Interessant

Anmeldt 30. juli 2017
Ane V
En mektig opplevelse, og til ettertanke

Anmeldt 21. september 2015
Ronnie R
Levanger, Norge

Anmeldt 30. juli 2017 via mobile enheter

alltid like interessant å komme hit. Det er like sterkt hver gang. Vært her mange ganger nå, både med skole og andre sammenhenger, men dette stedet setter sterke preg hvert eneste besøk.

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, Ane V
Anmeldt 21. september 2015

Dette senteret har en rik og viktig historie. Rik fordi det har skjedd mye forskjellig i og rundt selve senteret, viktig fordi at vi ikke må glemme våre tidligere erfaringer. Erfaringer rundt krig, og menneskerettigheter generelt. Og hvor sårbare vi mennesker egentlig er, og hvor vondt vi kan gjøre hverandre, hvis ondskapen får råderett over tid.

Dato for opplevelse: oktober 2014
1  Takk, Ronnie R
Anmeldt 1. juli 2015

Viktig å ta vare på krigshistorien så vi ikke glemmer. Det er lett å tro at krigen og leirene bare eksisterte sør i Europa, og ikke i vår egen bakgård.

Dato for opplevelse: august 2014
2  Takk, Åsa A
Anmeldt 4. juni 2015

Falstadsenteret tilbyr en unik fremstilling av det sørgeligste kapitellet i norsk historiet. Holocaust og folkemordet begått av tyskerne blir fremstilt på en respektfull og meget interessant måte. Obligatorisk om man først er i Levanger.

Dato for opplevelse: mars 2015
1  Takk, Gautebs
Anmeldt 12. juni 2014

Falstadsentret,som ligger bare en ca. 10 minutters liten avstikker unna E - 6 ved Skogn,er absolutt verdt et besøk. Sentret har en svært interessant historie fra skole for "vanærete guttebørn" via fangeleir i krigsårene og til dagens fredsenter for internasjonalt samarbeid.
Det er nok krigshistorien som fanger de fleste - en fangeleir de innsatte og fanger som senere overlevde både Auswitz og Sachenshausen,mente at i grusomheter overgikk dem begge i perioder.
Falstad manglet gasskammer, men her finner du Falstadskogen like ved - et rettersted for over 200 dødsdømte fanger. En skog der fuglene ikke sang ble det sagt i mange år etter krigen.
Fuglesangen er tilbake, men skogen skaper likevel en spesiell stemning med sin historie og sine små pyramider som viser hvor rettersted og graver var å finne. En vandring her, etter besøket i hovedhuset,skaper absolutt rom og tid til ettertanke for både ung og gammel!
I hovedhuset,som inneholder både muligheter for en matbit og et lite, men dystert og innholdsrikt minnesmuseum. Multimedia muligheter lar oss få høre historier til flere av fangene. I tillegg er det små korte skriftlige noter med forklaringer både om krigen generelt og om Falstad spesielt.
Nevnes må også stedets lille,men innholdsrike krigsbibliotek!

Stedet,som gir sine besøkende en flott innsikt i en del av vår mørke krigshistorie,er vel verdt et par timer utenfor allfarvei både for de som er genuint opptatt av krigen og for oss som bare er interessert i folks adferd i krig og fred generelt!

Dato for opplevelse: juni 2014
1  Takk, Olebrumm