Drømmetur over Dovre

Jeg startet fra Dombås via Hjerkinn via Folldal med en god overnatting Nordre Fallet. Det ligger... les mer

Anmeldt 19. august 2020
JanErikH37
Fantastisk sykkeltur

Vi valgte å sykle TdD på to dager på vanlige terrengsykler og liten sekk på ryggen med lett tøy til... les mer

Anmeldt 17. august 2020
trondaarstadberg
Holmestrand, Norge

Anmeldt 2. oktober 2019

Tour de Dovre er fantastisk sykkeltur på ca. 130 km, som snor seg rundt Dovrefjellplatået. Du sykler på grus og asfaltveier midt mellom tre nasjonalparker - Rondane-, Dovre- og Dovrefjell-Sunndalfjella nasjonalpark. Turen kan deles opp i etapper, og er midt i blinken for barnefamilier og de som ønsker opplevelser og overnattingsmuligheter underveis. Bruker du noen dager på turen, kan du bl.a. legge inn moskussafari, ridning,fiske og besøk på Folldal gruvemuseum.
Vi startet turen på Dombås, med vanlig terrengsykler, og syklet runden via Hjerkinn og Folldal på to dager, med overnatting i Grimsdalen. Sykkelruta er bare delvis merket, så det kan være lurt å orientere seg god på forhånd, bl.a. også bestille overnatting. Turen ligger godt beskrevet på DNT-appen ut.no. Starter du fra/passerer du Dombås, kan du få informasjon om turen hos Jo Holum Sport.
Vi tok turen i juli, men den er spesielt flott litt utpå høsten, når fargene i fjellet er på sitt vakreste.

Dato for opplevelse: juli 2019
Takk, Flamme2010