Ulike måter å oppleve Cologne-katedralen på
Anmeldt 23. juni 2018

Tirsdag 17. april 2018 var jeg som del av en elvecruisegruppe på en guidet utflukt i Kølns domkirkeområde i byens gamleby. Vi hadde en tysk guide som snakket godt forståelig engelsk. Han la spesielt vekt på byens eldste historie, med andre ord Kølns romerske fortid. Og vi fikk bl.a. (gjennom en glassvegg) beskue et godt bevart romersk gulv, og deretter en meget godt bevart vei anlagt av romerne , som grunnla Køln år 38 f.Kr. Vår unge tyske guide syntes å være svært stolt av Kølns romerske fortid; samtidig som både han , som mange andre tyskere er stolte av at de klarte å forhindre at romerne fikk fotfeste øst for Rhinen.

I domkirkeområdet ruvet også et par statuer av ryttere til hest. Disse var av senere dato, siden de forestilte Wilhelm 1 og Wilhelm 2 , som gjerne ville markere at de var Hohenzollerne som samlet Tyskland til et rike på 1800-tallet.

Vår guidete omvisning ble avsluttet med et besøk i Kølns sagnomsuste domkirke – opplevelsen i kirken kan ikke beskrive, den må den enkelte selv erfare.

Totalt sett var opplevelsen av Kølnerdomen og området i dens nærhet virkelig verdt besøket.

Dato for opplevelse: april 2018
Takk, sny1944
Anmeldt 23. juni 2018

Vi ankom Cologne/Køln og var innom den enorme katedralen. Masse mennesker både inne og ute. Flotte glassmalerier. Vi var også innom parfymerier med godlukt fra 4711.

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, Elisabeth7040
Anmeldt 25. mai 2018

Noe så mektig og vakkert,jeg er agnostiker,men ble veldig ydmyk av denne enorme Katedralen som var prydet med detaljerte utsmykninger både innvendig og utvendig og at du kunne tenne et lys for de som ikke lengere er med oss gjorde det hele veldig spesielt,uansett om du tror eller ikke denne Katedralen er absolutt verdt et besök .

Dato for opplevelse: mai 2018
Takk, Globetrotter69_13
Anmeldt 15. oktober 2017

Flott byggverk i en traust by. Denne kirken er absolutt verdt et besøk om man er i Køln. Man kan betale ekstra for å komme inn i skattekammeret til kirka. Det anbefales.

Dato for opplevelse: november 2016
Takk, 805sveine
Anmeldt 4. oktober 2017 via mobile enheter

Er du i Køln så er det ikke mulig å ikke se denne store katedralen! Har du tid er det absolutt verdt å ta seg en titt inne da den er spektakulær

Dato for opplevelse: oktober 2017
Takk, Tor1978