Åpen i dag: Stengt
Fin tur på Telemarkskanalen

Interessant opplevelse og være med gjennom slusene. Vi tok hele turen, men den siste delen ble litt... les mer

Anmeldt 3. august 2021
Flygel
Bjerkvik, Norge
En herlig båttur

Det er vel verdt å ta en tur langs Telemarkskanalen. Det er opplevelsesrikt men også fredfylt... les mer

Anmeldt 31. juli 2021
pah1962
Oslo, Norge

Anmeldt 6. juli 2020

Interessant tur med Henrik Ibsen t/r Lunde-Dalen, men det er en lang tur - nærmere 5 timer en vei. På veien til Dalen så spiste vi nydelig laks med is til dessert til lunch, og den anbefaler jeg å ta. Veldig serviceminded personale.

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, Ingeborg56
Anmeldt 4. juli 2020 via mobile enheter

Vi hadde lenge snakket om å ta en av kanalbåtene fra Skien til Dalen.
I dag 4. juli 20 gjorde vi alvor av det.

Det var en opplevelse, lettskyet vær gjorde fotoforholdene fantastisk.

Vi hadde forhåndskjøpt lunch med drikke til NOK 325 pr pers.
Det var etter min mening godt overpriset.

Skipene har sjenkebevilling og et glass vin kostet NOK 95, en halvliter øl NOK 90 og en kopp kaffe / te NOK 30.

Slusing er spesielt.
Du overveldes av vannets brøl og du omsluttes av vannsprut, i allfall hvis du vil være litt på og se hva som skjer.
Noen sluser var hydrauliske, men de fleste ble operert av ungdommer med sommerjobb.

Ble mange fine slusebilder, bilder av nydelige boliger og fritidsboliger / hytter.

Mest av alt gjorde den langsomme turen (max 10 knop) gjennom vakkert landskap inntrykk.

Slitne etter en lang tur var en to timers busstur på svingete veier litt i overkant for meg.

Artig å ha tatt turen, men særlig etter slusingen ble tiden iblant lang.

MEN TA DENNE TUREN. Det er en unik opplevelse.

Dato for opplevelse: juli 2020
2  Takk, eholst
Anmeldt 31. mai 2020 via mobile enheter

Kanalen er fra 1892. Historisk sus fra Skien til Dalen. Kan anbefales å ta kanalbåtene deler eller hele strekket. Ellers kan ta egen båt, sykle eller gå langs kanalen. I dag gikk vi langs Murane. Da gikk fra Hogga sluse som er siste slusekammeret
Flott tillrettelagt..

Dato for opplevelse: mai 2020
Takk, 894hannes
Anmeldt 22. august 2019

I Telemarkskanalen er Vrangfoss sluser den største og flotteste av de 8 slusene som
utgjør kanalen som går fra Skien til Dalen.
Vrangfoss består av 5 slusekammer med en samlet løftehøyde på 23 meter.
Anleggsarbeidet som varte mellom 1887 til 1892 var svært krevende,
med 2 km stryk, dypt nede i kløfter og skar ble regulert med en dam og en kanal.

Dato for opplevelse: juli 2019
Takk, BjR1956
Anmeldt 14. august 2019

Etter tur/retur Lunde-Dalen med skipet H.Ibsen anbefaler vi dette gjerne. Nydelig restaureringsarbeide, service fra betjeningen er fremragende og praktfulle omgivelser i kanalen. Relativ kostbart, men verdt det. Anbefaler også et par døgn på Dalen hotell for å rekke å nyte huset hvis man først er på de kanter.

Dato for opplevelse: august 2019
Takk, Roar B