“Tok smalhans-menyen”

Smalhans
Kjøkken: Norsk, Internasjonalt
God for: Lokalt kjøkken
Middagsalternativer: Frokost, Lunsj, Sent på kvelden, Reservasjoner
Beskrivelse: St. Hanshaugens knutepunkt og hele Oslos nabolagsrestaurant Smalhans ruller inn i sitt sjette år i drift i 2018. Restauranten er for mange selve symbolet på en moderne nabolagsrestaurant, noe som også Michelin-guidenfikk med seg da de skjenket stedet bemerkelsen «Bib Gourmand» tilbake i 2015. Selve navnet Smalhans betyr mager, avledet av det nederlandske ordet for fattigdom «smaalhans», men ironisk nok så er størrelsen på porsjonene og den varme gjestfriheten nok til å holde liv i en hel armé. For oss betyr Smalhans flere ting; det kan være å servere dagens Husmann, å finne leverandører som leverer kvalitetsvarer til riktig pris, å utnytte råvarer godt, å finne gamle materialer som ingen vil bruke, eller bare å se verdien i noe som andre ser på som verdiløst. Unikt for Smalhans er stedets stadige vilje til å stake ut nye retninger og tilpasse seg tidens tann. Et innholdsrikt sted som byr på seg selv og hvor maten er både modig og mektig. Seks år ned i gata er vi stolte over å ha et i
Anmeldt 20. januar 2019 via mobile enheter

Gode råvarer og rene smaker er gjennomgangsmelodien. Første rett var bakte gulrøtter med nøtter og kyllingnuggets med søtsur saus, kimchi og appelsinbåter. Mange gode smaker som passer sammen. Hovedretten var fisk med kål og smørsaus servert med poteter med hollandaisesaus. Godt tilberedt fisk, nok en rett med mye smak. Desserten var ingefærgranitte, French toast og kremostsorbet. Særlig granitten og toasten ga mye smak, samt noen brente nøtter som lå under isen. Ble ikke helt mett, noe som trakk litt ned. En rolig og hyggelig atmosfære med et hyggelig personale.

1  Takk, P9215YSdanielh

Anmeldt 15. januar 2019

En litt annerledes matopplevelse enn A4 restauranten.
2 menyer, en liten og en stor meny, som vi kombinerte.
Veldig god mat og ikke minst god drikke og god service. Opplever ikke dette som en gourmet restaurant, men heller en restaurant med deilig husmannskost!
Ingen grunn til ikke å prøve Smalhans!

Takk, groeseth
Anmeldt 11. januar 2019 via mobile enheter

Prøvde husmannskosten, en veldig god Shepherd's pie. Litt å hente på service. Skal tilbake og prøve middagsmenyen ved en senere anledning.

Takk, larserstad
Anmeldt 6. desember 2018 via mobile enheter

Jeg har besøkt Smalhans både til middag og til lunch flere ganger. Det har ikke imponert. Ved siste besøk var lunchmenyen meget begrenset, og bare 1 av 4 gjester ble fornøyd med maten. Det var for kjølig i lokalen, kelneren lite oppmerksom og kun traktekaffe å få. I det hele tatt, en lite hyggelig opplevelse i forhold til prisen. Dette er nok mitt siste besøk.

Takk, Lilibachs
Anmeldt 18. november 2018 via mobile enheter

Veldig god mat og bra atmosfære i restauranten. Dessverre var ikke servicen like bra, kelnerne var ikke særlig vennlige og vi følte oss til bry.

1  Takk, R772NSjennyt

Reisende som så på Smalhans, så også på

Har du vært i Smalhans? Del dine erfaringer!