“MIDDELMÅDIG HJEMMEKJØKKEN, SKUFFELSE FRA A TIL Å”
Anmeldelse av Feinschmecker

Feinschmecker
Kjøkken: Fransk
Middagsalternativer: Reservasjoner
Beskrivelse: Spisestedet Feinschmecker har i mange år vært en av Oslos beste restauranter, og har 1 stjerne i den prestisjetunge Michelinguiden. I koselige, intime lokaler på Frogner får du servert mat av ypperste klasse og vinlisten er imponerende. I tillegg til à la carte-menyen, komponeres det hver dag en 5-retters meny av dagens/sesongens råvarer. Nye gjester overraskes av åpenheten som møter dem. Restauranten har en lav terskel det er lett å komme innenfor dørene. Folk i strøket skal kunne komme innom for et glass vin. Chambre séparée til 20 personer. Sommerstengt primo juli - primo august.
Anmeldt 31. juli 2016

Jeg skal innrømme at det er et knapt år siden vi spiste på Feinschmecker og ble utsatt for skuffende service så vel som mat. Jeg påbegynte en review som deretter ble liggende upublisert frem til nå.

***

Vi var tre som spiste på Feinschmecker i august 2015, og vi opplevde å bli meget skuffet.

To av oss spiste den store menyen (syv retter) hvorav alle rettene var middelmådige bortsett fra en spennende dessertrett (sjokoladekule med kjerne av pistasj) og en annen liten rett (brillat savarin krem med revet fenalår og truffel).

Stekt foie gras, skalldyrsuppe, pannestekt piggvar, og stekt kalvefilet var godt men intetsigende, sjelløst og meget langt under det man forventer når man oppsøker en selverklært fransk gourmetrestaurant.

«Vaktelegg og løyrom» minnet om flymat, riktignok business class, i sin mangel på smak og presentasjon. Vi fikk inntrykket av at deler av denne retten stod klar i et kjøleskap gitt temperatur og stivhet på garnitur.

«Stekte sjøkrepshaler» var intetsigende i både smak og presentasjon.

Kjøkkenet mangler både teknikk og lidenskap for å lage god mat, og presentasjonen av samtlige retter er amatørmessig.

Vår kvinnelige kelner var morsk og sur og smilte ikke én eneste gang under måltidet. I tillegg var hun alt for uformell og brautende.

Tips til kelnerne på Feinschmecker: ikke snakk med utestemme til gjester.

Typisk eksempel på norsk "service" med andre ord, hvor man sitter igjen med en følelse av å være til bry.

Vi valgte vinpakke (kr 1045), men her uteble høydepunktene og vi ble servert for mye, billig vin i stedet for kvalitetsvin.

Regningen endte på NOK 8000 for tre personer. Grei pris å betale for et kvalitetsprodukt, men på Feinschmecker føler man seg robbet til den prisen.

Hellstrøm har rett i hans påstand at «ganen higer etter det beste, og har man først stilt inn dens parametere, vil den automatisk protestere i møtet med det middelmådige».

4  Takk, Ola H

Anmeldt 22. juni 2016

Vi har spist middag flere ganger, aldri blitt skuffet. Tvert i mot, de serverer stadig overraskelser som gjør godt for gane og sjel. Trivelig miljø, fantastisk service og god plass. Enig med Michelin Guide, dette er bra.

Takk, Gunnar N
Anmeldt 4. juni 2016

Fantastisk mat, herlig vertskap.....blir ikke bedre.
Hit kommer vi gjerne tilbake.
Passer for alle, her går ingen skuffet hjem,......

Takk, Eva V
Anmeldt 9. mai 2016

Har benyttet restauranten igjennom mange år og de leverer varen du forventer et slikt sted skal gjøre.
Det er hyggelig betjening, maten er svært god og velsmakende og ikke minst når man tar den brede menyen.

Takk, oaann
Anmeldt 12. mars 2016

Booket bord bare 1 time før ankomst men fikk et tomannsbord og hyggelig velkomst. Bestemte oss raskt for en Guy Charlemagne som aperitif, nydelig og fruktig. Valget ble en Chef's meny + skalldyrsuppe og dette ble et fantastisk reise. Kongekrabbe, skalldyrsuppe, skrei, lammefilet, oster og multeparfait. Ledsaget av nydelig Burgund fra Henri Boillot, 1 Cru fra saint aubain og en rød Planeta Segreta fra Scicilia. Super service, nydelig ølbrød ble servert som tiltygg:-) totalt sett en super "Old school" restaurant som bør oppleves.

Takk, TrysilKnutsen

Reisende som så på Feinschmecker, så også på

Har du vært i Feinschmecker? Del dine erfaringer!