Imponerende

Urnes stavkirke er landets eldste stavkirke, og trolig blant de eldste og færreste vikingminnene... les mer

Anmeldt 5. september 2018
ulriks1
Levanger, Norge
Fantastisk kirke med spektakulær utsikt

Urnes stavkirke er vel verdt et besøk. Vi klørte den smale veien på østsida av Lustrafjorden, og... les mer

Anmeldt 17. juli 2017
502kristine
Sandane, Norge

Anmeldt 27. juli 2015 via mobile enheter

Urnes stavkyrkje er den eldste stavkyrkja i Norge. Tømmeret er hogge i 1129-1130. Dei fantastiske utskjeringane på sida av kyrkja er frå rundt 1070 og truleg teke frå ei eldre kyrkje. Med andre ord nesten like gamal som kristninga av Norge. Gå ikkje glipp av det vakre og overraskande lyse interiøret. Kyrkja står på UNESCO lista over verdsarv. Ferjeturen frå den nydelege bygda Solvorn er den beste måten å nå Urnes på.

Dato for opplevelse: juli 2015
Takk, ArildS551
Anmeldt 25. juli 2015

Ikkje utan grunn står denne rikt utsmykka stavkyrkja frå ca 1140 på UNESCO si verdsarvliste. Vel verd eit besøk, og ligg vakkert til på Ornes ved Lustrafjorden.

Dato for opplevelse: juli 2015
Takk, Inge D
Anmeldt 27. juli 2014 via mobile enheter

Ta turen om du kan!
Veldig spennende innvending, med guideing!
Fantastisk at den står så fint etter så mange år (ja, har vært restaurert så klart)

Takk, Gunglend
Anmeldt 16. juli 2014 via mobile enheter

Et nydelig sted. Vi kjørte bil til, veldig smal vei med mørke tunneler. Spiste på cafeen og handlet nydelig saft og syltetøy med oss hjem. Tok ferja tebake over fjorden.

Takk, gunnhegea
Anmeldt 19. juli 2013

Anbefaler et besøk til denne stavkirken. Norges eldste stavkirke.
Parkerer nede ved veien, og tar 15 minutter og gå opp. Tar Ferja fra Solvorn til Urnes.
Guide som viser deg rundt og snakker om historien. Begynner å vise rundt ute, og inne i kirken til slutt. Er kafeteria der som selger enkel mat, is, vafler, kake, drikke.
Får også kjøpt bringebærsaft, eplesaft, og diverse fra Urnes gården rett ved.
Er også et lite museum der du kjøper billetter til inngangen til stavkirken.
Veldig hyggelig mennesker som jobber der.
Kostet 80 kr for billetten. Syns det var litt dyrt, så det er eneste som trakk ned.

Dato for opplevelse: juli 2013
1  Takk, Ketiljohannessen