City Sightseeing i Oslo på hopp-på-hopp-av-tur

Sjekk tilgjengelighetSe fullstendig produktinformasjon

Ulike måter å oppleve Nasjonalmuseet på
Anmeldt 26. juni 2023

Etter en fuktig natt på byen, hadde jeg en søndagsmorgen til gode i hovedstaden, og bestemte meg for å benytte anledningen til å ta meg en tur innom det (relativt) nye Nasjonalmusset ved Aker Brygge. Det skulle jeg på ingen måte komme til å angre på. Museet er betydelig vakrere på innsiden enn på utsiden, og kan skilte med en helt fremragende og omfattende utstilling. I første etasje finner man 33 rom med historiske artikler datert helt tilbake til før vår tidsregning. Det er naturligvis flest norsk kunst som blir presentert, men også øst-europeiske land, Hellas, Rom, Mesopotamia, og flere andre er representert, om ikke annet, med den hensikt om å fortelle oss noe om hvilke land som virkelig satte sitt preg på den virkeligheten vi har levd i opp igjennom årene. Det absolutt eneste jeg har å plukke på ved denne delen av museet, er at det øst-europeiske perspektivet som blir presentert, egentlig primært er det russiske. Dersom det hadde vært mulig, kunne jeg ha likt å se artikler fra andre øst-europeiske land også, kanskje særlig fra Storfyrstedømmet Litauen.

I andre etasje er det ytterligere 50 rom, hvorav de aller fleste er dedikert til norsk billedkunst. Storslagne verker av Munch, Tidemand og Gude, Oda og Christian Krohg, Theodor Kittelsen, Harald Sohlberg, Peter Nicolai Arbo, og mange flere, er delikat presentert på nydelige bakgrunner som virkelig fremhever maleriene, og gjør at de kommer til sin rett. Også utenlandske kunstnere som Pablo Picasso og Artemisia Gentileschi, har fått sin plass. Museet fremhever også landets kvinnelige kunstnere i betydelig grad, hvilket jeg naturligvis satte pris på.

I andre etasje finner man en cafe, som jeg ikke besøkte, men som så oversiktlig og hyggelig nok ut, og en takterrasse, som jeg gikk opp til etter å ha benyttet tre timer på selve museet, der man kan få seg litt snacks og noe godt i glasset, mens man nyter utsikten.

Det er ikke hver dag jeg sier meg stolt av å være norsk, men dette museet fremhevet virkelig de sidene av landet vårt som er verdt å feire. Jeg kommer helt sikkert tilbake en annen gang jeg har tre timer til rådighet.

Dette ble en fantastisk liten kulturopplevelse en dag der den overhode ikke var planlagt.

Dato for opplevelse: juni 2023
Takk, IdaHeiseldal
Anmeldt 22. juni 2023 via mobile enheter

Mange gode utstillinger, de har flere som skifter etter en stund. Vi brukte hele dagen her, planlegg god tid. Likte spesielt godt munch delen, og eventyravdelingen.

Dato for opplevelse: juni 2023
Takk, Line J
Anmeldt 10. mai 2023

Utstillingen var variert, bra og spennende. Vi konsentrerte oss først og fremst om annen etasje og likte godt utstillingene der, som på mange måter imponerte og som samtidig ble et gjensyn med mange kjente og flotte malerier. De nasjonalromantiske verkene, Edvard Munch og maleriene av mange av de store internasjonale kunstnerne ble en flott opplevelse.
Kafeen i første etasje ble for øvrig en skuffelse.
Se etter flere anmeldelser fra MulleEllum.

Dato for opplevelse: mai 2023
Takk, MulleEllum
Anmeldt 29. april 2023

Nasjonalmuseet inneholder masse av de norske historiske eiendelene som vi har i fra gamledager, her finnes det virkelige kjoler for de kongelige noe som er kjempeviktig å inkludere akkurat de kongelige. Jeg skulle ønske mer at de kongelige fikk mer plass i Nasjonalmuseet for de er jo typisk norske. Jeg syntes museet har bra med utvalg fra både det norske moderne og gammel kunst, men skulle ønske at det var mer system og merking over hvor ting var. Bygget har litt for store overflater med nesten ingen pusterom og det er veldig enkelt å gå seg vill.

Dato for opplevelse: mars 2023
Takk, OC023
Anmeldt 19. februar 2023

Ingenting "nasjonal" med dette "museet". En gigantisk skuffelse da jeg innså at mesteparten av bygget var dedikert til gipskopier av greske og romerske statuer, gamle tallerkener og "moderne" kunst. Eneste som reddet opplevelsen av et knippe nasjonalromantiske malerier, som trolig nå står i fare fore å bli fjernet (slik som det flotte maleriet av Leiv Eriksson).

En skrekkemsempel på hvordan penger og plass kan sløses bort av gjennomideologiserte direktører som ikke ville ta vare på den norske kulturarven.

Dato for opplevelse: desember 2022
2  Takk, Budlungen