Utrolig flott plass og gode vafler

Anmeldt 18. juli 2018
Alf F
Bergen, Norge
Opplevelse

Anmeldt 11. september 2017
perolavbjerkeli
Mandal, Norge

Anbefalte opplevelser i og i nærheten av Eidfjord
Anmeldt 18. juli 2018 via mobile enheter

Kjeåsen er en «verdens mest utilgjengelige gård», men nå tilgjengelig med en liten vei opp. Utrolig utsikt og koselig lite gårdstun som selger vafler, kaffe og kaffe

Dato for opplevelse: juli 2018
3  Takk, Alf F
Anmeldt 11. september 2017 via mobile enheter

Har lest om og sett dette stedet på TV. tidligere, men nå tok vi turen. Bor fortsatt folk her, men nå er det jo også bilvei helt opp.
Er man i Eidfjord, ja, så må man bare besøke plassen.

Dato for opplevelse: september 2017
1  Takk, perolavbjerkeli
Anmeldt 9. juli 2017

Kjent fra Tv-serien "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Gården skal visstnok ha tatt 30 år å bygge. Verdt å legge merke til er også steinene som er laget til trappetrinn her-og-der oppetter fjellveggen. Det er tunge saker!

Noen ting å huske på før man begir seg utpå: 1. Det bør være bra vær. Solskinn og tørt. 2. Følg de røde "T"-ene. Dette viser hvor stien går. Se opp og frem (eller opp) for å se hvor neste "T" er. Det er fort gjort å miste stien av syne, og dét er ingen behagelig opplevelse om man går der uten guide. 3. Det er ingen dum idé å ta seg god tid. Kjenn etter fot- og håndfeste. Jeg kan kun komme på ett ubehagelig sted på turen der jeg måtte hvile for å tenke klart hvordan jeg skulle kunne komme meg videre oppover. (Det er ikke ved trestokkene, som er nederst nederst.) Det er på ca. 400 m og det endte med at jeg satt meg ned på rompa og bevegde meg sidelengs rundt en stor stein, som blokkerte 1/3 av en smal og glatt fjellhylle (det renner en bekk der), svakt hellende utover, med fallhøyde på 10 (?) meter.

Vel, det var ett ubehagelig sted til, men husker ikke hvorfor. Tror jeg måtte hoppe delvis opp for å få tak i en rot eller noe. Phew! Heldigvis har jeg ganske lange bein. Skjønner meg ikke på den personen her som anbefaler alle helt ned til syvårsalderen å gå her. Bare tull.

Når man er fremme, føler man glad og tøff. Dette blir bare peanuts sammenliknet med de virkelig farlige tingene en turist kan gjøre rundt om på kloden, men det er likevel galskap å tenke på alt denne slekten med gode hjelpere har "utsatt seg selv for" opp gjennom årene: Skoleveien, trappesteinene, taubanen, vinterstormene.

Gården var også først ute i Eidfjord med å utvikle vannkraftverk til strøm m.m. (Eidfjord er i dag Norges tredje største kraftkommune.)

Dette er en liten bit Norgeshistorie, som er et "must" å få med seg!

Dato for opplevelse: juli 2017
8  Takk, f_munch
Anmeldt 21. februar 2017

Verdt et besøk, enten ved å kjøre opp, eller å gå opp langs fjellsidene på oppmerket sti. Utsikt som tar pusten fra deg på en solskinnsdag.

Dato for opplevelse: juli 2016
1  Takk, Camilla Maria T
Anmeldt 31. juli 2016

Det er vakkert her oppe! Men det aller mest imponerende er at det har bodd folk her lenge før det i det hele tatt var påtenkt noen vei opp. Her har folk slitt, dratt og båret opp materialer og alt annet de har trengt, og unger har gått opp og ned de 550 høydemeterene hver dag for å gå på skole. Å føle på det gir inntrykk. Jeg skulle gjerne ha følt på å gå opp også, men heldigvis er det mulig å kjøre opp for dem som av ulike grunner ikke kan gå. Veien er så smal at det er timeskjøring, det hørtes nesten litt skummelt ut, og tunnelen ble beskrevet som helt mørk. Så smalt var det ikke og tunnelen var ikke så mørk heller. Jeg anbefaler virkelig Kjeåsen, men ikke bruk tiden kun på utsikten, kjenn på historien også.

Dato for opplevelse: juli 2016
2  Takk, Berit H