Fantastisk arkitektur

Nordlyskatedralen har en fantastisk arkitektur og katedralen er veldig godt integrert i... les mer

Anmeldt 6 dager siden
994kjetilf
Oslo, Norge
Fantastisk kirkebygg

Det var bare en opplevelse å komme inn i Nordlyskatedralen i Alta. Ekstriørmessig er dette et... les mer

Anmeldt 23. juni 2021
Terje J
Fredrikstad, Norge

Anbefalte opplevelser i og i nærheten av Alta
Anmeldt 23. juli 2020

Endelig var det åpent så vi rakk innom før vi reiste fra Alta. Gir 4 av 5 pga åpningstider. Ellers var det et fint besøk, verdig katedraltittelen. Et fint bygg, god atmosfære og ei vakker kirke. Du må nesten innom og se selv - vil ikke avsløre for mange detaljer. Stikk innom - i enden av Markedsgata om du er i Alta.

Takk, Andrekjetil
Anmeldt 20. juli 2020 via mobile enheter

Så lenge kirken og andre trossamfunn fremdeles får støtte fra stat og kommune, er jeg ikke enig i at det skal koste besøkende 150 kroner for å se innsiden av denne arkitektskatten. Dette beløpet inkluderte kirken og en Nordlys-utstilling i underetasjen. Jeg var ikke interessert i denne utstillingen, men det var fremdeles ikke mulig å komme inn i kirkerommet.

Jeg trodde vi sluttet med å betale avlat etter reformasjonen.

1  Takk, HogneV
Anmeldt 17. juli 2020 via mobile enheter

En helt anderledes kirke - både utvendig og innvendig. Utsiden skal reflektere nordlyset og hvordan det beveger seg, mens du på innsiden møtes av en tilsvarende spesiell kirke.
En Jakobsstige fører inn i en fantastisk fin kirkesal med blant annet en døpefont utført i blå marmorstukkatur og med en glasskål med glassfust fisk i bunnen.
Kirkesalen oppleves vakrere og mer hellig enn selv Ishavskatedralen.
Anbefales!

1  Takk, SveinH843
Anmeldt 2. juli 2020 via mobile enheter

Har vært heldig å besøke denne flotte katedralen ved flere anledninger. Den er et skue midt i sentrum som er vert et besøk.
Lyset inne i katedralen endrer seg etter lysforholdene ute.

2  Takk, Tone Ragnhild R
Anmeldt 24. juni 2020 via mobile enheter

Dette er en av de mer mektige religiøse bygningene jeg har opplevd. Rett nok bare fra utsiden. Men den gir meg en god stemning. Anbefaler alle å kjøre innom på veien!

Dato for opplevelse: juni 2020
Takk, dorthesKS