“Innfrir høye forventninger!”
Anmeldelse av Mangelsgården

Mangelsgården
Anmeldt 26. desember 2018 via mobile enheter

En gammel oslogård som denne bør ha en god restaurant dom denne! Og gjerne en klubb ved siden av som fyller borggården med Jokke og feststemning... Mangelsgården var årets utkårede julerestaurant for oss - mest omtalt og kanskje oppskrytt, men også dem som sier det er oppskrytt. Best å sjekke selv. Og ofte har vi erfart litt at de mest omtalte nykommerne har vært litt oppskrytte, eller kanskje litt utslitte sånn på tampen av julebordsesongen, når vi pleier å komme. Så ikke med Mangelsgården! Det var innfrielse fra første hallo denne kvelden. Delemenyen var såpass full av fristelser at vi valgte mer meste, delte på fire og med anbefalt vin til var det bare å lene seg tilbake. Det aller meste holdt høyt nivå ut fra våre erfaringer. Mulig unntak med en liten torsk, som kanskje var litt kjedelig i selskapet, men ellers! Lammeribbe som det går gjetord om måtte vi bestille ekstra av fordi den var for god. Og alle som gir eple, krem og krunsj til dessert og kaller det tilslørte bondepiker har meg på laget! Dessert tøyser man ikke med...

Takk, 899daga

Anmeldt 23. desember 2018 via mobile enheter

Med «Fantastisk» som utgangspunkt valgte vi 22 desember som utedag(da er det faktisk rolig i Oslo) i nyåpnede Mangelsgården i en av Oslos tristeste gate ( endelig startet med sårt tiltrengt oppgradering)Tilnærmet skamplett som Storgate i Oslo skal stå ferdig i første trinn i 2021.Det var med det som bakteppe at vi ønsket oss denne restauranten for lunsj.Et historisk bygg i et historisk område av Oslo som forhåpentlig kommer til å bli en oase i et ,nå,atypisk restaurantgate. Der ligger vernede/fredede bygg på et stort område fra Hausmannsgate nesten til Brugata ( ikke særlig svung over de restaurantene der )
Kritikken i en herværende Oslo-avis «Fantastisk» pirret interessen. Skulle det endelig bli starten på en ny ære.Gata trenger liv,et tryggere liv skal stedene her overleve.
Det ble aldri en god start på denne restauranten for oss.En nydelig Biff Lindstrøm ble fulgt av en viltpate og tartar som ingen kokk burde vært stolte over å servere.
Vi valgte ikke dessert i ordets forstand men god julekake med godt tilbehør reddet lunsjen.
Vi ønsker sterkt å gi Mangelsgården en ny sjanse når middagsmenyen skal vurderes, så får vi se.
En relativ stiv pris gir stedet tre av fem....for julestemningen
Her er det mye å gå på....

Takk, 481haraldb
Anmeldt 10. desember 2018

Pluss for trivelige lokaler fra 1600-tallet. Pluss for hyggelig serveringspersonale. Pluss for gode smaksopplevelser; tradisjonell norsk mat med litt moderne vri. Vi valgte smaksmenyen med seks retter. Pierogene var litt smakløse, men både torsken og lammeretten var riktig gode. Den sagnomsuste sikrognretten framsto mye bedre enn ryktene ville ha den tik: den ble godt balansert med rømme, rilette og "brød"-bit. Jeg synes det fungerte med deleretter mellom gode venner, men jeg er nok også for å skifte ut tallerknene oftere.
Et ekstra pluss for et spennende vinkart med rimelig prisete viner, i mange tilfeller ikke stort mer enn 2,5!

Takk, Arnebern
Anmeldt 2. desember 2018

Stedet holder til i en gammel tregård og har sin sjarm, spesielt på sommeren må den åpne bakgården være flott å sitte i (om en klarer å filtrere bort lyden av konstant skranglende trikker i bakgrunnen).

Inne er lokalene velsignet rolige, selv med fullt lokale. Vi fikk bord som bestilt, men beholdt det ikke et minutt lengre enn vår tildelte tid så stedet har fått stort belegg etter noen oppslag i media. Bordene minner om gamle bord med linnolium på toppen - plente med ringer fra vinklass og annet har kanskje sin sjarm? Det samme kan ikke siet om en krøllete "kladd" av linserviett.

Menyen er av typen "delingsretter", dvs. små retter som kommer på egne tallerkner som kan deles. De er små og overprisede. Til forrett hadde jeg raket sikrogn, helt klart en høydere, sikrognen fikk plass på en skje, men var godt. 2. forret (du trenger mange) var Pierogi, ganske smakløs men traktkantarellen var god. Til hovedrett hadde vi tre lammeribbe, den kom merkelig nok på to tallerkner og vi måtte fortsette våre små asjetter (som det hadde vært mye annet på). Kjøttet var samkfullt og godt, men det blir litt kjedelig å bare sitte å spise kjøtt. Om ikke annet kunne noen glasserte minigullerøtter vært med for å få litt farge.

Tilslørte bondepiker var to små skjeer med is og sorbet med noe crunsh til, hadde lite med tradisjonelle bondepiker .

Hyggelig betjening og bra service, men jeg sitter igjen med følelsen av at stedet er litt overpriset og opphauset av media.

1  Takk, Hans-Olav J
Anmeldt 27. november 2018 via mobile enheter

Hyggelig lokale i gammel trebygning, greit interiør.
Vi valgte seks retter med medfølgende vin tilpasning, egen vinpakke eksisterer ikke.
Nå er det blitt ganske mange resturanter med nordisk kjøkken i Oslo etterhvert, så vi legger listen høyt. Har også sett ett par gode anmeldelser i avisene som jekker opp forventningene.
For det første vil jeg si at delemeny begynner å bli ganske passé. Og helst noe jeg vil forbinde med asiatiske restauranter på begynnelsen av 2000 tallet. Satt en større vennegruppe eller bekjentskaper ved siden av oss som kløna noe veldig. Hva gjør man på forretningsmiddager? Kleint.
Maten er grei, men ikke overraskende god og heller ikke spennende nok. Spiste noe torsk som jeg fint kunne laget selv og noe lam som smakte helt forferdelig gammel sau. Var heller ikke nok komponenter på enkelte av rettene. Så veldig ujevnt. Spiste en god tartar, men har hatt bedre. Igjen klønete med delemeny.
Og hvorfor er det ingen som bytter ut asjettene? Vi satt med samme asjett gjennom fem retter. Ikke veldig apetittelig.
Kult bestikk hadde det ihvertfall.
Ujevne var også vinene, som etter det jeg har fått med meg økobasert.
Ett par var veldig spennende, men de andre ble fort glemt.
Service var god og hyggelig.
Så ble jeg imponert? Nei
Fikk jeg en kulinarisk opplevelse? Nei
Skuffende greit egentlig.

2  Takk, EvenStevensen

Reisende som så på Mangelsgården, så også på

Har du vært i Mangelsgården? Del dine erfaringer!