“Trivelig men ordinært”

Vurdert som nr. 11 av 293 ting å gjøre i Buskerud
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Anbefalt lengde på besøk: Mer enn 3 timer
Eierbeskrivelse: Blaafarveværket ble etablert i 1773 for å utvinne koboltblått pigment fra Koboltgruvene på Modum. I dag er Blaafarveværket en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. På Blaafarveværket og Koboltgruvene kan du oppleve historiske utstillinger om produksjonen av blått pigment, fra malm til blå farge, være med på guidede turer i Koboltgruvene og se årlige nye kunstutstillinger. Her er det også Barnas Bondegård, spennende butikker, tre spisesteder og flotte, prisbelønnede parkområder, der man kan nyte omgivelsene.
Nyttig informasjon: Aktiviteter for yngre barn, Trapper / heis, Aktiviteter for eldre barn, Låsbare skap / oppbevaring, Mat tilgjengelig for kjøp, Rullestoltilgang
Anmeldt 2 juli 2016 via mobile enheter

Området er innbydende velholdt og ryddig.
Hus med særpreg, men ikke spektakulære.
Hyggelig betjening.
Et flott pmråde for barn og piknik.

Takk, Guruen

Anmeldt 11 juni 2016

Dette var min først gang der og blev overaske over fin en plass det var. Jeg skal tilbage med min familie, så de kan oppleve denne deilig plass. Man kan vel nok bruke en helge der for og oppleve hele Blaafaveærket.

Takk, Sorgreg
Anmeldt 17 mai 2016

Det var noen år siden vi sist var på Blaafarveværket. Koboltgruvene og andre severdigheter var unnagjort ved tidligere besøk, og denne gang var det Kai Fjell-utstillingen som lokket. Den var interessant nok, men det som slo oss denne gang, var selve STEDET. Så grønt, så fredelig med Simoa klukkende forbi, et utall av sitteplasser, et strålende sted for unge og gamle på utflukt. Minstemann som knapt kan gå storkoste seg med gakk-gakk og nøff-nøff og bæ-bæ på Barnas bondegård, farfar med dårlige knær fant alltid en krakk å hvile på, sola skinte på oss alle og vi følte at her var det godt å være. Velstelt over alt, vakre bygninger, blide folk. Rømmegrøten var god - og til overmål var det både vanlig sukker og dia-sukker for den som trengte det. Stellerom for babyen var et pluss da behovet meldte seg. Det gjør godt å oppleve en slik oase -og all ære til dere som holder Blaafarveværket og tilhørende deler i slik god stand. Vi kommer igjen!

1  Takk, 686livl
Anmeldt 17 september 2015

Thranestua denne gangen! Det er en kafé ovenfor fossen ved selve Blaafarveværket, og langs Sigdalsveien. Spesialiteten på denne kafeen er pannekaker med is og blåbærsyltetøy. Du sitter ute på en trivelig terrasse like ved fossen. Det er en blomsterprakt langs rekkverket og kaffen serveres i gode krus - gratis påfyll. Dette er en nydelig plass for et møte, stemningen bare må oppleves!

Takk, Øystein F
Anmeldt 9 september 2015

Koselig og idyllisk museumsområde med frittgående gårdsdyr og museumsbutikker tett ved en foss. Flott uteområde langs elven der man kan nyte medbrakt mat, eller man kan bruke en av to kafeer på område. God parkering. Anbefales en titt om man er i området.

Takk, Marno7

Reisende som så på Blaafarveværket, så også på

Kongsberg, Kongsberg kommune
Drammen, Drammen kommune

Drammen, Drammen kommune

Har du vært i Blaafarveværket? Del dine erfaringer!