“Svarte ikke til forventningene.”

Cornelius Sjømatrestaurant
Vurdert som nr. 13 av 470 Restauranter i Bergen
Kjøkken: Sjømat
God for: Vakker utsikt
Middagsalternativer: Frokost, Sent på kvelden, Levering, Reservasjoner
Beskrivelse: Cornelius er en førsteklasses sjømatrestaurant i moderne lokaler. Restauranten ligger idyllisk til, helt i sjøkanten, på Holmen like utenfor Bergen. Her legger sjarken til kai med dagens fangst, og dykkerne kommer opp med de flotteste råvarer. De ansatte på Cornelius er profesjonelle til fingerspissene, men likevel uformelle og tjomslige. Her får du vite hva du har på tallerken og hvor råvarene kommer fra. Inspirert av dagens vær tilbyr vi vår berømte meteorologiske meny med sjømat og tilbehør av utsøkt kvalitet. Tilberedt med nyskapende matlangingsteknikker og en genuin lidenskap for sjømat. Båten har avreise fra Dreggekaien
(skur 8, vis a vis Radisson Blu Hotel og Clarion Collection Hotel Havnekontoret) Avgang fra Dreggekaien: kl. 18.00 Retur fra Holmen: kl. 22.30 Når den faste avgangen er fullbooket, setter vi opp avganger kl. 17.00 og kl. 19.00. Om sommeren har vi også faste lunsjavganger, torsdag til lørdag Avgang fra Dreggekaien: kl. 11.30 Retur fra Holmen: kl. 14.00 Store, varme og trygge båter bringer dere frem og tilbake, uansett vær. Turen tar 25 minutter fra Bryggen. Det er også mulig å ankomme restauranten i egen båt eller bestille private charterturer utenom de faste avgangene. Vi henter og returnerer gjestene til ønsket kai i nærheten av Bergen. Cornelius har også egen landingsplass for helikopter.
Anmeldt 20. juli 2021

Vi booket middag på Cornelius med ønske om en utsøkt sjømatopplevelse. Første overraskelse møtte vi da vi skulle på båten ut til restauranten, da det var en stor gammel hurtigbåt stappfull av folk som alle skulle til samme sted. Mersalg på båten av drikke. Båtturen tok ca 25 minutter. Hyggelig mottakelse på bryggen da vi ankom, hvor vi videre ble vist til bordet. Vi ble plassert i første etg i et eget mindre rom med 4 andre par. Denne delen av lokalet var noe mer shabby enn resten med ledningsstubber som hang ned fra taket og ingen levende lys. Lyset ble heller ikke slått på før et stykke ut i måltidet. Vi ble først forespurt om førdrink hvor vi tok cremant som smakte godt. Videre spurte vi om vinliste, som var stor og god! Spesielt på hvitvin som vel er det en skal drikke på en slik restaurant. Første rett kom før vinen var servert. De tre første rettene (makrell, hvaltartar og kongekrabbe) smakte godt og slik til forventning, men rett 3 (lange) svarte ikke til forventningene. Denne var stor, men kyllingsky og var mer husmannskost enn delikat sjømat. Dette kunne vi fått bedre på fisketorget i byen. Desserten var grei. Det tok alt for lang tid mellom rettene, slik nok bra for mersalg av drikke - men ble mer å drøye ut hele måltidet. Likevel gikk ikke båten tilbake før 22.30. Alt i alt synes vi dette ikke svarte til forventningene eller prisen og tenker at vi for drøye 4500 kr kan få et svært godt fiskemåltid uten å måtte bruke tid på båtreise og fast returtidspunkt. Settingen ute på holmen er flott - og alle forutsetninger for å skape en magisk sjømatopplevelse ligger til rette.

2  Takk, Henrik Richter H
Christina Bollm... L, Daglig leder på Cornelius Sjømatrestaurant, svarte på denne anmeldelsenBesvart 15. august 2021

Kjære Henrik,

Vi takker for grundig og konstruktiv tilbakemelding. Det er leit å lese at kvelden på Holmen ikke svarte til forventningene deres. Vi evaluerer alle tilbakemeldinger fra våre gjester nøye, og vi ønsker stadig å forbedre oss. Vi tar selvsagt innspillene dine til etterretning. Vi takker for besøket og vi håper selvsagt å kunne ønske dere velkommen tilbake også ved en annen anledning. Dersom dere ikke finner glede i båtturen til/fra Holmen, kan vi også anbefale vår andre restaurant, 1877, som er lokalisert på Kjøttbasaren i hjertet av Bergen sentrum.

Teamet på Cornelius.

Anmeldt 19. juli 2021

Vi kom fra Stavanger for å feire i 3 dager. En i familien bor i Bergen og han anbefalte festmiddag på Cornelius. Vi hadde god kontakt med restauranten på forhånd og valgte meny både til 7 åringen som ønsket pasta og 11 åringen som ønsket barnemeny av 5 retters. Vi bestilte også champagne ved adkomst. Vi ble tatt hjertelig imot av vår kelner for kvelden, fornavn begynner med S og slutter med E. Hun var virkelig så hyggelig og flink og vi fikk god og passe personlig kontakt. Vi valgte ikke vinpakke, men fikk gode forslag om hva som ville passe til de ulike rettene. Maten var nydelig og falt i smak hos alle fra 19 - 72 år. 11 åringen spiste ikke alt, men andre overtok gjerne og så var det jo så mye godt brød. Ekstra kjekt at kjøkkensjefen tok seg tid til å introdusere en av rettene, Vågehval. Corneliussjef Alf var uformell og vi fikk fortalt at Arne Hjeltnes hadde reklame for restauranten på NRK lokalen for Rogaland siden Pallesen på Fisketorget i Stavanger nettopp åpnet sommerrestaurant på Kvitsøy. Kjekt at Cornelius og Flor og Fjære har god kontakt, ( vi feiret to 70 års dager der i 2020.
Alle var enige om at det var en fin kveld og vi skal med glede reklamere for denne opplevelsen i Bergen

Takk, Astri H

Kjære Astri,

Vi setter stor pris på nydelig tilbakemelding. Det betyr mye for oss! Det er ekstra kjekt å lese at opplevelsen falt i smak hos flere generasjoner. Vi takker så mye for besøket, og vi ønsker hjertelig velkommen tilbake ved neste anledning.

Anmeldt 17. juli 2021 via mobile enheter

Knallfint. God mat. Veldig hyggelig service. Akkurat passe «fint». Takk. Litt kort tid fra siste rett til båten gikk. Skulle gjerne hatt 20 minutter ekstra.

1  Takk, ca2bellingsen
Christina Bollm... L, Daglig leder på Cornelius Sjømatrestaurant, svarte på denne anmeldelsenBesvart 19. juli 2021

Kjære Cato,

Tusen takk for fin omtale. Det betyr mye for oss!
Vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning.

Anmeldt 17. juli 2021

Etter ha lest om Cornelius Sjømatrestaurant på Visit Bergen bestemte vi oss for å ta turen med hurtigbåt fra Dreggekaien.
Vi ble ikke skuffet, båtturen var akk passe lang til og nyte en forfriskning på turen ombord.
Vi ankom en perle på den lille øya og alt var perfekt organisert med mottak av gjestene og bordplassering.
Bordene var lekkert dekket, rettene var smakfulle og flott anrettet - det var nok mat. Vinpakken vi valgte var vi veldig tilfreds med.
Kvaliteten på servitørene varierte fra meget bra og kunnskapsrik til slett og lite tilfredsstillende. Heller ikke noe pluss at vi ikke hadde «vår egen» servitør, men fem, seks forskjellige i løpet av måltidet.
Totalt sett veldig fornøyd med noen små minus. Anbefales!

Takk, Navigate534776

Kjære gjest,

Tusen takk for hyggelig, grundig og konstruktiv tilbakemelding. Det setter vi pris på, og det gleder oss å lese at dere fikk en vellykket kveld hos oss. Vi erkjenner at ikke alle våre ansatte er fullt opplært enda, da vi har hatt stor utskiftning av personal etter pandemi, nedstengning og gjenåpning. Men vi er helt trygg på at vi er i mål om ikke lenge. Vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning.

Anmeldt 17. juli 2021

En god opplevelse. Maten var fantastisk og servicen meget bra. Bra vinkjeller. Kan absolutt anbefales. En fin båttur ble det også

Takk, 401janeriks

Kjære Jan Erik,

Vi setter stor pris på hyggelig tilbakemelding. Det betyr mye for oss! Vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning.

Reisende som så på Cornelius Sjømatrestaurant, så også på

Har du vært i Cornelius Sjømatrestaurant? Del dine erfaringer!