“Excellent dining experience”
Anmeldelse av Happolati

Happolati
Anmeldt 15. august 2021

(my review below was written for another, private web page, and it is in Norwegian).

Vi er akkurat tilbake fra våre første flyreiser på godt over et år, og med en helg i Oslo på returen fant vi ut at det nok en gang var på tide å besøke en restaurant som kunne tilby spennende mat og vin til for anledningen 8 sultne og tørste personer. Etter tilbakemelding fra lokale eksperter valgte vi restaurant Happolati (oppkalt etter Ylajalis far i Sult) på St. Olavs plass, og det var et aldeles glimrende valg; soleklar toppkarakter både for mat, vin, pris, og service. Vi var heldige i å få Simon Zimmermann som vinkelner, og han har vunnet både nordisk mesterskap og flere norgesmesterskap i denne grenen, og var et sant oppkomme av interessante fakta og anekdoter om vinene vi fikk. Som alltid valgte vi å få vinmenyen servert blindt, og som alltid var det veldig engasjerende og spennende, og vi traff ikke så aller verst på et par av våre analyser. Maten var asiatisk-inspirert og nydelig, og kanskje ikke overraskende var vin-mat matchen, spesielt i et par av tilfellene, helt glimrende. Vi begynte med Hattingley Valley Classic Cuvée 2013 som aperitif, og den var veldig god på smak, men litt tam på bobler. Den første retten var krabbeboller (krabboyaki), og til den fikk vi en Veyder-Malberg Hochrain Grüner Veltliner 2016 som passet veldig bra, og som vi faktisk greide å identifisere. Grüner Veltliner er på ingen måte min favorittdrue, men til krabben var den helt uovertruffen; helt klart en vin-mat match å huske for fremtiden. Sjøkreps i lompe fulgte, og dette var kveldens favorittrett for flere i forsamlingen med spennende presentasjon og nydelig smak. Til den fikk vi en Robert Weil Kiedrich Gräfenberg Riesling Trocken GG 2016 som vi sånn omtrent greide å identifisere; en helt nydelig, klassisk riesling GG som vi har smakt før og som er vel verd et gjenkjøp (Aperitif gir den 95 velfortjente poeng). Skate med squash og kokos fulgte, og til den en spennende hvitvin som åpenbart var en av vår vinkelners favoritter. Å finne hoveddruen i vinen var vanskelig, men etter et par feilskjær gjettet vi chenin blanc, og det viste seg å være riktig; vi hadde en veldig god og smaksintens Sadie Palladius 2018 i glasset, og den passet veldig godt til retten (94p på Aperitif). En av Happolatis signaturretter fulgte; dumplings med masse spennende ingredienser og smaker. Til disse fikk vi en hvit burgunder, en Dom. Heitz-Lochardet Meursault La Barre 2019. Druen (chardonnay) greide de fleste av oss å identifisere, men ingen gjettet Meursault (og visstnok er det ikke en veldig typisk Meusault). En utsøkt nudelsuppe med en del røyksmak fulgte, og til den kveldens eneste rødvin, og kveldens favorittvin for flere av deltakerne; en Whitcraft Santa Barbara County Pinot Noir 2019. Dette var en ganske lys og veldig smaksintens pinot noir (druen var ikke vanskelig å gjette blindt), den var herlig i seg selv, og passet helt strålende til maten. Jeg gikk øyeblikkelig på nettet for å bestille, men dessverre er det bare to flasker igjen i hele landet (i Fyllingsdalen, om noen har kontakter der). Desserten var på ingen måte en nedtur, taiyaki med iskrem av bringebær og hylleblomst, og til den en Mullineux Straw Wine 2020 som passet veldig godt, og som ikke var så søt og essensaktig som andre dessertviner kan være.

Alt i alt et strålende besøk på en restaurant som fortjener en sterk anbefaling; spesielt vinkvaliteten, vin-mat matchen, og vinkelneren må sies å overgå det meste av våre tidligere erfaringer, iberegnet på restauranter med vesentlig flere stjerner og høyere priser.

Takk, Pleonast

Anmeldt 11. august 2021

Vi spiser ute to-tre ganger i uka og er etterhvert blitt ganske kresen i smak. Med det mener jeg at maten må stå i forhold til prisen vi betaler. Lager jeg mye bedre selv er det ikke verd pengene.
Her spiste vi 6 retter for 725 kroner og hver enkelt rett innfridde over forventningene. Jeg koker ikke på dette nivået uten gode kokebøker, hatten av for kokken.

Det gis ett lite trekk for Dim Sum med svinekjøtt/scampi fordi vårløken overdøver den deilige smaken av kjøtt/scampi. De var usedvanlig gode men kunne vært en stjerne høyere med litt mindre løk smak og kanskje erstatte med litt chilli?

Nudlene med soppreduskjon suppe var ørlite for lenge redusert og var en tanke salt. Dette har jeg selv gjort mange ganger og er bare litt pirkete i forhold til ett ellers perfekt måltid. Krabbebollene, krepsehalene og skatevingene var så gode jeg ville satt 2 stjerner Michelin hvis jeg kunne. De holder i hvert fall det nivået etter å ha årøvd flere slike

Må også legge til en fantastisk service og en svært kunnskapsrik og hyggelig sommelier som briljerte med vin pakken som fulgte rettene. Vinmenyen er suveren, lenge siden jeg har sett så mange gode og varierte viner på kartet. Kanskje litt høyt priset når nesten ingen viner koster under kr 1000, personlig syntes jeg dere tar noe for høy provisjon på vinene

Takk, larssundsbo
Anmeldt 3. juli 2021 via mobile enheter

En hyggelig og smakfull opplevelse. Gode vin anbefalinger. Hyggelig service. Book andre bordsetting, 3 timer flyr når du er i god selskap :) Vi hadde første bordsetting kl 1600, og det blir litt brå stopp kl 1900

1  Takk, YMK01
Anmeldt 28. september 2019

Vi prøvde dumplings som var altfor salte og nesten ikke spiselige.
Betalte 100 kroner for svart te og fikk feil regning (over dobblet så mye som vi burde betale).
Vi drar ikke tilbake.

Dato for besøk: september 2019
1  Takk, ngoslo
Anmeldt 18. august 2019 via mobile enheter

Dette er en elegant restaurant meg gode priser og strålende service. Maten og råvarene er av topp klasse og vinanbefalingene veldig gode. Vi spiste en sju-retters meny med utsøkt mat, men vi synes det var litt for lite variasjon i smakene og totalt sett var det litt for syrlig. Men for all del: Jeg går gjerne dit igjen.

Dato for besøk: august 2019
2  Takk, 32geirh

Reisende som så på Happolati, så også på

Har du vært i Happolati? Del dine erfaringer!