Sjarmerende gammel steinkirke.

Kirken har en flott beliggenhet, og den er imponerende hvor godt bevart den er sett utenfra. Vi var... les mer

Anmeldt 19. juni 2021
Ingeborg56
Oslo, Norge
Altertavlen med alterskapene.

Anmeldt 12. februar 2020
Tore A
Trondheim, Norge

Anmeldt 12. februar 2020

Kirkens klenodier er de tre alterskapene fra seinmiddelalderen, og det i midten er kirkens største skatt. Det er skåret av den tyske kunstneren Bernt Notke. Bernt Notke produserte alterskap i Lübeck for hele den hanseatiske verden, og blant de mest kjente verkene er statuen av St. Georg og dragen i Storkyrkan i Stockholm og alteret ”dødsdansen” i St. Nikolai-kirken i Tallinn. Hvordan fant kunst av en slik kvalitet veien helt opp til Trondenes? Svaret ligger nok i tørrfiskhandelen og den rikdommen dette skapte langs den nordnorske kysten.

Dato for opplevelse: juli 2019
Takk, Tore A
Anmeldt 9. mai 2019 via mobile enheter

Å gå inn i den gamle, flotte steinkirken fra tidlig middelalder er som å gå inn i fortiden. Det er en nydelig blanding av katolisisme og protestantisme inne i kirken.
Vi fikk en kort økumensk stund sammen med mennesker fra 20 land, en mektig opplevelse.

Dato for opplevelse: mai 2019
Takk, Anne Marit R
Anmeldt 29. juli 2018

Dette er en kirke som i høyeste grad er verdt et besøk.Det som fascinerte mest var at alle høyre-hendene var avskåret på figurene i alterskapene. Vår forklaring var at dette kunne vi takke Martin Luther for!!

Dato for opplevelse: juli 2018
2  Takk, jee2014eeeee
Anmeldt 7. august 2017

Så glad vi gikk innom denne flotte kirken. Nydelig arkitektur og utsmykning og mye historie i veggene gjorde det til et ærverdig besøk.

Dato for opplevelse: august 2017
Takk, Tone Ragnhild R
Anmeldt 23. august 2016 via mobile enheter

Dette er Nord-Norges flotteste kirke. Den ligger nydelig til ved havet, og man tar inn over seg historien som preger området. Inne er kirken, naturlig nok, spartansk men vakker utsmykket. Atmosfæren er helt spesiell, likeså lyset dersom man skulle være så heldig at solen skinner inn de små vinduene. Anbefales på det varmeste.

Dato for opplevelse: oktober 2015
Takk, Helga K