“Leverer konsekvent høy kvalitet”
Anmeldelse av Kolonialen

Kolonialen
Kjøkken: Latinsk
Beskrivelse: Tukthuset Matbar , Latinamerikansk kjøkken og bar i Oslos hjerte,vi serverer middag fra Mandag til Lørdag . Lørdager har vi Sábado Social med Levende musikk og Brunsj.
Anmeldt 10. september 2021

Fra tid til annen får jeg spørsmålet fra folk som skal besøke Oslo og ikke kjenner byen så godt: Hvor vil du anbefale å spise?

Med mindre vedkommende er rik som et troll eller - motsatt - helt blakk, sier jeg det samme hver gang: Prøv å få bord på Le Benjamin. Forsøk samtidig å booke på Kolonialen.

Dette er Oslos to beste spisesteder - hvis sluttregning betyr noe (hvis lommeboken er stinn er det Maaemo og Palace Grill, men det er en annen historie). Le Benjamin er virkelig supervanskelig å få bord på. Kolonialen kan være hakket enklere.

Og det er ganske utrolig: Nå sist var vi så heldige å klare å karre oss til et bord på uteserveringen. Servicen var personlig, lun og kjapp, det kom god drikke i glassene umiddelbart. Pata negraen smeltet som forventet på tungen, en ørret tataki var frisk og god som forrett. Brødet litt terningkast fire, men det piskede smøret var så godt at vi måtte be om en ekstra servering. Følget mitt spiste en nydelig ravioli-rett med scampi, selv valgte jeg kylling med trøffel og kantareller. Og det er - helt seriøst - en av de fem beste hovedrettene jeg har spist i Oslo noen gang! Nydelig kylling, en fantastisk dybde i sausen, jeg observerte noen ansjos som hadde sneket seg inn og løftet smaken ytterligere. Grønnsakene og soppen hvilte på en liten madrass av et eller annet spiselig materiale, en slags kjeks som smakte litt fisk. Helt utrolig godt!

Riktignok umulig å vite hva dette var. Kolonialen beskriver rettene ganske detaljert i menyen på restauranten, men idet menyen nappes ut av hendene dine må du stole på hukommelsen og kokken: Servitørene introduserer ikke rettene, og menyen til Kolonialen på nett oppdateres heller ikke, men er bare et eksempel. Så ja, umulig å vite hva denne spesialkjeksen var. Men: det at maten (og i stor grad drikken) ikke introduseres er egentlig ganske deilig; samtalen blir ikke avbrutt, og man kan konsentrere seg mer om totalopplevelsen.

Og den var helt fantastisk. Det å sitte ute på en varm septemberkveld med fantastisk god mat, fine vinanbefalinger og perfekt service - til en helt ok pris - det er en ganske unik luksus.

Dato for besøk: september 2021
4  Takk, Johan B

Anmeldt 14. august 2021 via mobile enheter

Mitt andre besøk her. Maten var nydelig. Det som dessverre trakk ned denne gangen var servicen. Tre kelnere var innom oss i løpet av kvelden. Ėn var kjempehyggelig og proff. De to andre snakket ikke norsk. En av dem virket som om hun ikke likte jobben sin, og servicen ble deretter.

Det er synd, men til tross for nydelig mat er det den dårlige servicen jeg husker.

1  Takk, annexs64
Anmeldt 16. juli 2021

Dette er en veldig koselig og uformell restaurant (med en aura av Frankrike) som serverer veldig god mat med morsom vri, f.eks. lammekrokett-retten som inneholdt bl.a. valnøtter. Min mann tok dagens fisk som var kveite og rullekake med rabarbra til dessert. Jeg hadde ikke bestilt bord på forhånd for jeg var usikker på når vi ville være ferdig med avtalen vår på Ullevål, og vi fikk det siste bordet ved 18-tiden en helt vanlig ukedag i juli. Så jeg vil anbefale på det sterkeste å bestille bord på forhånd. Det er tydelig at restauranten har mange stamgjester fra nabolaget.

2  Takk, Ingeborg56
Anmeldt 30. august 2020 via mobile enheter

Koselig sted i lite trafikkert gate, veldig hyggelig betjening, spiste entrecôte , den var helt grei, finnes bedre i byen. Men sitronterta derimot

Dato for besøk: mai 2020
1  Takk, Ewi_aleina
Anmeldt 9. mars 2020 via mobile enheter

Vi har vært her før, og gikk her kanskje med for store forventninger. Det ble dessverre en skuffelse. Vi startet med litt bobler. De kom raskt og smakte utmerket. Som forrett ville vi forsøke litt sjømat. Vi fikk en slags suppe med kamskjell. Kamskjellene var greie nok, men suppen var ganske smakløs. Som hovedrett bestilte vi henholdsvis skrei og entrecôte. Fisken var for mye kokt, og kjøttet i entrecôten var trevlete og Ikke av god nok kvalitet. Glasset med hvit vin til fisken passet godt, og den røde vinen til kjøttet var god, men det var jo maten vi kom for. Skal stedet beholde sitt gode ry må kjøkkenet skjerpe seg.

Dato for besøk: februar 2020
1  Takk, arnes784

Reisende som så på Kolonialen, så også på

Har du vært i Kolonialen? Del dine erfaringer!