Åpen i dag: Stengt
En herlig båttur

Det er vel verdt å ta en tur langs Telemarkskanalen. Det er opplevelsesrikt men også fredfylt... les mer

Anmeldt i går
pah1962
Oslo, Norge
Telemarkskanalen

Det var en flott opplevelse med MS Victoria på Telemarkskanalen gjennom flere sluser. Fint å kunne... les mer

Anmeldt 3 dager siden
Ellen-BV

Anmeldt 18. juli 2020 via mobile enheter

Turen på kanalen er fasinerende - og personalet utrolig hyggelig! Her kan man nyte flott natur og bli servert mat og drikke underveis.

Takk, maritanette
Anmeldt 15. juli 2020

Hele turen fra Skien til Dalen krever skifte av båt. Viktoria var en hyggelig båt, passe stor og med trivelig mannskap. Henrik Ibsen var en "nygammel" båt, mange passasjerer og en streng og stresset skipssjef. God fiskesuppe i restauranten, men her stuet de inn for mange gjester i disse corona-tider. De hadde et rom nr. 2, men dette ville de helst ikke åpne. Velg turen fra Skien til Lunde. Da opplever du slusene på sitt beste.

3  Takk, maja55Oslo
Anmeldt 14. juli 2020 via mobile enheter

Vi tok en synfaring på land og så på slusene ved Løveid, ved Skotfoss ovenfor Skien. Fascinerende historie og veldig interessant å se slusene i funksjon. Ved Løveid var det også et lite visningsrom med to korte filmer om slusene og Telemarkskanalen. Alt gratis. Fin opplevelse.

Takk, 338clausr
Anmeldt 6. juli 2020

Interessant tur med Henrik Ibsen t/r Lunde-Dalen, men det er en lang tur - nærmere 5 timer en vei. På veien til Dalen så spiste vi nydelig laks med is til dessert til lunch, og den anbefaler jeg å ta. Veldig serviceminded personale.

Takk, Ingeborg56
Anmeldt 4. juli 2020 via mobile enheter

Vi hadde lenge snakket om å ta en av kanalbåtene fra Skien til Dalen.
I dag 4. juli 20 gjorde vi alvor av det.

Det var en opplevelse, lettskyet vær gjorde fotoforholdene fantastisk.

Vi hadde forhåndskjøpt lunch med drikke til NOK 325 pr pers.
Det var etter min mening godt overpriset.

Skipene har sjenkebevilling og et glass vin kostet NOK 95, en halvliter øl NOK 90 og en kopp kaffe / te NOK 30.

Slusing er spesielt.
Du overveldes av vannets brøl og du omsluttes av vannsprut, i allfall hvis du vil være litt på og se hva som skjer.
Noen sluser var hydrauliske, men de fleste ble operert av ungdommer med sommerjobb.

Ble mange fine slusebilder, bilder av nydelige boliger og fritidsboliger / hytter.

Mest av alt gjorde den langsomme turen (max 10 knop) gjennom vakkert landskap inntrykk.

Slitne etter en lang tur var en to timers busstur på svingete veier litt i overkant for meg.

Artig å ha tatt turen, men særlig etter slusingen ble tiden iblant lang.

MEN TA DENNE TUREN. Det er en unik opplevelse.

2  Takk, eholst