Historisk grotte med flott utsikt

Anmeldt 10. juli 2021
Skaar180
Kopervik, Norge
En reise inn i fjellet, den største fjellhulen på Vestlandet

Anmeldt 20. august 2020
smedbrekka

De mest populære turene og aktivitetene i og rundt Ålesund
fra USD 1 343,37
Anmeldt 10. juli 2021 via mobile enheter

God parkering ved fotballøkke. Gruset og fint terreng helt frem til grotten. En severdighet verdt å ta med seg hvis en er i området.

Dato for opplevelse: juni 2021
Takk, Skaar180
Anmeldt 20. august 2020

Er du på tur utenfor Ålesund er Valderøya et sted å dra til, Giske kommune, sikkert av flere grunner, men vi kom hit på grunna av Skjonghelleren,

En grotte som går 100 meter inn i fjellet. Gigantisk stor i starten og krypenivå på slutten. De siste 30 meter er på knær eller åling.

Midt i hulen er en naturlig prekestol, et bergfremspring, der kan du teste ekko av din egen tale.

Parkering ved Valdervoll idrettsanlegg. Gå turstien videre, grusvei, til du kommer til et skilt som viser litt informasjon om grotten og stien videre.

Stien er et tråkk gjennom noe vått terreng, men helt ok. Litt bratt i en ur på slutten, men helt greit for de fleste.

Jeg sier ikke mer, du skal få ha den mystiske følelsen som kommer ved "neste der …"

Ta med lommelykt, eller bruk mobiltelefonen. Innerst er det mørkt.

Ta gjerne avstikkeren til Trollkjelen ved Valdervoll også, historisk gjemmested frå annen verdenskrig.

Dato for opplevelse: august 2020
2  Takk, smedbrekka