“unikt sted”

Maaemo
Kjøkken: Norsk
Middagsalternativer: Sent på kvelden, Reservasjoner
Omgivelser: Gamle Oslo
Beskrivelse: På Maaemo er vi opptatt av helheten. Samtidig ønsker vi å vise sammenhengen mellom måten råvarene produseres på, og det ferdige produktet. Vi ønsker at et besøk hos oss skal gjenspeile skiftende årstider og utfordre flere sanser. Vi har valgt å tilby en spesielt sammensatt meny til alle. Den kan, og bør, akkompagneres av en drikkemeny som er nøye utvalgt, for å gi opplevelsen en ekstra dimensjon. På den måten er vi sikre på at det vi serverer hver dag er det beste vi kan prestere og at du som gjest får en unik opplevelse.
Anmeldt 20. juli 2020

kvalitetsvin og god service. Verdt pengene dine. Kjøkkenet er veldig velsmakende. Reservasjon kan være nødvendig. Jeg kommer tilbake til dette unike stedet

Dato for besøk: juni 2020
Takk, Felix O

Anmeldt 10. juni 2020

Litt vrient å finne i bakgatene til operaen, men den eksklusive døren røpet stedet... Etter et par sesam-sesam åpnet døra seg og vi ble møtt av tre sortkledde. Vi fikk høflige velkomsthilsener og antibac før vi ble ledet ned i undergrunnen. I den stilige loungen/kjellerstua fikk vi Jacques Lassaigne Champagne (Bdb) til tre små men sjokkerende gode munnfuller. Den første, en liten "rug-ting" med gjær mente vi var det beste vi noen gang hadde spist - helt til neste rett, tørrmodnet oksetartar med løkmarmelade. Med denne hakesleppstarten – hvor skulle dette ende? Siste runde i kjellerstua var en minitaco av potetlefse, toppet med nyplukkede almeskudd. Lekkert kunstverk.
Etter smågodtet i kjelleren ble vi ført til spisesalen. Vi sto over vinpakkene og hadde forhåndsbestilt vin. Først ut var Raveneau 1er Butteaux 2017 til sjømaten, som ikke overraskende ble et av kveldens mange høydepunkt. Sjeldent landbruksprodukt – verdt en reise, kø og knusing av sparegris.
Første rett blir vi fortalt er en Maaemo-klassiker. Østersemulsjon med dillolje og gele av østerskraft. Helt «rå» rett med fantastisk lett, men mektig smak av sjø. Beste mat- og vinkombinasjon jeg har smakt til dags dato.
Den påfølgende retten med danskselektert Osetria kaviar, fra vill stør sto ikke mye tilbake for østersen. Svære fiskeegg, antakelig silt ut med badminton-racket, var himmelsk med røkt reinsdyrkraft og kyllingfett. Vi snakker mye om «godt fett», her var det umami-extravaganza, godt fett og salt.
Lettrøkt ishavsrøye i en suppe av hvit asparges og hasselnøtter var en mindre intens rett, men likevel en perfekt mild, kremet og nøttebitter smak. Fiskens varmebehandling var et mesterstykke.
Sesongriktige grønne skudd fra Hvasser fikk vi også, med moden ostekrem med granskudd. Nydelig og lekker rett men ikke helt på høyde med tidligere serveringer.
Lubben perfeksjonsgrillet sjøkrepshale (150 grams) med saus smaksatt med solbærblader, er nok den overkokte trålkrepsens absolutte motstykke. Subtil sødme, perfekt varmet.
All hvitvinsmat satt som ett skudd. 7 av 8 retter i stjerneklassen.

Roumier Chambolle-Musigny 1er Les Cras 2016 hadde jeg forhåndsbooket til kjøttmaten. Knapphetsvare dette også og svært stas at de tilbyr slikt til dobbel polpris. Veldig ung rødbærsdrevet vin, med milde gule krydder og lakris. Delikat, kraftig eleganse (smaker og er dyrt).
Første rett etter (tisse-) pausen har jeg hørt og lest mye om. Rømmegrøt med røkt revet reinsdyrhjerte med brunet (?) smør, høres ikke godt ut. Det var det ikke heller. Fyldig kremet, fett og eddiksyrlig med røkt viltkjøttrasp, var ikke noe for oss.
Før neste kjøttrett ble et utvalg norskproduserte og unike kjøttkniver presentert ved bordet og vi kunne velge kniv selv. Jeg blir berørt av smiger, men når servitøren kommenterer good choice til mitt knivvalg blir det tåpelig og flaut. Lekre, rosa, tynne skiver, timiangrillet dielam-nakke (?) var veldig godt på smak, men våre skarpe tollekniver kom virkelig til nytte.. Seigt kjøtt med trevler og høy tyggemotstand hadde vi ikke forventet her. Den fruktige vinen stod veldig godt til denne retten.
Siste kjøttrett var en positiv avslutning. Småbiter av lam, urter og grønt med en mørk, umamisterk soppbuljong over var en flott smaksopplevelse. Ved siden av fikk vi nystekt brioche smaksatt med lavendel, lammefett og honning. Med litt saltere buljong hadde retten truffet innertier.
«Vår» allstedsnærværende og meget kompetente vindirektør Michal Gielas, var stadig innom vårt bord for å diskutere vinvalg og smakskombinasjoner. Meget raus og hyggelig.

Før vi ble forvist til loungen, fikk vi en fortryllende dessert av jordbær i rare men gode former. Gele, fermentert juice og tørkede fra i fjor. Intenst, spennende og deilig. Lykkeligvis lot vi oss overtale til en skvett dessertvin. Søt vinpakke-vin pleier ikke å imponere – det gjorde denne. Weinlaubenhof Kracher Burgenland Beerenauslese Zweigelt viste seg å være fantastisk til desserten. Første gang jeg smaker søt zweigelt, med tannin! Lytt til erfarne fagfolk.

Tilbake i kjellerstuen, fikk vi servert kaffe, små kremmerhus med is og bakst. Presisjonsflettet kanelbolle, caneles stekt i oksefett og brunostkarameller. Nydelig espresso, litt tørre -men pene kanelboller, litt harde caneles og rare karameller.

Vi var svært fornøyd med denne storartede matkulturelle opplevelsen. Selv om vi er jordnære og avslappede, setter vi pris på håndveskepuff og hyppige dekketallerkenskift innimellom.

De tre første munnfullene samt sjømaten var av en annen verden. Vi synes rømme og kjøttmaten ble en bitteliten nedtur. Dessertmenyen var svært stutt, men jordbærmaten var knallgod. Tiltygget til kaffen var utfordrende og middels gode. Servicen var som seg hør og bør, fantastisk og til tider overveldende. Noen avslappet og koselig, andre overivrige og påtatt trivelige. Jeg vil særlig trekke frem Michal Gielas, som gjorde en utmerket jobb med alt det vinrelaterte.

Maaemo er en fantastisk opplevelse om man er opptatt av mat og vin. Vel verdt en dagsreise, tom bufferkonto og et nytt hull i beltet. Om jeg skulle dele ut Michelin-stjerner, ville jeg gitt 3 stjerner for alt frem til rømmegrøten – 2 stjerner for resten.

Dato for besøk: juni 2020
5  Takk, Thomas H
Anmeldt 17. mai 2020 via mobile enheter

Besøkte Maaemo for første gang etter flyttingen. Og jeg er overveldet av begeistring. Stedet har klart det kunststykket å bli enda bedre på ALLE parametre her på ny location!
Mat, service, lokaler og atmosfære, alt er i ypperste verdensklasse.
Kan ikke skjønne annet enn at de tre Michelinstjernene kommer tilbake ved første anledning.
Prisen er meget høy ja, men dette er en restaurant for de som ønsker det beste av det beste. Klientellet er vanligvis 60 % utlendindinger, 20% norsk buisness og 20% norske matentusiaster/romantikere.
Passer aller best for kjærstepar, tror disse får med seg opplevelsen enda sterkere.
Alle fortjener å ta seg råd til en Maaemoopplevelse i livet. Glem prisen, og bare gå inn i den ultimate nytelsesbobla!

Dato for besøk: mai 2020
2  Takk, A6194AGthomasn
Anmeldt 24. november 2019 via mobile enheter

Fikk endelig til å besøke Maaemo! Nydelige smaker, veldig god vin og topp service vil gjerne tilbake!

Dato for besøk: november 2019
1  Takk, 593nanj
Anmeldt 17. november 2019

Det starter med velkomsten utenfor. Hyggelig, førte oss velkommen fra starten av.
Flott bord med utsikt til mesaninen hvor kokkene arbeider. Gøy med besøk hos dem også. Flott å se, når de kommer ned trappen med hver sin skål i hendene.
Utrolig dyktig fransk vinkelner. Gøy å snakke med ham. Perfekt service, ikke påtrengende men årvåkent. Lite oppstyr, som det ofte kan være på stjernerestauranter.
Første gang jeg har fått spørsmål om jeg ønsker at toalettet skal friskes opp, siden jeg var nr tre i køen.

Så til maten, 17 retter med god drikkekombo. Den som holdt seg til juicen var kjempe fornøyd. Her stemmer juice og mat! For Som regel er alternativer til vin, alt for søte til å passe til mat. Jeg drikker bare hvitvin og det er alltid spennende om de fikser det. Her var det ikke noe problem. Vi bestilte husets champagne og fikk de første rettene sammen med den. Lurer på hva de som ikke gjør det, får å drikke før vinpakke starter?
Maten er en reise hvor Norge blir hyllet. Hver rett er et syn for øyet. Eksepsjonelt vakkert. Dette er tidkrevende å fremskaffe og utføre. Jeg hadde ønsket meg en liten akevitt til deres versjon av rømmegrøten. Bare i en rett syntes jeg ikke hovedingrediensen fikk spille hovedrollen. Det var kongekrabben. Min favorittrett var nok kamskjellet. Så delikat, vakkert og avbalansert. Her passet husets champagne mye bedre enn den chablisen de serverte til. Jeg lurer også på om chablisen ble servevert i et for stort glass. Det var vanskelig å få tak i smakspaletten til vinen.
På tross av 17 retter, var vår storspiser fortsatt sulten. For oss andre, var det passe.

Jeg har egentlig bare en utfordring med restauranten. En av oss kan ikke spise noe særlig melkeprotein uten å bli syk. De spurte om allergier på forhånd, men sa at melkeprotein tok de ikke hensyn til.

Da vi gikk mot slutten, så snakket vi om at dette koster, men vi var enige om at det er verdt det. Så ble vi fulgt ut døren og jeg fikk en klem. Lykkelige og glade vandret vi hjem.

Dato for besøk: november 2019
3  Takk, bentemoent

Reisende som så på Maaemo, så også på

Har du vært i Maaemo? Del dine erfaringer!