Bestill på forhånd
Hvorfor bestille på Tripadvisor?
  • Høydepunkter på turen og hele reiseruten
  • Enkel bestilling på Internett
  • Laveste pris garantert

Ulike måter å oppleve Urnes Stavkyrkje på
fra USD 1 759,79
Anmeldt 18. juni 2020

Vi kjørte på svært trange veier og vi vil fraråde det på det sterkeste. Man bør ta fergen til og fra Solvorn hit. Det er langt å gå fra parkeringsplassen til stavkirken! Dette er visstnok verdens eldste stavkirke i dag, og det som slo meg var at den er veldig liten og sjarmerende med flotte utskjæringer.

Dato for opplevelse: juni 2020
Takk, Ingeborg56
Anmeldt 5. september 2018

Urnes stavkirke er landets eldste stavkirke, og trolig blant de eldste og færreste vikingminnene fortsatt i bruk og drift. Kjøreturen langs fylkesveg 331 til Ornes, om du ikke velger ferja, er minst like spektakulær. Smal og svingete, og det anbefales å ta det med ro - ikke bare for sikkerheten, men også for å nyte synet av de avsidesliggende gårdene langs vegen.
For de som tåler en liten spasertur i frisk norsk luft, langs epletrær og bringebærbusker - med slående utsikt - så er det levelig å parkere ved foten av bakken opp til kirka. Men det er mulig å kjøre helt fram for bevegelseshemmede.
Gården som huser kirken, harogså en museumsbutikk som både selger suvenirer og guiding i kirka. Det er også en familiedrevet gårdskafe på stedet, med lokalt syltetøy og andre matvarer.
Kirkens historie er imponerende, og beliggenheten og dekoren slående. Guidene kunne gjerne ha vært bedre trent og forberedt på spørsmål, men det er både gode brosjyrer på stedet - og Google ...

Dato for opplevelse: august 2018
Takk, ulriks1
Anmeldt 17. juli 2017

Urnes stavkirke er vel verdt et besøk. Vi klørte den smale veien på østsida av Lustrafjorden, og etterpå tok vi ferje over til Solvorn, i seg selv er dette en flott tur. Denne kirka står på Unescos verdensarvliste, og spesielt flott er Urnesportalen som nå står på nordveggen og stammer fra en eldre kirke på samme sted. Det er også kafe der og en liten museumsbutikk.

Dato for opplevelse: juli 2017
2  Takk, 502kristine
Anmeldt 17. juni 2017

Tok vegen på østsida av Lustrafjorden, nærkontakt med Feigumfosse, fall 229 meter, fossen stuper i fjorden ved ' bygda' Feigom.

Urnes stavkirke, trolig fra 1140 er en av de eldste og med flotte utskjæringer, flinke håndverkere den gangen. Stavkirka står på Verdens arv lista til Unesco.

Kom til vakre Solvorn med M/F Urnes, ferga en må rygge inn på i Ornes, trågitter til baugport, manuelt betjent. Trygg seilas!

Dato for opplevelse: juni 2017
Takk, terjegre
Anmeldt 20. mai 2017 via mobile enheter

stavkirke på Urnes. En del av vår verdensarv. Kirken er ikke spesielt unik i forhold til andre stavkirker, bortsett fra at den var gammel

Dato for opplevelse: mai 2017
Takk, larsj898