Vi støtter følgende nettlesere:

Vurdert som nr. 11 av 275 ting å gjøre i Buskerud
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Anbefalt lengde på besøk: Mer enn 3 timer
Eierbeskrivelse: Blaafarveværket ble etablert i 1773 for å utvinne koboltblått pigment fra Koboltgruvene på Modum. I dag er Blaafarveværket en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. På Blaafarveværket og Koboltgruvene kan du oppleve historiske utstillinger om produksjonen av blått pigment, fra malm til blå farge, være med på guidede turer i Koboltgruvene og se årlige nye kunstutstillinger. Her er det også Barnas Bondegård, spennende butikker, tre spisesteder og flotte, prisbelønnede parkområder, der man kan nyte omgivelsene.
Nyttig informasjon: Aktiviteter for yngre barn, Aktiviteter for eldre barn, Rullestoltilgang, Mat tilgjengelig for kjøp, Trapper / heis, Låsbare skap / oppbevaring
9 anmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Koselig plass”
4 av 5 bobler Anmeldt 30 juli 2016 via mobile enheter

Fint å koselig plass, badestrand for de minste å mange dyr å se på. Butikk med masse forskjellig, enkel å grei mat i restauranten.

Takk, Olav N

3 anmeldelser
3 attraksjonsanmeldelser
“Fint sted for barn”
4 av 5 bobler Anmeldt 23 juli 2016 via mobile enheter

Fint historisk område med bondegård, lekeplass og en liten badestrand for barn. Gratis inngang på hele området.
Thranestua anbefales til lunsj, det er en kort bratt gåtur opp, med utsikt til fossen på vei opp.

Takk, Glenn S
Morgedal
17 anmeldelser
8 attraksjonsanmeldelser
“Trivelig men ordinært”
3 av 5 bobler Anmeldt 2 juli 2016 via mobile enheter

Området er innbydende velholdt og ryddig.
Hus med særpreg, men ikke spektakulære.
Hyggelig betjening.
Et flott pmråde for barn og piknik.

Takk, Guruen
Oslo, Norge
38 anmeldelser
9 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 8 nyttige stemmer
“Jeg kjøret folk til dette i Minibuss”
5 av 5 bobler Anmeldt 11 juni 2016

Dette var min først gang der og blev overaske over fin en plass det var. Jeg skal tilbage med min familie, så de kan oppleve denne deilig plass. Man kan vel nok bruke en helge der for og oppleve hele Blaafaveærket.

Besøkte juni 2016
Takk, Sorgreg
Drammen, Norge
13 anmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 3 nyttige stemmer
“En oase for familien”
5 av 5 bobler Anmeldt 17 mai 2016

Det var noen år siden vi sist var på Blaafarveværket. Koboltgruvene og andre severdigheter var unnagjort ved tidligere besøk, og denne gang var det Kai Fjell-utstillingen som lokket. Den var interessant nok, men det som slo oss denne gang, var selve STEDET. Så grønt, så fredelig med Simoa klukkende forbi, et utall av sitteplasser, et strålende sted for unge og gamle på utflukt. Minstemann som knapt kan gå storkoste seg med gakk-gakk og nøff-nøff og bæ-bæ på Barnas bondegård, farfar med dårlige knær fant alltid en krakk å hvile på, sola skinte på oss alle og vi følte at her var det godt å være. Velstelt over alt, vakre bygninger, blide folk. Rømmegrøten var god - og til overmål var det både vanlig sukker og dia-sukker for den som trengte det. Stellerom for babyen var et pluss da behovet meldte seg. Det gjør godt å oppleve en slik oase -og all ære til dere som holder Blaafarveværket og tilhørende deler i slik god stand. Vi kommer igjen!

Besøkte mai 2016
1 Takk, 686livl

Reisende som så på Blaafarveværket, så også på

Drammen, Drammen kommune
Kongsberg, Kongsberg kommune

Har du vært i Blaafarveværket? Del dine erfaringer!