“Sjøbua innfrir, heldigvis og hurra!”
Anmeldelse av Sjøbua

Sjøbua
Vurdert som nr. 5 av 90 Restauranter i Ålesund
Kjøkken: Sjømat
God for: Spesielle anledninger, Lokalt kjøkken, Romantisk
Middagsalternativer: Middag, Reservasjoner
Beskrivelse: Ved Brosundet i Ålesund kan du nyte utsøkte måltider hos Sjøbua Fiskerestaurant. Her serveres sjømat basert på årstiden og de lokale fiskernes fangst, tilberedt med respekt for landsdelens tradisjoner. Kummer med levende fisk og skalldyr gir ferske råvarer. Sjøbua Fiskerestaurant ligger ved Brosundet i Ålesund, i et tidligere fiskemottak. Gjenstander og redskaper fra det gamle fiskemottaket er utstilt inne i restauranten, noe som fremhever det maritime miljøet. Her kan du nyte et delikat utvalg av retter med skalldyr og fisk, som blir fremstilt av ferske råvarer som lokale fiskere leverer hver dag. Du kan prøve velsmakende måltider med blant annet breiflabb, torsk, flyndre, steinbit og rokke. Restauranten får også levert levende krabbe og hummer fra fiskebåtene, og disse blir oppbevart i teiner ute i Brosundet. Inne i restauranten finnes det også egne kummer til skalldyr og levende fisk, slik at gjestene er sikret ferske råvarer av ypperste kvalitet, og en vakker utsikt over Brosundet gjør rammen rundt måltidet perfekt.
Anmeldt 12. juli 2021

På Sjøbua for første gang siden 2012, spent på hvordan opplevelsen ville bli denne gangen.

Tatt godt i mot, og startet ut med 2 x smørstekte kamskjell, raust tilberedt med en krem av avocado og lime, som vi tok for å være komponert rundt pistasje, uten at den ble dårligere av den grunn. Utsøkt, med urter - og akkompagnert av en Sancerre som smurte hele opplevelsen helt utmerket.

Fortsatte med skalldyrtallerken på henne, lysing på ham. Begge deler raust tilberedt i herlige porsjoner. Skalldyrtallerken med kongekrabbeklær, fylt til skallet, standard krabbeklør, reker, sjøkreps og blåskjell i kremet saus. Helt prima. Fruen kunne nok ha foretrukket krepsen uten tur via grillen, men no big deal. Smak og behag. Lysingen var spotless, saftig velsmakende på kremaktig saus med beter, lekker gulrot og poteter.

Det hele avsluttet med to doble espressi, og gjort opp med glede på betalingsautomaten, med ekstra klapp på skulderen til vår mann, som hadde første arbeidsdag på Sjøbua og leverte med stil; vennlig, høflig, hjelpsom og blid.

Godt å oppleve godt vertskap og ditto kjøkken. Morgendagens gjester er preppet med gode meldinger videre og vår anbefaling. Hurra for Sjøbua og Ålesund!

Takk, Arnt Roger A

Anmeldt 10. juli 2021 via mobile enheter

Flott plass i Ålesund. Vi spiste skalldyrtfat. Utrolig god mat, kunne kjenne at maten var fersk. Topp servise fra de ansatte.

Takk, ArveSaether
Anmeldt 8. juli 2021 via mobile enheter

Fantastisk god mat, bra vinanbefaling og hyggelig betjening. Anbefales på det sterkeste, vi kommer gjerne tilbake hit.

Takk, Camper27703223171
Anmeldt 30. juni 2021 via mobile enheter

Flott beliggenhet, god mat og bra porsjoner. De som jobbet der var veldig flinke. Book bord på forhånd. Anbefales om du besøker Ålesund.

Dato for besøk: mai 2021
Takk, Carina K
Anmeldt 6. juni 2021 via mobile enheter

Fredag var min mann og jeg på Sjøbua. Vi har vært innom flere restauranter i byen det siste året da vår datter har studert i byen. Dessverre har ingen av de bedre restaurantene noe fokus på vegetarmat, noe som har gjort blant annet Sjøbua lite aktuelt for oss ved tidligere anledninger. Denne gangen hadde studenten andre planer, og mor og far kunne nyte en bedre middag på en av Ålesunds kjente fiskerestauranter.

Vi ble tatt godt i mot, og vist til et hyggelig bord. Var spent på interiøret, men det var en varm og hyggelig atmosfære og klassisk fin stil.

Menyen er ikke så stor, men vi kunne raskt fastslå at det var mye som fristet. Egentlig ønsket vi østers til forrett, men det var de tomme for. Mannen min valgte da bort forrett, mens jeg i stedet tok grillet hvit asparges. Det angret jeg absolutt ikke på. En nydelig rett, og hollandaisen var perfekt. Til hovedrett tok vi henholdsvis Bacalao a Lagareiro og hummersuppe. Suppa var supergod og bacalaoen falt også i god smak. Jeg er glad i dessert, men fant ikke noe som fristet denne kvelden. Men vi var meget godt fornøyd med både mat, drikke og service, og Sjøbua er helt klart verdt et besøk. Men ellers vil jeg sterkt anbefale at man har et alternativ for vegetarianere på menyen, slik at i de familiene hvor man har ulike preferanser også kan besøke en fiskerestaurant. En forrett er bedre enn ingenting, men en hovedrett hadde også gjort susen (så dere også hadde en kjøttrett på menyen).

2  Takk, LineH79

Reisende som så på Sjøbua, så også på

Ålesund, Møre og Romsdal

Har du vært i Sjøbua? Del dine erfaringer!