“Christianiansk atmosfære”

Kjøkken: Norsk
God for: Barscene, Store grupper, Lokalt kjøkken
Middagsalternativer: Lunsj, Sent på kvelden, Middag, Frokost, Reservasjoner
Omgivelser: Gamle Oslo
Beskrivelse: Olympen Mat & Vinhus (Lompa) er en gedigen historisk ølhall og restaurant på Grønland. Menyen er basert på norsk tradisjonsmat, og menyen skiftes mange ganger i året for å kunne bruke sesongbaserte råvarer. Kjøkkenet stenger kl. 22 på mandag-lørdag og kl. 21 på søndager. På Lompa kan man prøve over 100 ølsorter, mange av dem fra norske småprodusenter. Olympen huser også nattklubben Pigalle.
Anmeldt 12. januar 2019 via mobile enheter

Nydelig atmosfære på dette gamle stedet i byens mindre stilige strøk (men likevel så sjarmerende). Alle lunsjrettene var gode, men ekstremt små porsjoner. Nydelig smak i gnocchien og nydelig dagens dessert (pavlova formet som en bolle med vaniljekrem på innsiden servert med sorbet på toppen). Passe treg servering (én kelner, men ikke mange bord var opptatt så det burde ha gått noe raskere). Medgjestene fortalte at de serverer mye godt øl. Vel verdt et besøk.

Dato for besøk: januar 2019
Takk, April-Elin

Anmeldt 29. desember 2018

Urutinert på Lompa

Vi skulle spise en hyggelig famlielunsj, og bestilte fisk og biff fra kelner nr. 1. Etter en halvtime var maten fortsatt ikke kommet. Da etterlyste jeg den fra kelner nr. 2 og etter tre kvarter fikk vi maten. Hadde de glemt oss? Det virket rart, for det var knapt nok folk på annethvert bord. Mitt inntrykk var at vår engelskspråklige kelner var ganske ny i faget og at det ble litt for mye å tenke på for henne. Senere ba jeg om tannpirker, og jo det hadde de, men det kom aldri noen tannpirker.

Ingen beklaget at vi måtte etterlyse maten, ingen beklaget at det tok tre kvarter før den sto på bordet og selv om tannpirkeren er en bagatell, så teller den også med som en ting som manglet.

Nå handler det naturligvis mest om maten på en restaurant, og maten var god. Vi bestilte tre biff og to fisk, men til de tre biffene kom det bare to skåler pommes frittes. Skulle vi dele to skåler, eller var det en for lite? Det ble i hvert fall litt kamp om maten på den måten, og det var vel egentlig unødvendig.

Akustikken i lokalet var god. Det er fint å sitte i egne båser, og vi hadde god kontakt over bordet. Men benkene gir ikke støtte i korsryggen, så etter noen timer vil nok ikke bare folk med ryggproblemer savne litt mer komfort (Jeg tar forbehold om at stolene er bedre å sitte på enn benkene) Selve lokalet er flott restaurert og veldig interessant og verd et besøk. Dette er Oslo-historie.

Kelneren vår var blid og positiv. Da hun fikk betalingen, som dessverre ikke inkluderte noe tips, var hun like blid og sa tusen takk. Jeg så at hun var relativt hektisk opptatt mens vi var på besøk, men det er vel ikke dermed gjestens problem at maten kom for sent? Det var flere kelnere i salen og de bør jo hjelpe hverandre slik at alle rekker over alt de skal.

Mitt råd til Olympen er at de jobber med å bli bedre på å holde kontroll på logistikken, slik at maten ikke blir forsinket. Hvis uheldige ting skulle skje, så beklag dette overfor gjestene og tilby for eksempel gratis kaffe eller dessert. Det skal så lite til for å gjøre et besøk hyggelig. Når du har bestilt mat og blir glemt så krever dette en mer profesjonell håndtering enn det vi opplevde på Olympen.

2  Takk, Harald N
Anmeldt 23. desember 2018 via mobile enheter

Vi har årlig tradisjon å spise lutefisk og pinnekjøtt på Olympen helgen før jul. Dette er 5 gang og den beste matopplevelsen så langt. Spesielt lutefisken var fantastisk. Nydelig konsistens og smak og godt tilbehør. Pinnekjøttet var også meget bra. Sist gang fikk servert bog og ble skuffet men nå var det slik de skal være!
Svært hyggelig servitør fra Kroatia. Og lokalet danner jo som alltid en fantastisk atmosfære.
Vi gleder oss til neste år!

Takk, GreteM
Anmeldt 19. desember 2018 via mobile enheter

Ikke den store opplevelsen og mest skuffende var servicen.

Olympen har et flott lokale med masse historie i veggene. Et sted med stort potensiale.

Hadde bestilt bord på forhånd, tidlig bordsetting og til tross for lite folk i lokalet, drøyde det med manglende oppmerksomhet og servering når vi tilslutt fikk bord. Manglet oppmerksomhet fra servitør både på bestilling, påfyll og oppgjør av regning. Skuffende og unødvendig og her er et stort forbedringspotensial.

Maten. Første runde med lutefisk smakte bra, fin og fast fisk. Tilbehør var bra bortsett fra en ertestuing som var noe tam. Kollega som spiste pinnekjøtt var skuffet, tildeles seigt kjøtt og noen biter som minte om gammel sau.

Med manglende tilbud om påfyll og eventuell kaffe eller dessert var det liten grunn til å bli lengre.

Takk, 150kjellf
Anmeldt 14. desember 2018 via mobile enheter

Vi hadde en strålende aften her, og julebordet sårt ble en suksess! Her er det høyt under taket, og innredningen er fantastisk. God service og god mat. Det eneste som trekker litt ned var et noe så underdampet pinnekjøtt. Forrett og dessert var utmerket, men pinnekjøttet var en smule seigt og kunne trengt en liten time til i kjelen.

Dette stedet er flott, ta turen!

1  Takk, EddyB918

Reisende som så på Olympen Mat & Vinhus AS, så også på

Har du vært i Olympen Mat & Vinhus AS? Del dine erfaringer!