“Virkelig nedtur...”
Anmeldelse av Smak Pa Valle

Smak Pa Valle
Vurdert som nr. 6 av 7 Restauranter i Stathelle
Anmeldt 3 uker siden

Vi er hvert år på ferie ved Valle, og da er det greit å slippe å lage middag en gang i blandt. Men de to siste årene har Smak blitt MYE dårligere. Den stakkars betjeningen virker alle som om det er første dag på jobb, de kan ikke svare på spørsmål om maten og er vanskelig å få kontakt med. Serveringen er veldig sein, selv om det ikke er mye folk. Maten er tragisk.

Takk, Orbrab

Anmeldt 25. juli 2019 via mobile enheter

Med 28 grader i lufta dro vi på en random roadtrip og endte opp ved vakre Valle. Tross prisene på menyen til Smak, bestemte vi oss for å prøve ut stedet. Til de prisene må det jo være kvalitet?

Vi fant oss et bord ute som ikke var omgitt av røykere, og skulle bestille. Hele tre ganger på fem minutter ble vi spurt om vi var klare. Det ble burger på meg og pizza på selskapet.

Burgeren min kom iløpet av første fem minuttene. Den SÅ nydelig ut, men jeg hadde bange anelser.

Du får burgeren servert med forskjellige frites, dessverre helt uten krydder på. Og tre dipsauser. Såvidt jeg skjønte var det en dipsaus av noe som ligna Thousand Island, en litt kjedelig aioli og en saus jeg TRODDE var bbq, men var noe soyasaus med søtt oppi. Rare smaker. Utifra hinna på den ene dippen hadde den stått klar en stund og venta på at noen skulle bestille den.

Så skulle jeg prøve ut selve burgeren med bacon, blåmuggost, aioli, sylteagurk og tomat. Burgerbrødet var sprø og tett brioche av noe slag, virka som den var såvidt tatt opp av fryseren før de prøvde å gjøre sen krisp. Burgerkjøttet var ujevnt stekt og manglet smak/krydder. Smakte egentlig veldig lite av alt, unntatt blåmuggosten. Baconskiven var god!

Hele opplegget ble servert på ei lita pølsefjøl og i en ideell verden hadde en burger til 217 kr vært så saftig at det rant ut over fjøla, men det ble (dessverre) ikke noe problem. Jeg er veldig motstander av å ikke få mat servert på tallerken, og det gjaldt denne gang også.

Partneren min fikk en biffpizza servert på fletta pizzabrett a la 1989 og resten av pizzaen minna meg også om 80-tallets bursdagspizzaer på såkalte pizzarestauranter fra den tida. Igjen...hvorfor ingen tallerken? En pizza som er 3-4 cm tykk egner seg ikke til å spise med hendene akkurat.

550 kr for hele kalaset og absolutt ikke verdt det. Og når det er over tredve grader i direkte sol på uteserveringen din bør du bare ta det som en selvfølge at det serveres vann på bordet (samt tallerker).

Vi kommer tilbake til Valle, men ikke for å spise på Smak.

Men vi stoppet i Brevik på vei hjem og spiste is på isbaren der, så det var jo et høydepunkt. Hvor isen var 20 kr billigere enn isbaren i Valle.

1  Takk, monsebakken
Anmeldt 25. juli 2019 via mobile enheter

Dro innom Valle spontant en ettermiddag, og siden været var nydelig bestemte vi oss for å spise her. Det var mange folk både i isbaren og langs bryggene, og vi ble litt overrasket når det var så god plass i uteserveringen til restauranten. Vi ble tatt imot umiddelbart ved ankomst, og ble spurt om hva vi ville drikke før vi hadde fått meny og funnet oss plasser. 4(!!) servitører var innom bordet med korte mellomrom og spurte hva vi ønsket å bestille, så jeg bestilte en posjonspizza. Følget bestilte en burger. Etter alt for kort tid kom burgeren. Når burgere kommer på så kort tid, er de ofte forhåndsstekt. Det er aldri noen suksess. Burgeren ble servert på en smal fjøl. Den var ujevnt stekt, brødet tørt, og pommes frites var vassen. I tillegg var alt av sauser og dressinger fabrikkprodusert. Når burgeren nesten var spist opp, kom min pizza. Merkelig at det ikke går an å servere mat samtidig når det kun er to retter, og det er så få mennesker i restauranten. Pizzaen besto hovedsakelig av skorpe og ost. Kjøttet var mørt og godt. Jeg bestilte bernaisesaus utenom, i stede for på pizzaen. En avgjørelse jeg var glad for, da sausen var ferdigprodusert, og ikke god.

Servitørene var hyggelige, men det kan være en ide å fordele bordene mellom seg. Det blir litt masete å forholde seg til 4 ulike servitører til stadighet. Matopplevelse og pris står ikke i forhold til hverandre. Selv ikke når man tar i betraktning at det er Valle i fellesferien. Vi kommer nok ikke til å spise her igjen.

1  Takk, livjanneo
Anmeldt 21. juli 2019 via mobile enheter

Skalldyrsalaten var enorm og god, fiskesuppa like så. Kan anbefales. Bli og hyggelig betjening. Vi kommer gjerne tilbake en annen regnværsdag.

Takk, villikkeblifunnet
Anmeldt 20. juli 2019 via mobile enheter

Alt for lite for pengene, rekesmørbrød med 8 reker kan knapt kalles rekesmørbrød, fiskesuppe med tre biter fisk kan ikke kalles fiskesuppe. Dette ble meldt i fra, hva skjedde: ingenting. En ledelse som helt klart må finne på andre ting å drive med. Men servitørene var hyggelige og servicemindede, bare synd de har sjefer og ikke ledere.

Takk, Thomops

Reisende som så på Smak Pa Valle, så også på

Har du vært i Smak Pa Valle? Del dine erfaringer!