Stavkirke på gammel hellig grunn

Anmeldt 9. mai 2019
Anne Marit R
Grimstad, Norge
Kun åpent midt på sommeren.

Anmeldt 19. mai 2018
Ingeborg56
Oslo, Norge

Anmeldt 9. mai 2019 via mobile enheter

Kvernes stavkirke ligger høyt og flott med utsikt over "hele Nordmøre". Her har det ligget et hov i norrøn tid som ble revet da kirken ble bygget. Den blir støttet opp av staver utvendig. Den ble nesten revet ned sammen med mange andre stavkirker på 1800-tallet, ble reddet i siste liten. Bare galleriet var da revet ned og man ser hull i tømmeret der galleriet satt.

Dato for opplevelse: mai 2019
Takk, Anne Marit R
Anmeldt 19. mai 2018

Vi fikk ikke kommet inn i kirken denne gangen for kirken er kun åpent ca. 2 måneder i året. Det er en veldig spesiell stavkirke som er veldig forskjellig fra andre stavkirker i Norge, og den er absolutt verdt et besøk (vi var inne i kirken for over 20 år siden og hadde håpet at vi kunne ha gjentatt besøk denne gangen. Det er inngangspenger for å se kirken innvendig.

Dato for opplevelse: mai 2018
Takk, Ingeborg56
Anmeldt 10. september 2017

Kvernes stavkirke på Averøya er en av Norges yngste stavkirker bygd ca år 1300. Ser muligens enkel ut fra utsiden, men er svært detaljrik på innsiden. Vakkert dekorert med malerier på vegg og himling. Fin plassering med flott utsikt over Freifjorden og Kvernesfjorden. Rett ved ligger den "nye" kirken fra 1893.
Kirken er åpen for besøkende i sommersesongen. 11.00 til 17.00 hver dag.
Priser: Voksen NOK 60,-
Grupper (min 10 pers) NOK 40,-
Student/pensjonist NOK 40,-
Barn under 16 år gratis inngang.
Stor parkeringsplass på stedet. (gratis)

Dato for opplevelse: august 2017
Takk, MonaNesset
Anmeldt 27. juli 2017

Gamle Kvernes Stavkirke ligger vegg i vegg med den nyere kirken på stedet. Fin og velholdt kirke som ligger nydelig til med utsikt til fjord, fjell og bebyggelse. Et sted for ro og ettertanke. Kirken var stengt på mitt besøkstidpunkt.

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, Skippers1
Anmeldt 3. juni 2016 via mobile enheter

Når vi får besøk fra Danmark, så tar vi gjerne en tur i nærområdet.
Denne gangen ble det en tur til Kristiansund og de severdighetene vi fant på vegen.
Denne kirken ligger litt utenfor hovedvegen, men avstikkeren er verd en tur. Kirken og området er full av informasjon og kart, som gir deg et flott historisk innblikk.

Dato for opplevelse: juni 2016
Takk, Morten K