“Fantastisk mat der du minst skulle vente det 😊”
Anmeldelse av Svinvik Gard

Svinvik Gard
Vurdert som nr. 1 av 1 Restauranter i Kvanne
Anmeldt 11. september 2021

Herr og fru Svinvik disker opp med en matopplevelse av de helt sjeldne, som ville ha imponert selv de mest blaserte anmeldere i de store byene. Fantastisk komponert 9-retters helaften og nyskapende retter, en kulinarisk reise med mye lokale råvarer, og service på toppnivå, fra A til Å.

Dato for besøk: september 2021
Takk, henrik s

Anmeldt 17. juli 2021

Jeg vil gi mine beste anbefalinger til Svinvik Gard. På denne restauranten får du servert utsøkte retter der kjøkkenet har lagt stor innsats i å få ulike lokale råvarer til å skinne.

Vi ble tatt varmt i mot av vertskapet, Kristina og Tore Svinvik, der vi hadde en hyggelig passiar før vi ble anvist til bordet. Vertskapet har lykkes godt i å gjøre om fjøset på gården om til en koselig restaurant.

Vi ble servert en seksretters meny med tilhørende appetittvekker og en hvilerett utover menyen.

Til måltidet ble det også lagt fram ferskt og deilig surdeigsbrød som var bakt i steinovnen i restauranten. Brødet var perfekt tilberedt, det var saftig med sprø skorpe. Et lekkert pisket smør med tørket ferskost fulgte med som tilbehør.

Appetittvekkeren vi fikk servert var fritert vaktelegg med ramsløkmajones, ramsløkkapers og blåklokke til pynt på toppen. En fargerik og flott presentasjon med gode smaker, men jeg savnet noe syre i retten til kontrast til den fete majonesen og det friterte egget.

Første rett var skalldyrbisque laget på sjøkreps med piggvar, reddik, blomsten fuglevikke og svart jordmaur (ofte kalt for sukkermaur). Suppen smakte nydelig og de syrlige sukkermaurene gav en spennende og syrlig kontrast som passet godt til retten.

Andre rett var ørret lagt på en bunn av sommerkål i en smørsaus tilsatt rømme fra Todal meieri, ramsløkolje og pyntet med skogsyre og kornblomster. En visuell lekker rett som også smakte fortreffelig.

Den tredje retten var stekt kalvebrissel med fritert lefse fra Lierne (oppvekstplassen til kokken Kristina) med hjemmelaget majones, persille, og osten «Høvding Sverre» fra Orkladal ysteri som tilbehør. Personlig synes jeg denne retten ble litt for tørr og ikke like smaksrik som de andre rettene.

Den fjerde retten, hovedretten, var indrefilet av storfe og oksekjake i en sjysaus med nepe, gulrot og smørstekt potet som tilbehør. Indrefilet var perfekt tilberedt til medium-rå og oksekjakene gav en kraftig og fyldig kontrast til det tandre kjøttet. Det eneste ankepunktet i retten var at enkelte av potetene var litt for harde, så de hadde trengt ett til to minutter lenger tilberedningstid.

Det kom så en liten hvilerett: Crémantsorbet med ensyresaus og rømme fra Todalen meieri og stemorsblomst til pynt. Lekker rett med en flott syrlig smak.

Den femte retten var ost: osten «Råblå» fra Grindal Ysteri, karamellisert havregryn, syltet granblomster og hjemmelaget honning fra gården. Osten var riktig temperert og hadde en flott og fyldig smak og ble ytterligere fremhevet av tilbehøret deriblant granblomstene.

Den siste retten, nummer seks i rekken, var naturlig nok desserten. Det var en fløtebasert is tilsatt urten myske med jordbær fra Valldal og sprø marengs. En deilig avslutning på måltidet.

Det ble til slutt servert kokekaffe fra verten Tore Svinvik. Hvis en skulle komme med en liten anbefaling for å ytterligere runde av måltidet med stil, var å tilby gjestene litt hjemmelaget konfekt, slik at de som er ekstra glad i sjokolade, fikk det til kaffen.

Oppsummert: Et fantastisk måltid i en flott atmosfære.

Takk, jarleugelstadk
Anmeldt 16. juli 2021 via mobile enheter

Fantastisk opplevelse som må gjentas!

Meget god service og knallgod mat og drikke.
Tok hensyn til både graviditet og allergi på en god og diskret måte. Anbefales!

Takk, elineu2017
Anmeldt 24. september 2020 via mobile enheter

I flotte omgivelser. Fikk historien fra fjøs til gourmetrestaurant.
En lett 9 retters med tilhørende drikke, satt sammen så det ble en fryd for øyet og ganen. anbefales på det varmeste

Dato for besøk: september 2020
Takk, dagove
Anmeldt 18. januar 2020

Anbefales på det sterkeste. Nydelig mat i unike omgivelser. En opplevelse av de skjeldne. Vi kommer tilbake:)

Dato for besøk: september 2019
1  Takk, ninamariem2019

Har du vært i Svinvik Gard? Del dine erfaringer!