Vi støtter følgende nettlesere:

7 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 10 nyttige stemmer
“Obligatorisk norsk historie”
5 av 5 bobler Anmeldt 4 juni 2015

Falstadsenteret tilbyr en unik fremstilling av det sørgeligste kapitellet i norsk historiet. Holocaust og folkemordet begått av tyskerne blir fremstilt på en respektfull og meget interessant måte. Obligatorisk om man først er i Levanger.

Besøkte mars 2015

Nivå Bidragsyter
34 anmeldelser
24 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 9 nyttige stemmer
“Ikke bare en fangeleir og verdt en tur bort fra E 6”
4 av 5 bobler Anmeldt 12 juni 2014

Falstadsentret,som ligger bare en ca. 10 minutters liten avstikker unna E - 6 ved Skogn,er absolutt verdt et besøk. Sentret har en svært interessant historie fra skole for "vanærete guttebørn" via fangeleir i krigsårene og til dagens fredsenter for internasjonalt samarbeid.
Det er nok krigshistorien som fanger de fleste - en fangeleir de innsatte og fanger som senere overlevde både Auswitz og Sachenshausen,mente at i grusomheter overgikk dem begge i perioder.
Falstad manglet gasskammer, men her finner du Falstadskogen like ved - et rettersted for over 200 dødsdømte fanger. En skog der fuglene ikke sang ble det sagt i mange år etter krigen.
Fuglesangen er tilbake, men skogen skaper likevel en spesiell stemning med sin historie og sine små pyramider som viser hvor rettersted og graver var å finne. En vandring her, etter besøket i hovedhuset,skaper absolutt rom og tid til ettertanke for både ung og gammel!
I hovedhuset,som inneholder både muligheter for en matbit og et lite, men dystert og innholdsrikt minnesmuseum. Multimedia muligheter lar oss få høre historier til flere av fangene. I tillegg er det små korte skriftlige noter med forklaringer både om krigen generelt og om Falstad spesielt.
Nevnes må også stedets lille,men innholdsrike krigsbibliotek!

Stedet,som gir sine besøkende en flott innsikt i en del av vår mørke krigshistorie,er vel verdt et par timer utenfor allfarvei både for de som er genuint opptatt av krigen og for oss som bare er interessert i folks adferd i krig og fred generelt!

Besøkte juni 2014
Nyttig?
1 Takk, Olebrumm

Reisende som så på Falstadsenteret, så også på

Levanger, Levanger kommune

Har du vært i Falstadsenteret? Del dine erfaringer!