Fin severdighet

Anmeldt 17. juli 2018
Øyvind W
Trondheim, Norge

Anmeldt 11. juli 2020 via mobile enheter

Absolutt verdt å få med seg. Fikk guidet omvisning men bare i en del av borgen. Flott middelalderkunst. God historisk informasjon. Litt for lang ventetid på guiding. Burde vært hver time. Kafé ok men savnet større utvalg (også for diabetikere og de med søliaki/laktoseint.) anbefales

Dato for opplevelse: juli 2020
1  Takk, KarlE297
Anmeldt 31. juli 2019

Vi dro litt spontant innom stedet på ferietur. Jeg hadde selv vært der for mange år siden og tenkte det kunne vært gøy å vise barna dette stedet. Borgen var åpen og vi gikk inn med en runde innom kaféen. Overprisede barneleker vi får for en femtedel av prisen på nærmeste lekebutikk er ikke av særlig interesse. Vi rusla videre for å se oss rundt og fikk se ei dør som sto på gløtt og hørte stemmer innenfra. Så vi åpna den opp og gikk inn med forhåpninger om å få sett innsiden av bygget. Vi ble da møtt av et ufordragelig kvinnemenneske som kom styrte de mot oss så skjørtene flagret mens hun nærmeste skrek noe om at "det er billettert - det er billettert". Noen forklaring på hva hun mente lot vente på seg men hun fortalte etter noe pinlig ventetid at det organiseres omvisninger man må betale for. Ikke noe informasjon om hverken pris, hvor man får ordnet disse bilettene eller når neste omvisning var ble lagt frem frivillig. På direkte spørsmål nærmest fnøs hun ut av seg at neste tur gikk om en halvtime.
Det hele var såpass utrivelig at vi heller valgte å forlate stedet. På vei ut greide vi å finne noe meget kortfattet informasjon om guidet omvisning begravd under informasjon om konserter og utstillinger som for lenge siden var overstått. Alt klemt sammen på noen små plakater noen meter fra inngangen.
Vi kommer gjerne tilbake under forutsetning at de ansatte holder seg hjemme.

Dato for opplevelse: juli 2019
1  Takk, Reconpack
Anmeldt 17. juli 2018

Eg var første gongen på speiderleir på Austrått i 1997, og vart då merksam på treskulpturane av dei "frem kloke og dei fem dårlege jomfruene" som vi lærte om i bibelsoga - dei som måtte ha lys på lampa om dei skulle få vere med brudgommen på bryllupsfest. I borggården føler ein seg flytta til ei anna tid.

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, Øyvind W
Anmeldt 9. juli 2018

Veldig spesielt bygg for området. Trøndelag har ikke så mange flotte bygg. Interessant historie om Fru Inger, selv Ibsen ble inspirert av denne damen.

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, Åsa A
Anmeldt 22. januar 2018

Austrått-borgen er bygget som et slott mer enn som et festningsverk. Kansler Jens Bjelke fikk bygningen ferdigstilt i 1656, men deler av bygget er langt eldre, blant annet kapellet med sine trekrusifikser fra middelalderen og krypten med Bjelke-familiens balsamerte levninger i gedigne kister. En omvisning med de meget dyktige guidene gir både bygningens historie, historien om fru Inger, og om herresetes betydning helt tilbake til vikingtiden. Alt i alt en meget vesentlig brikke i Norges historie. Borggården med patriarkene og de sju gode og sju dårlige jomfruene er et kunstverk i seg selv!

Dato for opplevelse: juni 2017
1  Takk, Svein Erik B