“Anbefales IKKE for barnefamilier ”

Cornelius Sjømatrestaurant
Vurdert som nr. 12 av 469 Restauranter i Bergen
Kjøkken: Sjømat
God for: Vakker utsikt
Middagsalternativer: Sent på kvelden, Frokost, Levering, Reservasjoner
Beskrivelse: Cornelius er en førsteklasses sjømatrestaurant i moderne lokaler. Restauranten ligger idyllisk til, helt i sjøkanten, på Holmen like utenfor Bergen. Her legger sjarken til kai med dagens fangst, og dykkerne kommer opp med de flotteste råvarer. De ansatte på Cornelius er profesjonelle til fingerspissene, men likevel uformelle og tjomslige. Her får du vite hva du har på tallerken og hvor råvarene kommer fra. Inspirert av dagens vær tilbyr vi vår berømte meteorologiske meny med sjømat og tilbehør av utsøkt kvalitet. Tilberedt med nyskapende matlangingsteknikker og en genuin lidenskap for sjømat. Båten har avreise fra Dreggekaien
(skur 8, vis a vis Radisson Blu Hotel og Clarion Collection Hotel Havnekontoret) Avgang fra Dreggekaien: kl. 18.00 Retur fra Holmen: kl. 22.30 Når den faste avgangen er fullbooket, setter vi opp avganger kl. 17.00 og kl. 19.00. Om sommeren har vi også faste lunsjavganger, torsdag til lørdag Avgang fra Dreggekaien: kl. 11.30 Retur fra Holmen: kl. 14.00 Store, varme og trygge båter bringer dere frem og tilbake, uansett vær. Turen tar 25 minutter fra Bryggen. Det er også mulig å ankomme restauranten i egen båt eller bestille private charterturer utenom de faste avgangene. Vi henter og returnerer gjestene til ønsket kai i nærheten av Bergen. Cornelius har også egen landingsplass for helikopter.
Anmeldt 1. august 2021 via mobile enheter

Vi var her med en familie på 4. 2 voksne og 2 barn på 2 og 5 år og spiste lunsj. Vi tok båten fra Bergen, noe som ungene syntes var veldig kjekt. Vi voksne spiste maule meny som opplevdes som helt ok. Her ble det servert en stort fat med diverse fisk og skjell som alle var gravet og strippet for sine naturlig smaker. Det var heldigvis gode krabbeklør og reker også, men rekene var ikke ferdigpillet, så en måtte sitte og pille rekene selv. En går til slutt lei av å sitte og pille reker, og er ikke noe som hører hjemme på en restaurant. Maule menyen inkluderte en veldig god fiskesuppe som ble servert utav det blå mens en satt og pille reker til den store gullmedaljen. En stund etter vi var ferdig å spise kom det en porsjon med blåskjell. Dette var totalt skivebom å komme med denne så sent under lunsjen.
Ungene fikk servert pasta. Da eldstemann er noe skeptisk i matveien fikk han pasta med ketchup til. Dette var en ganske liten porsjon, men kostet allikevel 200kr. Minstemann på 2 år fikk servert pasta med en kremet saus og kylling til den nette sum av 295kr. Maten til ungene kom forøvrig lenge etter maten til oss voksne, så ungene var da blitt både grinete og spist seg mett på brød.
Når vi skulle betale fikk vi oss den overraskelsen at de skulle ha hele 1400kr for båtturen tur/retur til denne lille øyen restauranten ligger på.
Oppsummering: For en lunsj til over 3000kr for en familie på 4, så står hverken opplevelsen eller maten til forventningene. Anbefaler heller å spise på en av de bedre restaurantene i Bergen og heller ta en båttur fra Bergen og få en bedre opplevelse enn hva en får her.

Takk, torbj_rnl845
Christina Bollm... L, Daglig leder på Cornelius Sjømatrestaurant, svarte på denne anmeldelsenBesvart 16. august 2021

Kjære Torbjørn,

Det vår trist å lese at besøket og opplevelsen ikke levde opp til forventningene deres. Jeg beklager dette på det sterkeste. Her på Cornelius arbeider vi alltid hardt for å sikre at både maten, drikken og servicen holder en høy standard. Jeg skal ta dine kommentarer videre med teamet vårt. Tilbakemeldinger er viktige for at vi skal kunne forbedre oss. Båttransporten er inkludert i menyprisene slik det opplyses på websiden vår, men denne kostnaden splittes ut på regningen ettersom det er ulik momssats. Prisen for voksne er kr. 400,- per gjest tur/retur, og det er halv pris for barn. Vi legger oss flat for at barna fikk maten sin servert så sent i måltidet, og vi forstår at prisen oppleves høy med tanke på det de fikk servert. Her har vi nok bare belastet standard priser for barn. Ta gjerne kontakt med oss på mail dersom du ønsker ytterligere dialog rundt dette.

Vi håper å høre fra deg igjen, og vi håper selvsagt at vi får muligheten til å ønske dere velkommen tilbake også ved en annen anledning.

Med ydmyk hilsen,

Anmeldt 30. juli 2021

Deres meteorologiske 5-rettes meny kan anbefales på det varmeste.
Kombinert med ypperlig, kunnskapsrik og serviceinnstilt betjening er dette en fulltreffer.

Takk, Carl-Ole T
Christina Bollm... L, Daglig leder på Cornelius Sjømatrestaurant, svarte på denne anmeldelsenBesvart 15. august 2021

Kjære Carl-Ole,

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Det betyr mye for oss! Vi takker for besøket, og ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning.

Anmeldt 29. juli 2021 via mobile enheter

En fantastisk matopplevelse med en utsøkt og spennende 5-retters meny med sjømat. Ypperlig service og flott båttur til/fra Bergen. Anbefales på det varmeste.

Takk, Geir R

Kjære Geir,

Tusen takk for nydelig tilbakemelding. Det gleder oss å lese at dere er fornøyd med kvelden på Holmen. Vi takker for besøket, og vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning.

Anmeldt 29. juli 2021

Jeg har vært på besøk på Cornelius tidligere, og denne opplevelsen ønsket jeg å dele med familien da vi hadde en ferieuke i Bergen.

Vi gikk om bord i båten på Bryggen i Bergen, og ble fraktet ut til holmen.
Bergen viste seg fra sin beste side, med strålende sol og lite vind.

Må innrømme at jeg var litt spent på hva mine døtre ville tenke om maten, som jo er ganske "voksen". Vi valgte 5-retters alle sammen. Fra første rett med gravet makrell, etterfulgt av hvaltartar kom på bordet, skjønte jeg at dette kom til å gå bra.

Eneste jeg har å utsette på maten er den retten min samboer (som har skalldyrallergi) fikk som alternativ til kongekrabben. Dette var en foie gras på kalv, og dagens klart dårligste rett.

Fisken var helt super, og desserten var god.

Med unntak av en av vinene i vinpakken som ble for søt for meg så var de andre vinene veldig gode.

Vi bestilte også en østers hver i tillegg til 5-retteren fordi jentene ikke hadde prøvd før. Herlig når betjeningen bare går ut og plukker skjell fra tanken, tar med seg gjennom restauranten og kommer med mat på fat. alle "klarte det", men tror ikke det blir noe fast innslag på menyen hjemme :)

Betjeningen var super, og bidro til å gjøre kvelden uforglemmelig.
Båttur i solnedgangen tilbake, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
Da vi oppsummerte Bergensturen siste kvelden - hva synes dere var det beste, var Cornelius på topp hos oss alle.

Takk, eivindd2018

Kjære Eivind,

TUSEN takk for hyggelig, grundig og konstruktiv omtale. Det betyr mye for oss å høre at besøket på Holmen ble det beste minnet fra besøket i den nydelige byen vår! Vi takker for besøket, og vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake også ved neste anledning. PS: østers blir bedre og bedre for hver gang man spiser det.

Anmeldt 28. juli 2021 via mobile enheter

Fantastisk matopplevelse som vi anbefaler på det varmeste. Vi ble møtt av Alf som gav oss en flott båttur. Han fortalte oss gladelig om stedets historie. Maten var topp, gode og spennende smaker med nydelig vin til. Kunnskapsrike og hyggelige servitører som gav den beste service. Passe pause mellom rettene. Nydelig sted der alt ligger til rette for en flott opplevelse. Kvelden ble avsluttet med omvisning i restaurantens vinkjeller. En flott totalopplevelse. Vi kommer tilbake!!

Takk, mariannelp68

Kjære Marianne,

Vi setter stor pris på nydelig tilbakemelding. Det betyr mye for oss og det gir inspirasjon til alle de flotte medarbeiderne våre. Vi takker for besøket, og vi ønsker dere hjertelig velkommen tilbake ved neste anledning.

Teamet på Holmen.

Reisende som så på Cornelius Sjømatrestaurant, så også på

Har du vært i Cornelius Sjømatrestaurant? Del dine erfaringer!