TripAdvisor
Innboks
Søk

Ulike måter å oppleve Monumento a Vittorio Emanuele II på
Anmeldt 14. mai 2019 via mobile enheter

Med sin hvite fasade var dette et blikkfang. Et fantastisk byggverk som ruver i landskapet. Her var god plass, men mange trapper.

Dato for opplevelse: mai 2019
Takk, roarn2018
Anmeldt 7. mai 2019

Romas beste utsikt, gå opp så høyt du kommer, inn på baksiden og ta heisen opp på taket. Køen går hurtigere enn du tror.

Dato for opplevelse: april 2019
Takk, Rogalending
Anmeldt 20. juli 2018 via mobile enheter

Mye å se i Roma! Denne bygningen var meget flott og mange skulpturer og fontener. Gikk ikke inn, men fikk med oss bygningen og stemningen utenfor

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, LineSaelen
Anmeldt 8. juli 2018 via mobile enheter

Dette er et monument som er imponerende. Du finner det i slutten av en av de travleste shopingatene i Roma.
Ikke så mye å gjøre her uten om å nyte synet og ta bilder

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, Stian H
Anmeldt 11. juni 2018

Viktor Emanuel-monumentet (Vittoriano) er stort og hvitt, og det er synlig fra mange steder i byen. Kommentarene på Tripadvisor viser at de fleste turistene liker det. Noen er til og med svært begeistret. Jeg er ikke blant dem. For meg er det for stort og pompøst, det ligger på galt sted, og det er ikke tilpasset til omgivelsene. Det prøver heller å dominere dem, og det ble laget ved en brutal "opprydning" av den nordre delen av det historiske Kapitol.

Monumentet er vel ikke stygt, og det kunne sikkert gjort seg godt hvis det fikk stå helt for seg selv som seierherrens markering av en stor historisk begivenhet.

Slik er det ikke. Dette monumentet er laget for å feire en begivenhet (Italias forening på slutten av 1800-tallet) og en person (kong Viktor Emanuel) som ikke er noen viktig del av verdenshistorien. Monumentet står heller ikke alene, men tar plass og/eller oppmerksomhet fra slike unike steder og bygninger som Kapitol, Forum Romanum og Colosseum. Mens resten av Roma er en oppvisning i kunsten å forene gammelt og nytt og å skape historisk kontinuitet, er Vittoriano et stilbrudd.

Da jeg besøkte Roma som student på 1960-tallet, var det en jevnaldrende italiener som fortalte om kallenavnene "wedding cake" og "typewriter". Han mente de passet godt. Tiden burde lege alle sår, men for denne turisten er Vittoriano fremdeles en stor bløtkake som ligger på galt sted og tar alt for mye oppmerksomhet

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, Sigurd H