“The best Museums experience you can get and very value for money!”
Anmeldelse av Fram polarskutemuseum

Vurdert som nr. 7 av 341 ting å gjøre i Oslo
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Anbefalt lengde på besøk: 1-2 timer
Eierbeskrivelse: Framuseet ligger på Bygdøy med kort avstand fra Oslo sentrum og er lett tilgjengelig med buss eller ferge i sommersesongen. Kon-Tiki-museet og Norsk Maritimt Museum er våre nære naboer. Vikingskipshuset og Norsk folkemuseum ligger 15 minutter unna til fots. Halvøya Bygdøy er en museumshalvøy, og området er i seg selv en attraksjon med rike tur- og friarealer og bademuligheter i sjøen. Kongens sommerresidens Kongsgården ligger også her, pluss Oscarshall. Presentasjoner av de mest kjente ekspedisjonene, som alle er av verdenshistorisk betydning, finner du på Frammuseet. Det naturlige midtpunktet i museet er verdens sterkeste treskute, polarskipet Fram, som publikum kan gå om bord i. Her kan du se på lugarene, salongene, byssa, lasterommet og maskinrommet. Et spektakulært nordlysshow kan nytes fra hoveddekket av Fram hvert tyvende minutt. I aktivitetssenteret bak Fram kan du teste både fysisk styrke og presisjon. I juni 2013 åpnet vi det nye Gjøa-bygget vårt. Hit kommer du deg gjennom en underjordisk tunnel som er forbundet med Fram-huset. Her står Gjøa, verdens første skute gjennom Nordvestpassasjen. Hun er omkranset av nye og omfattende historiske utstillinger om ekspedisjonene med Gjøa, Maud, flybåtene N24 og N25, luftskipet Norge, John Franklins 1845-ferd med Terror og Erebus og Eivind Astrups eventyr på Grønland. Vi har også lagd en stor og aktuell utstilling om nordområdene med temaer som marint liv, issmelting, olje- og gassforekomster, skipstrafikk i Nordøstpassasjen osv. I vår splitter nye kino vises en flott introduksjonsfilm til polarhistorien hvert kvarter. Midlertidige utstillinger produseres kontinuerlig, og i begge byggene vil du finne spennende historiske gjenstander fra de forskjellige ekspedisjonene - også de utenlandske. Vi selger polarrelaterte suvenirer og produkter. Blant annet har vi en tro kopi av brukskniven til Amundsen fra turen mot Sydpolen. Frammuseet har verdens største polarbokhandel med over 200 titler.
Anmeldt 4 uker siden

Dato for opplevelse: september 2018

Anmeldt 14. desember 2018 via mobile enheter

Anmeldt 13. desember 2018 via mobile enheter

Anmeldt 11. desember 2018 via mobile enheter

Les flere anmeldelser
Anmeldt 9. desember 2018

Dato for opplevelse: august 2018

Reisende som så på Fram polarskutemuseum, så også på

Har du vært i Fram polarskutemuseum? Del dine erfaringer!