Ulike måter å oppleve Bergensbanen på
Anmeldt 18. mai 2019

I stedet for fly fra Gardermoen, valgte vi i stedet tog tur/retur Vikersund Bergen. Reisetid i praksis lik flyreise fra utgangssted til bestemmelsessted. Meget behagelig, lite stress, god plass.Flott utsikt, rett og slett imponerende, men hver gang vi så noe som vekket spesiell interesse kom det en tunnel. Hjemtur mere plundrete da toget var innstilt fra Nesbyen og buss for tog til Vikersund. 4 busser stod klare, men esteparten av passasjerende kjørte videre. Vi var 3 personer som skulle mot Drammen. Vanskelig å finne riktig buss. 3 av bussjåførene sa fet var den 4. bussen, men sjåføren her var ukjent med at han også skulle kjøre om Vikersund, og måtte ringe om dette. Vi gikk på bussen abgitt av de tre oig spente på om sjåføren, som var meget uhøflig og ubehagelig, ville stoppe i Vikersund. han gjorde det. Fly hjem hadde vært bedre. Men fantastisk fin tur.

Dato for opplevelse: mai 2019
Takk, 272gunnarh
Anmeldt 9. mai 2019

Hvis du liker å reise med tog er dette en flott tur. Deilig å bare sitte der å se ut vindu på den varierende naturen eller lese en bok. God service av konduktøren. Har du fått 2 seter med en ukjent? Og ønsker bedre plass. Snakk med konduktøren om det er ledige 2 seter noen sted i toget. Kafé/kiosk hvor en kan kjøpe enkle retter, drikke, snaks o.l. ca. midt i toget. Går og kommer inn til sentrum av byene,

Dato for opplevelse: november 2018
Takk, Sonja N
Anmeldt 31. mars 2019

Bergensbanen er jernbanestrekningen mellom Oslo og Bergen over Drammen ble åpnet av Kong Haakon VII i november 1909. Reisende med dagtog kan glede seg over fin og til dels dramatisk natur langs Hallingdalselva og over fjellet. Banen er en av de høyestliggende hovedlinjene i Europa, med høyeste punkt ca. 1.300 moh.

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, Kjeros
Anmeldt 24. mars 2019 via mobile enheter

Kjøper du i god tid kan du få kjøpt en vei til minipris 249 kr. Eller 349 i komfortvognen. Det er billigt! NSB får mye pepper, men langdistanseturer som dette kan de! Noen mener restauranten er dyr, tja, ikke mye dyrere enn kiosker og kafeer/barer ellers i Norge. Synes IPAen var pengene verdt! Anbefaler å laste ned podcast og filmer innen reisen, for nettet er ustabilt. Jeg hørte på klassisk musikk og nøt utsikten innen det ble mørkt ute. Kan anbefale podcasten «Natsværmeren» på DR P2 Radio

Dato for opplevelse: mars 2019
Takk, Anettedsd
Anmeldt 2. mars 2019

Har du tid og anledning er reisen et mål i seg selv. Å flytte seg fra Oslo til Gardermoen, og tilsvarende Bergen og Flesland, er ikke noe høydepunkt. Med Bergensbanen kommer man fra sentrum til sentrum with a view.

Dato for opplevelse: desember 2018
Takk, helt1