“Full klaff på maten!”

Vurdert som nr. 5 av 90 Restauranter i Ålesund
Kjøkken: Sjømat
God for: Romantisk, Lokalt kjøkken, Spesielle anledninger
Middagsalternativer: Middag, Reservasjoner
Beskrivelse: Ved Brosundet i Ålesund kan du nyte utsøkte måltider hos Sjøbua Fiskerestaurant. Her serveres sjømat basert på årstiden og de lokale fiskernes fangst, tilberedt med respekt for landsdelens tradisjoner. Kummer med levende fisk og skalldyr gir ferske råvarer. Sjøbua Fiskerestaurant ligger ved Brosundet i Ålesund, i et tidligere fiskemottak. Gjenstander og redskaper fra det gamle fiskemottaket er utstilt inne i restauranten, noe som fremhever det maritime miljøet. Her kan du nyte et delikat utvalg av retter med skalldyr og fisk, som blir fremstilt av ferske råvarer som lokale fiskere leverer hver dag. Du kan prøve velsmakende måltider med blant annet breiflabb, torsk, flyndre, steinbit og rokke. Restauranten får også levert levende krabbe og hummer fra fiskebåtene, og disse blir oppbevart i teiner ute i Brosundet. Inne i restauranten finnes det også egne kummer til skalldyr og levende fisk, slik at gjestene er sikret ferske råvarer av ypperste kvalitet, og en vakker utsikt over Brosundet gjør rammen rundt måltidet perfekt.
Anmeldt 28. juli 2021

Vi fikk et nydelig bord ved vinduet, eller rettere sagt "døra" ettersom det var helt åpent ut mot nydelige Ålesund. Maten var tipp topp for hele følget. Ikke noe spesielt å utsette på service eller pris.

Takk, KathrineG79

Anmeldt 21. juli 2021

Her er der verd en omvei , dette er slik en restaurant bør fremstå ! Blir mottatt av smilende og flinke servitører ! Det følges opp av gode smaker fra flinke kokker ! Som fagmann blir jeg oppriktig glad av hele opplevelsen ! Anbefales på det sterkeste ! Takk for besøket og takk for maten

Takk, snopy666
Anmeldt 21. juli 2021 via mobile enheter

Etter å ha lest gode anmeldelser her bestilte vi bord. Vi var fire voksne og to barn på 4 og 6. Dessverre lite som stemte ila vårt besøk. Vi ventet lenge på å få meny og vann ved ankomst. Kom rett etter åpning, lokalet var langt fra fullt. Vi bestilte cataplana, som vi ventet på i omslag 45 min. Veldig små porsjoner og ingen ble mette. Maten var likevel velsmakende, og vi fikk ekstra poteter på forespørsel. Vi valgte å droppe desserten pga ventetiden og relativt dårlig service.

Takk, WPL_83
Anmeldt 19. juli 2021 via mobile enheter

Absolutt bra mat, hvilket man også må kunne forvente gitt prisnivået. To poengs trekk skyldes følgende:
1) Uinspirert betjening/service. Som svar på hva «dagens fangst» var fikk jeg ett kort ord som svar - kveite. Ikke noen videre beskrivelse av hvordan fisken var tilberedt, med hvilket tilbehør etc. En smule mer entusiasme overfor egne produkt ville ikke vært feil. Verre er neste punkt:
2) Vinkartet er ganske begrenset og dårlig beskrevet. Når man skal ha 1700kr for en flaske Chablis Grand Cru Les Clos hjelper det lite å oppgi årgangen når man ikke tar seg bryet med å oppgi den aller viktigste informasjonen, nemlig produsent.
Prising generelt på rundt 4 ganger polpris er i min bok uakseptabelt høyt.

1  Takk, 803vidars
Anmeldt 18. juli 2021 via mobile enheter

Denne restauranten er absolutt verdt et besøk! Vi var der med våre to barn på 6 og 10 år og var imponert over hvor barnevennlige personalet var; særlig han som viste oss til bordet. Ikke så mye mat som er «barnevennlig», barna våre liker heldigvis sjømat.
Maten var nydelig, spiste skalldyrfat.

Takk, Hege F

Reisende som så på Sjøbua, så også på

Ålesund, Møre og Romsdal

Har du vært i Sjøbua? Del dine erfaringer!