers ganske så velsmakende glassene fra Sildakongen.

Jeg har hatt gleden av å innta måltider på noen av verdens beste restauranter i mitt liv, alt fra Paul Bocuses restaurant i Lyon, L'Auberge du Pont de Collonges, via Restaurant de l'Hôtel de Ville de Crissier like utenfor Lausanne, i sin tid kåret til verdens beste restaurant, til Bent Stiansens «Statholdergården» i Oslo, Norges beste restaurant som ikke står tilbake for noen av de to andre nevnte. Men ute i havgapet syd for Bergen ligger et gjestgiveri som leverer den mest fantastiske maten man kan tenke seg.

Til de som ikke har vært der og som setter pris på eventyrlig god mat er det bare å si: Ta turen! Stedet ligger ikke langs noen hovedvei. Man må reise dit fordi man vil besøke stedet. Men det skuffer ikke, selv om forventningene er skyhøye. Setter man pris på den mest vidunderlige mat man kan tenke seg får man en opplevelse for livet.

Da verdens mest ikoniske kokk, Paul Bocuse, ennå levde (han døde 91 år gammel i 2018) brukte han å hilse på gjestene sine på L’Auberge du Pont de Collonges. Da han en gang hørte at jeg var norsk sa han: «Bent Stiansen er den beste kokken av alle vi har hatt her!» Det var en stor og velfortjent honnør til en av verdens aller beste kokker, den første norske verdensmesteren i kokkekunst.

Men Paul Bocuse hadde aldri vært på Bekkjarvik gjestgiveri.

Så Bent Stiansen får ha meg unnskyldt: Matkunstens Mekka ligger ikke lenger i Lyon. Eller i Rådhusgaten i Oslo. Den har flyttet til havgapet syd for Bergen, til Bekkjarvik og til et vidunderlig gjestgiveri i Austevoll!

Dato for besøk: september 2021
3  Takk, GourmetPAF

Anmeldt 6. september 2021 via mobile enheter

Vi var på tur med bobil og overnattet på bobilplassen. Bestilte bord og så virkelig fram til middagsmåltidet. På formiddagen tok vi også den flotte hagen i øyesyn.
Når vi kom til restauranten ble vi geleidet til bordet, og servitøren kom for å ta bestillingen. Tre av oss bestilte tilhørende vinpakke. Da den fjerde bestilte en alkoholfri pakke ble vi fortalt at de ikke hadde et slikt alternativ. Det var kun mulig å få vann eller vanlig brus. Det ble stille rundt bordet og det ble da bestilt vann.
Etter at vi summet oss litt tilkalte jeg servitøren på nytt, og hun fastholdt sin påstand om at det var det hun kunne tilby.
Jeg trodde ikke det jeg hørte og ba henne sjekke med "sjefen" om at det var riktig at de ikke hadde andre alternativer enn vann. Hadde de virkelig ikke f.eks alkoholfri vin.
Så kom hun tilbake med en alkoholfri "sjampanje" som den fjerde personen kunne få.
Dette var en traumatisk start på måltidet.
Når det gjelder maten var den grei og god, selv om tallerkenen var "stor", men selve maten var "litt sparsom"

PS. VI HAR IKKE SPIST PÅ DETTE STEDET (som er godt kjent) HVIS VI HAR ANT NOE OM EN SLIK BEHANDLING.

2  Takk, 827knutw
Anmeldt 2. august 2021 via mobile enheter

Etter lenge ønsket og planlagt besøk til Bekkjarvik, kom vi endelig her. Litt kald nordavind og 16 i skyggen, men utmerket i sola og litt le.
Spiste fiskesuppe ute til lunsch mens vi ventet på innsjekk. Bare kjempegod suppe.
Fikk telefon i går kveld om bord reservasjon til i kveld.
Flott service! Ble litt paff da resepsjonen sendte oss til en bygning et stykke fra. Ytret vel og forbauselse til resepsjonisten.
Men totalt bortebom! Rommet, (leiligheten) var bare fantastisk. Utsikt over sjøen med fransk balkong i 2.etasje.
Tenker og maten i kveld blir fullkommen i paviljongen.
Nei her kommer vi garantert tilbake.

2  Takk, troligr
Anmeldt 1. august 2021 via mobile enheter

Veldig hyggelig service og nydelig mat. Stod absolutt til våre forventninger. I tillegg fantastisk parkanlegg ovenfor hotellet og nydelige sherpa-trapper helt opp på fjellet.

Takk, Mari F
Anmeldt 25. juli 2021 via mobile enheter

Bra rom i herskspsboligen. 5 retters middag er bra, men alt for lite mat. Vi måtte trygle oss til en burger for å få et min av mat i magen. Andre besøk her, men blir nok det siste. Får nok mye mer for pengene i byen.

Takk, FlekkefjordMynken
Asta J, Daglig leder på Bekkjarvik Gjestgiveri, svarte på denne anmeldelsenBesvart 27. juli 2021

Kjære dere .Det var lite kjekt å høyra at dere ikkje vart mett av vår 5 retters meny.Det pleier heller være andre vei vi får tilbake melding om at gjesten blir for mett.Om dere vil ta turen ein annen gang meld inn at dere ønsker store porsjoner, for det er det enkleste vi kan rette på er å gje gjestene våre nok mat.Ønsker dere fortsatt fin ferietid.
Beste helsing fra Bekkjarvik Gjestgiveri v/ Asta

Reisende som så på Bekkjarvik Gjestgiveri, så også på

Har du vært i Bekkjarvik Gjestgiveri? Del dine erfaringer!