Vel verdt å få med seg.

Anmeldt 25. juli 2021
RouleurKJH
Sandnes, Norge
Lærerikt for små og store

Riksregaliene er en separat utstilling som krever egen billett. Her finner man konge-, dronning... les mer

Anmeldt 12. juli 2018
Llenda
Enebakk, Norge

De mest populære turene og aktivitetene i og rundt Trondheim
Alternativ Trondheim
61 anmeldelser
Slegding og trikketur
2 anmeldelser
Anmeldt 25. juli 2021

Veldig flott at de norske riksregaliene er utstilt på denne måten og svært lærerikt, særlig for ungdomen som var med på turen og fikk ett godt innbill i norsk i historie på kjøpet. Inngang anbefales med felles billett for Nidarosdomen, museet Erkebispegården og Riksregaliene.

Dato for opplevelse: juli 2021
Takk, RouleurKJH
Anmeldt 9. oktober 2019

Man bør kjøpe seg kombi billett for kirke, museum og regalene. Det er svært lærerikt og spennende å se alt som finnes i området. Høydepunktet når man i det lille og stille museet hvor kronjuvelene er oppbevart.

Dato for opplevelse: juli 2019
1  Takk, mattson01
Anmeldt 1. august 2019 via mobile enheter

Riksregaliene var flott presentert og passet perfekt å være utstilt et sted som Erkebispegården ved Nidarosdomen i Trondheim. Det var en stemning i rommet som bar høytideligheten og understreket den historiske pomp og prakt riksregalier har. Om man er for eller imot monarkiet er dette flott å se.
Det som også var en stor overraskelse for to voksne prinsesser på vift, var utstillingen i 2. etg; «Dronningens JA». Filmen «Kongens NEI» hadde nettopp gått på kino og det var derfor et stilig formidlingsmessig grep å velge denne tittelen på en utstilling! Vi fikk umiddelbart en visuell åpenbaring da vi kom opp på øverste trinn i trappen og fikk overblikk over utstillingen. Fargene som var valgt var en het rosa på alle flater, med en vinrød skrift. Men fargene var akkurat så frekke i nyansen at det ga en slående grafisk effekt. Veldig bra gjort! Det verste man kan gjøre med utstillinger er å drepe folk med tekster, men her var det akkurat nok informasjon. Budskap: Det blir ikke noe kongerike uten dronningens JA. En konge har historisk sett måttet ha en dronning ved sin side for at monarkiet skal overleve.
Vi gikk fra utstillingen og var enige om at den på tross av sin rosa innpakning, hadde vært blottet for overdrevent Disney-fripperier. Den holdt fokus på «you-go-girl» kulheten ved å velge ut noen dronninger som har satt foten ned og laget merker i historiebøkene. Vi følte oss merkelig oppløftet. Vurderte å kjøpe tiara i museumsbutikken.

Dato for opplevelse: september 2018
1  Takk, Nestestopp
Anmeldt 9. juni 2019

Ett lite museum som er stille og rolig. Passer som en del av besøk i domkirken og erkebiskopgården. Kjøp gjerne slik kombibillett. Når vi var der var det slik at vi måtte se på kronjuvelene, kroner, septer gjennom ett stålgitter. Det hang en kikkert der, men ta gjerne med en eller en telelinse på kamera. Fyldig info om norsk kongehistorie. Anbefales for familier med barn, da de alltid blir imponert av slike konge og dronning ting!

Dato for opplevelse: juni 2019
1  Takk, Knut P
Anmeldt 22. august 2018

Joda, kronjuvelene er storslåtte og fine, de. Men de evner ikke helt å engasjere, synes jeg, selv om det sikkert hører med å ha sett dem.

Dato for opplevelse: mai 2018
Takk, amarcord83