“EN KLASSISK FISKERESTAURANT”

Kjøkken: Sjømat, Skandinavisk
God for: Lokalt kjøkken, Spesielle anledninger, Forretningsmøter, Romantisk
Middagsalternativer: Sent på kvelden, Middag, Reservasjoner
Omgivelser: Vågen
Beskrivelse: Enhjørningen Restauranter finner du i det tradisjonsrike Bryggekvartalet i Bergen. Hele gården er restaurert og tilbakeført som den var på 1700 tallet. I disse tradisjonsrike lokalene fra Hansa-tiden ønsker vi velkommen til et av Norges mest særpregete restauranthus. Smak av kystener et møte mellom havets skatter og nyskapende kokekunst. I duften av havskum finner 22 av Vest-landets beste spisesteder inspirasjon. Vi lytter til tradisjoner og henter kunnskap fra kysten vår www.smakavkysten.no
Anmeldt 10. september 2021

Mange ganger når jeg har vært i Bergen har jeg besøkt Enhjørningen. Den ligger så bra til, lokalene er veldig sjarmerende i et av de gamle husene på Bryggen og Bergen er jo en by man forbinder med god fisk.

Men restauranten bærer nå preg av å være "over the top".

Først forsøker man å bestille bord, men får til svar at man vet ikke om det er ledig bord. "Dere får komme og se", var svaret. Det virker svært uoversiktlig og rotete. Da vi kom var det mange ledige bord.

Betjeningen var hyggelig og gjorde sin jobb for så vidt greit nok. Men de var ikke spesielt serviceinnstilte. De bar mer preg av å være "matutbærere". De gjorde det de skulle, helt uten entusiasme og stolthet, uten at man teknisk hadde noe å klage på, men også uten at man følte at man ble godt tatt vare på. På ingen måte var de uvennlige, men de smilte heller ikke.

Menyen har blitt ganske beskjeden. Det bugner ikke lenger av spennende fiskeretter som frister slik det gjorde før. Men det vi fikk var grei nok og velsmakende, dog uten å imponere. Det skal veldig lite til å løfte disse rettene til et topp nivå. Men også kjøkkenets prestasjoner bar preg av at dette var "en helt vanlig dag på jobben", totalt blottet for finesser og det lille ekstra.

Slik sett ble Enhjørningen denne gangen en skuffelse. Det har sunket litt hen i rutinene og en topp fiskerestaurant i Bergen har blitt ganske så middels.

Det skal så lite til å løfte restauranten opp igjen til gamle høyder. En litt bredere og mer fristende meny, litt større entusiasme og stolthet hos personalet og noe litt ekstra, er det som skal til. Nå står ikke prisen i forhold til det man får.

Dato for besøk: september 2021
Takk, GourmetPAF

Anmeldt 1. august 2021

I denne restauranten, som har sjømat som sin spesialitet, spiser man i et gammeldags lokale midt på Bryggen. Det er en liten opplevelse i seg selv å være i omgivelser som føles autentiske og veldig bergenske!

Maten er god og prisnivået er helt ok relativt til kvaliteten. Vi spiste kamskjell til forrett, og denne retten hadde svært høy kvalitet og kan anbefales på det varmeste! Til hovedrett spiste vi piggvar, som også var god, men ikke helt på nivå med forretten. Desserten, jordbærparfait, var smakfull og kan anbefales.

Restauranten har hyggelig og oppmerksom betjening. Enhjørningen kan anbefales for alle som ønsker et fiskemåltid i stemningsfulle omgivelser.

Takk, Henrik H
Anmeldt 14. juli 2021 via mobile enheter

Dronningen og undertegnede ville ha en fin middag. Valget falt på Enhjørningen. Vi gikk for en treretters. Kamskjell til forrett var fantastisk smakfull. Kveita som fulgte opp var en nydelig oppfølger. Desserten, jordbærparfait, toppet måltidet. Topp service fikk vi også. Anbefales!

Takk, KjetilJohansen
Anmeldt 10. juli 2021 via mobile enheter

Fantastisk mat, hyggelige omgivelser og veldig profesjonell og vennlig kelner. Hvalkjøtt carpaccio, kamskjell og piggvar ledsaget av hvit og rød burgunder. Vi gikk lykkelige ut i Bergensnatten

1  Takk, EgonH459
Anmeldt 8. juli 2021

Denne kvelden var det bestemt at vi skulle spise fisk til middag. Enhjørningen har fisk som spesialitet og jeg hadde litt forventninger før jeg kom. Valget falt på stekt piggvar. Jeg tror kanskje vi fikk piggvar som var levert fra oppdrett? Hadde forventet at konsistensen var mer fast, og synes fisken var en aning bløt. Men tilbehøret var spennende og variert og passet utmerket til fisken. Totalt sett var fisken god, men som sagt så var den ikke perfekt. En nydelig hvitvin ble servert til fisken som bidro til at vi ble fornøyd. Kan anbefales for de som er glad i fisk.

1  Takk, osmasen

Reisende som så på Enhjørningen, så også på

Har du vært i Enhjørningen? Del dine erfaringer!