Ett must når du kjører rv.44!

Flott plass og ett must å stoppe her om du kjører rv. 44 . Flotte hus med masse god historie. Og... les mer

Anmeldt 9. juni 2022
johnmV7661VH
Askim, Norge
Stoppested ved rv 444

Dette er et sted du må stoppe om du kjører rv 444 fra Åna Sira til Egersund. Stedetvet godt merket... les mer

Anmeldt 20. juli 2021
Linusmamma
Porsgrunn, Norge

Anmeldt 23. september 2018

Utrolig å se hvor folk bodde på tidlig 1800 tallet.
Husene ligger under en fjellhammer i ly av regnet.
De levde der av fiske og husdyrhold.

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, BjR1956
Anmeldt 17. juli 2017

På riksvei 44 mellom Flekkefjord og Sokndal ligger Jøssingfjorden. Rv. 44 er smal og med mye svinger, og det kan være vanskelig fremkommelig med større kjøretøy. Fjorden og Helleren med sine historier bør absolutt besøkes. På utsiktspunktet før du begynner på nedkjøringen nordfra, får du historien om krigshandlingene, der angrepet på det tyske transportskipet "Altmark" med 299 britiske krigsfanger på vei til Tyskland skjedde. Vel nede ved bunnen av fjorden får du historien om Helleren.

Dato for opplevelse: juli 2017
1  Takk, Amund P
Anmeldt 22. mai 2016

Eg var der heilt for meg sjølv. Interessant å rusla omkring i og rundt husa. God historie. Bra informasjon.

Dato for opplevelse: mars 2016
1  Takk, Knut M
Anmeldt 22. august 2015

Dette er et sted som er historisk spennende, idyllisk og stimulerende for den som har litt fantasi.
Denne gangen var jeg der sammen med reisefølge i august, på en gråværsdag. Da kunne en se at husene var innenfor dryppkanten. Må ha vernet en del mot regn i den tiden en ikke hadde tak med dagens standard. Ser for meg at det må ha vært nær tilgang til maten fra havet, og at dyr må ha hatt beite der. Trivdes må jo menneskene kanskje ha gjort siden de bodde der lenge, og ble mange.
Absolutt et sted å besøke.
Det gjør noe med en

Dato for opplevelse: august 2015
Takk, 540yvonne
Anmeldt 13. august 2015 via mobile enheter

Det er absolutt verdt å ta turen innerst i Jøssingfjorden og besøke de 2 husene under Helleren, en gammel boplass fra 1700 tallet. Kjell Aukruts figur Mysil Bergsprekken skal vist være født under steinspranget her.

Dato for opplevelse: august 2015
1  Takk, Kari-MetteR