Par, sommer 2021

Anmeldt 15. august 2020
Arild P
Stavanger, Norge

Anmeldt 3. juli 2021 via mobile enheter

Min første fjelltur i hele mitt liv. Startet turen fra Memurubu, med ferje fra Gjendesheim. Om du har dårlige knær bør du ikke gå denne, da det er veldig stor belastning når man går ned fra fjellet. Dette var en utfordrende tur både fysisk og psykisk. Du må gå halvveis før du kommer til eggen. Brukte ca 4 timer dit, da med pauser. Og ca 4 timer derfra. Men fikk veldig mye smerter i knærne på vei ned. Bør klare turen på 6 timer med pauser,om man er skadefri.

Dato for opplevelse: juli 2021
1  Takk, kim5ung
Anmeldt 16. august 2020 via mobile enheter

Denne turen har jeg ønsket i mange år. I år kom Covid-19 og det ble Norgestur. Fulgte med på været og bestilte plass på båt når værvarslingen meldt om sol og lite vind. Datteren min ville være med og vi kjørte opp fra Stavangerområdet på 2 dager stilt og rolig. Tok båten fra Gjendesheim til Memurubu kl 07:00. Fikk reise med Gjendine innover vannet som jeg har fått reist flere ganger med før under navnet Clipperskyss (god mimring). Turen startet ganske hardt med en gang oppover og ved tregrensen så ble deg stopp for å ta av klær. Solen skinte og det var en fantastisk utsikt over alt på hele turen. Solen stekte og oppfylte Camelbaker var gode å ha. Etter den første stigningen på ca 1 t så vi selve Besseggen i det fjerne. Stien videre var fin og litt opp og ned. Satte oss ned rett ved starten på Besseggen med flott utsikt over Gjendevann og Bessevatnet før klatringen begynte. Bratt ned på begge sider, min datter med høydeskrekk kjente på det men det gikk forholdsvis raskt å komme opp i solsteken. Resten av turen gikk greit i ganske slakt terreng før nedturen. Vi brukte 8 timer i rolig tempo pga varmen, hadde heller ikke dårlig tid så vi stoppet ofte og bare nøt utsikten. Denne turen anbefales på det sterkeste. Det går gratis shuttlebus fra parkering og ned til båten. Etter turen er det forfriskninger å kjøpe i kiosken. Også øl for dem som ikke skal kjøre.

2  Takk, Arild P
Anmeldt 9. august 2020

Vi tok båten fra Gjendesheim til Memurubu og gikk derfra. Det ble fort varmt og antrekket måtte justeres ganske raskt. Glad vi var godt forberedt, både med tanke på klær og mat. Vi hadde flere gode pauser oppgjennom. Helt fantastisk utsikt hele veien egentlig og kjempefint å gå. For steinete til å gå i joggesko, så ordentlige tursko anbefales.

Det eneste som skremte meg var møte med ett par som gikk med ett lite barn i en bæremeis, bæremeisen var nærmest opp ned når de klatret ned steinuren. Synes ikke turen egner seg til å ha med verken små barn eller hund. Turvante barn fra 8-10 års alder som tåler at pulsen stiger kan fint gå den når man tar tiden til hjelp.

Vi brukte 7 timer på turen - og hadde en helt uforglemmelig dag!
Tror vi med dette ble hekta på topptur, men hva som skal toppe denne opplevelsen vet jeg ikke.

Takk, H7237UNlailas
Anmeldt 30. juli 2020 via mobile enheter

Vi gikk Besseggen for første gang i år og var heldige med strålende sol og varmt hele dagen. Vi tok fergen til Memurubu og gikk derfra.

Tøff tur, ulendt terreng endel steder, men fantastisk utsikt! Anbefales ikke for nybegynnere, denne turen var ganske tøff for oss uten særlig erfaring med fjelltur, men vi klarte å gjennomføre. Anbefales ikke hvis du har høydeskrekk.

Anbefaler å spise mer regelmessig enn du tror du trenger, fort gjort å miste energi / bli kvalm. Ta også rikelig med pauser. Den første «etappen» er rett opp!

Hilsen godt humør og solbrente legger ;-)

2  Takk, Kristin G
Anmeldt 17. juli 2020

Besseggen var en uforglemmelig opplevelse. Vi startet turen ved Memurubu, etter båtturen fra Gjendesheim. Jeg likte denne måten bedre enn omvendt, altså fra Gjendesheim over Besseggen til Memurubu. Landskapet var fabelaktig hele turen, med litt bedre vær ved Memurubu. :-) Man får muligheten til å fylle på vannflaske på Bjørnebøltjønne.

Takk, Elena Magdalena C