“Litt nedtur (desverre)”

Smalhans
Kjøkken: Norsk, Internasjonalt
God for: Lokalt kjøkken
Middagsalternativer: Lunsj, Sent på kvelden, Frokost, Reservasjoner
Beskrivelse: St. Hanshaugens knutepunkt og hele Oslos nabolagsrestaurant Smalhans ruller inn i sitt sjette år i drift i 2018. Restauranten er for mange selve symbolet på en moderne nabolagsrestaurant, noe som også Michelin-guidenfikk med seg da de skjenket stedet bemerkelsen «Bib Gourmand» tilbake i 2015. Selve navnet Smalhans betyr mager, avledet av det nederlandske ordet for fattigdom «smaalhans», men ironisk nok så er størrelsen på porsjonene og den varme gjestfriheten nok til å holde liv i en hel armé. For oss betyr Smalhans flere ting; det kan være å servere dagens Husmann, å finne leverandører som leverer kvalitetsvarer til riktig pris, å utnytte råvarer godt, å finne gamle materialer som ingen vil bruke, eller bare å se verdien i noe som andre ser på som verdiløst. Unikt for Smalhans er stedets stadige vilje til å stake ut nye retninger og tilpasse seg tidens tann. Et innholdsrikt sted som byr på seg selv og hvor maten er både modig og mektig. Seks år ned i gata er vi stolte over å ha et i
Anmeldt 8. august 2021

Fikk plass i "leligheten". Kjempestilig og hjemme-koselig lokale.
Litt blandet opplevelse dette :
På plussiden
- Torsken - helt super kombinasjon
- Tartar - morsom kombinasjon men lider under for mye salt
- Grillet hjertesalat - med sprett i yoghurt-sausen
På nedsiden
- for mye salt i alle rettene ødela mye av inntrykket
- petit four = trist kakestykke / minimuffins
- solbærbladis ... her kunne jeg tenkt en bedre (mer crunchy) løsning på mandelkaken
- (tror det var) lysingen som hadde en pure som var skrekkelig bitter
- Blåmuggostis ... morsom tanke, men blir litt kvalmende

Det var vel mer spennende smaker enn gode smaker.

Ser ikke bort fra at vi kommer igjen, men det var litt nedtur vs forventningene.

1  Takk, Tore T

Anmeldt 28. februar 2021 via mobile enheter

Besøket her var under koronarestriksjoner som avstand, ingen alkoholservering og munnbind bruk - i utgangspunktet ikke optimalt. MEN - fantastisk vennlig servitør, veldig variert og god mat, koselig lokale og gode alkoholfrie alternativer fikk oss til å glemme denne pandemien for noen timer. Vi gikk for Smalhans menyen, dette var 6 varierte retter som alle var godt komponerte og mange gode smaker. Bestiller du Krøsus menyen får du ytterligere retter. Vil absolutt anbefale Smalhans og kommer garantert tilbake

Dato for besøk: februar 2021
2  Takk, LarsB2474
Anmeldt 11. oktober 2020

Maten og stemningen er god. Vi hadde krøsus-meny med vinpakke. All servering var forhastet og vi fikk ikke tid til å nyte maten før neste rett var på bordet. Vinen passet godt til maten som ble servert, men mengden var som et spytt i glasset å regne, og vi fikk ikke fullført et glass før et nytt ble sjenket i. For nesten 900 kroner er dette rett og slett smålig. Kunnskapen til servitøren var rett og slett dårlig, og da vi spurte om vinene, var det ikke noe svar å få siden vedkommende ikke visste. Ikke fikk vi smake før vi fikk vinen servert og vi fikk i flere tilfeller bunnslammet i flaskene, hvorpå det ble skjenket på ny vin fra en annen flaske av en annen årgang. Ikke greit! Her er det helt klart mangelfull opplæring, lite entusiasme hos medarbeiderne og uinspirerte kokker. Alt i alt var ikke besøket mer en greit og jeg kommer ikke til å spise her igjen. Skjerpings!

Dato for besøk: oktober 2020
2  Takk, 406sj
Anmeldt 2. august 2020 via mobile enheter

Positiv opplevelse.
Vi gikk for smalhansmenyen, en 6-retters som byttes ut annenhver uke. Maten holdt gjennomgående på høyt nivå.

Men jeg må pirke litt:
Det var litt for mye salt i alle rettene utenom desserten som av at den var litt kjedelig (jordbær med krem, krønsj, og angivelig lakris som vi smakte svært lite til)

Personalet var meget imøtekommende og hadde gode vinkunnskaper. Smalhans har videre et bredt utvalg av nakne viner - plusspoeng!

Dato for besøk: august 2020
1  Takk, Christian Koyam... P
Anmeldt 24. juni 2020 via mobile enheter

Jeg var på Smalhans med familien for å feire en søster. Vi gikk for seks retter og vinmeny, som var en kjempegod opplevelse full av gode smaker. Jeg setter også stor pris på å få oppleve god mat og vin i litt mer uformelle omgivelser og med hyggelige servitører. Vi hadde en fantastisk kveld og koste oss masse.

Dato for besøk: juni 2020
1  Takk, asmundg2018

Reisende som så på Smalhans, så også på

Har du vært i Smalhans? Del dine erfaringer!