“Dette er topp!”

Maki
Vurdert som nr. 1 av 94 Restauranter i Ålesund
God for: Romantisk, Forretningsmøter, Spesielle anledninger, Lokalt kjøkken
Middagsalternativer: Sent på kvelden, Middag, Reservasjoner
Beskrivelse: Intim fiskerestaurant som serverer gourmetretter fra havet. Beliggenhet i hjertet av Brosundet, i det flotte og nyoppussede Hotel Brosundet. Garantert fersk sjømat!
Anmeldt 30. juli 2018

Siden vi bodde på Hotel Brosundet, hadde vi valgt en pakke som inkluderte middag på Maki (liten fangst). Vi opplevde et tvers igjennom utsøkt måltid. Første rett var krabbekjøtt med diverse tilbehør. Deretter en nydelig fiskesuppe basert på hyse. Hovedretten var "Kolkjeft" (lysing), og det er trolig det beste fiskemåltid vi noen gang har spist. Desserten var en anretning med marengs og rabarbra-sorbet m.m. Dette er en restaurant vi kan vende tilbake til mange ganger!

1  Takk, Norwegian425

Anmeldt 29. juli 2018 via mobile enheter

Vi spiste "liten fangst", 3 fiskeretter og dessert. Alle våre forventninger ble oppfylt, det var fantastisk god mat!

Takk, Tove Nyjordet B
Anmeldt 27. juli 2018 via mobile enheter

Vi var heldige å fikk bord på drop-in. Det anbefales å reservere bord på forhånd for å være sikret plass. Vi valgte 5-retters meny, hovedsaklig bestående av diverse fiskeretter og noe kjøtt, mye basert på lokale råvarer. Smakene er utrolig bra nyansert og balansert. Dette er kvalitet og nesten som kunst å regne! Servicen var veldig bra. Kelnerne var blide og imøtekommende, og forklarte godt hva vi ble servert i forkant av alle retter. Prisnivået er i øvre prisklasse, men det er verdt prisen når man blir servert så god mat med Michelin kvalitet! Vi besøker gjerne resturanten igjen.

Takk, christofferaa
Anmeldt 27. juli 2018

Vi gikk for en femretters pluss ostefat, og maten var i det øvre sjiktet uten at den var eksepsjonell. Spesielt fiskesuppen var nydelig, mens krabben gjorde litt lite av seg og desserten er av den typen du enten liker eller ikke, altså mer personlige preferanser enn kjøkkenets håndverk.
I det store og hele, mat: 4+.
Det vi følte ble litt feil var stemningen. Alle gjestene ble plassert på rekke og rad, ca en halv meters mellomrom mellom bordene og vi følte oss som en del av et samlebånd. Servitøren fortalte om rettene men var ikke god til å lytte. I det øyeblikk vi sa vinpakke forsvant hun og vi fikk ikke noe tilbud om vann så det måtte vi etterlyse senere. Tempoet ble litt feil, i starten gikk alt veldig fort: med en gang vi hadde spist opp forrige rett kom en ny rett på bordet med et nytt glass vin. På et tidspunkt hadde vi tre glass vin hver som vi prøvde å komme etter med. Det handler litt om å kommunisere, et samspill med gjestene, se an, ikke bare peise på.
Servering: 3.
Totalt sett en svak firer.

1  Takk, Janerlve
Anmeldt 23. juli 2018

Hadde store forventninger til Maki, som jeg hadde hørt skulle være en av Ålesunds beste spisesteder, men forventningene innfridde ikke helt.
Det startet med at navnet ikke ble funnet på listen, vi måtte vente litt på at en annen person måtte forsøke og tyde skriften.
Før vi hadde fått satt oss ned ble vi spurt om aperiff- vi kunne kanskje ha fått områdd oss litt først ?
Vi bestilte en 5 retters med vin pakke.
Kan før jeg går over på de enkelte rettene si at jeg skulle ønsket an noen fortalte med litt engasjement hva rettene bestod av , og det samme gjaldt vinen. Fortell oss litt :-)

Første rett var krabbe; Denne var det lite smak av krabbe på. Muligens var den for kald.Det var godt ja, men manglet smak.
Rett nr to: Fiskesuppa var kveldens høydepunkt. Smakfull og delikat.
Breflabben som nr tre var ok, men ikke noe spesielt med denne retten.
Hylleblomstgraniteen som ble servert som mellomrett var både smakfull og forfriskende.
Når det gjelder kjøttretten så hadde en av oss bedt om å få noe annet enn lam. Det ble bekreftet at dette skulle nok være mulig. Vi måtte her spør om hva som ville bli servert isteden.Da vinen ble servert ble det sagt at denne var perfekt til lam, noe som da fikk oss til å undres på om alle fikk lam likevel. Kjøttet vart mørt og godt, men utover det ikke noe spesielt med denne retten heller.
Desserten: Pina Colada var et av kveldens høydepunkt. Her bør kokken være like
fornøyd som gjestene :-)
Muligens ville mange andre mene at dette var utmerket, men nå er vi over gjennomsnittet opptatt av mat. Vi velger ofte spisesteder etter ratingen på TripAdvisor, og her innfridde ikke Maki. Det var alle de små detaljene som gjorde at jeg velger å kalle dette en gjennomsnittlig opplevelse, eller kanskje jeg skal si mangel på detaljer.
Det virket som de ansatte bare var på jobb og ikke adde hverken engasjement eller glede i jobben. Det at en av de ansatte snakket svært høyt og irettesatte sine kolleger så gjestene hørte det er heller ikke noe som vi som gjester setter pris på å overhøre.
Tviler på at jeg kommer til å velge Maki neste gang.

1  Takk, Solveig V

Reisende som så på Maki, så også på

Ålesund, Møre og Romsdal

Har du vært i Maki? Del dine erfaringer!