Flott utsikt på toppen, men krevende tur

Fantastisk opplevelse, men ekstremt krevende. Legg ikke ut på turen uten å ha godt grunnlag. Dette... les mer

Anmeldt 31. juli 2022
496terjeb
Lørenskog, Norge
En fin trappetur opp og sti ned igjen

Vi tok ferje fra Lysebotn kl 0710 som var på Flørli 0725. Husk å kjøpe billett på forhånd. Vær... les mer

Anmeldt 31. juli 2021
BirgitBr
Akershus, Norge

Anmeldt 31. juli 2021

Vær oppmerksom på at cafeen på Flørli ikke åpner før kl 11.
Trappene går greit, bare man er forberedt på at det er litt slitsomt. Veldig lite folk, så overhodet ingen kø eller trengsel. Trinnene er små og noen steder er det bratt, så det gjelder å være litt konsentrert. Ville ikke tatt med hund eller små barn.
Det er merket av på hvert 500 trinn, og noen hvileplasser underveis.
På toppen ved vannet er det fint å hvile. Følg rød t-merking til Rallarstien ned igjen. Følg med når man kommer til grusveien. Denne skal bare krysses og ikke følges nedover. Litt bratt enkelte steder med igjen.
Hvis man ønsker et ekstra utsiktspunkt, ta en tur ut til Kalleliklumpen. Men husk at dette tar 20-25 min ekstra. Ikke følg skilt til Kalleli men til Kalleliklumpen (viewpoint).
Digg med noen kaldt å drikke på cafeen på brygga når man kommer ned igjen.
Vi rakk fint ferja tilbake til Lysebotn kl 1445.

Dato for opplevelse: juli 2021
1  Takk, BirgitBr
Anmeldt 23. juli 2021 via mobile enheter

Hadde en fin tur opp, med korte drikkepauser og utsikt fra de mange fine «rasteplassene» i trappa. Gikk rallarveien tilbake (ca 6 km totalt). Brukte 1t og 10min opp trappene, og ca 1t og 20min ned. Dette i moderat tempo. Ganske krevende nedstigning denne veien.

Turen byr på nydelig utsikt over vakkert landskap. Er strålende fornøyd. Stoppet selvsagt innom kafeen etterpå.

Reiste med The Fjords frem og tilbake, med Lauvvik som utgangspunkt (parkerte bilen der). Prøvde å komme med lokalferga tilbake, men denne var full (forhåndsbestilling anbefales). Ble heller med The Fjords inn til Lysebotn og deretter hele veien tilbake til Lauvvik. Fint tur det også.

Dato for opplevelse: juli 2021
Takk, morten_henriksen
Anmeldt 17. juni 2021 via mobile enheter

Du tror du ikke vil klare det. Du vil egentlig snu, men det er ikke lov å gå ned trappen.Men det er lov til å snu seg i trappen og nyte utsikten. Det er en krevende tur, men det er så verdt turen. På toppen lan du slappe av litt og begynne på Rallerstien ned. Vær obs på følgende da du kommer til en grusvei: du skal krysse veien og gå videre inn i skogen. Det er merket hele veien med en rød T, men ved grusveien er den lett å overse. Du skal IKKE følge grusveien. Inn i skogen kommer du til flere små fosser. Ha gode sko, på denne delen av turen ble jeg bløt på bena. Det er mange bratte partier nedover.

Dato for opplevelse: mai 2021
Takk, Eva C
Anmeldt 23. august 2020 via mobile enheter

Vi kom med båt og la til ved kaien. God plass. En del regn men det gikk greit likevel. Rett opp passer oss utmerket. Veldig greit med nedtelling oppover for hver 500 trinn. Innom det gamle pumpehuset ca halvveis. Da vi kom opp på toppen så gikk vi til venstre, en runde ekstra før vi fulgte en grusvei nedover. Tok så av og gikk ned til Flørlihytten. Så oppom Kalleliklumpen. (Se bildet nr 3) Anbefales! Denne plassen blir nok populær fremover. Instabilde plass! Helt til slutt avsluttet vi med ei kald øl nede på kafeen. Topp dag!

Dato for opplevelse: august 2020
2  Takk, benttte
Anmeldt 21. juli 2020 via mobile enheter

Selve trappene var en litt tøff, men utrolig flott tur. Utsikten blir bedre og bedre jo høyere man kommer. Det er merket for hver 500 trinn, noe som er veldig motiverende. Vi tok rutebåten inn fra Lauvvik kl 13.55, gikk trappene på 4 timer inkl. pauser, overnattet i telt (kr 120 pr/pers) og gikk Kalleliklumpen på 2 timer neste dag, før vi tok samme båt tilbake til Lauvvik kl. 15.45. Vi var veldig imponert over Flørli! Overnattingsstedene (DNT, hostel, leiligheter, camping, brygge for båter), kaféen med hjelpsomt og gjestfritt personale, den flotte brygga med stamp som er åpen hver lørdag, skolepuben (begrensede åpnoæingstider). Flere burde ta turen hit, det var i hvertfall ingen overfylt campingsplass!

Dato for opplevelse: juli 2020
2  Takk, 721maritab