Eiktunet - en friluftsperle mellom byen og marka

Eiktunet ligger vakkert til med utsyn over Mjøsa og Gjøvik by. Det er et bygdemuseum og en del av... les mer

Anmeldt 1 uke siden
flangb
Gjøvik, Norge
På Gjøviks tak

Eiktunet friluftsmuseum har en gedigen oversikt over den hvite by ved Mjøsa. Du kan kombinere med... les mer

Anmeldt 10. august 2019
Malida65
Gjøvik, Norge

Anmeldt 3. januar 2018

Et lite museum med noe gamle hus... mini Maihaugen. Det er mange oselig turstier rundt museet. Det finnes kafe der deler av året

Dato for opplevelse: desember 2017
1  Takk, Cathinka M
Anmeldt 11. september 2017 via mobile enheter

Barndomsminnene fortalte meg det er på tide med en joggetur på området. Et typisk lokalmuseum, men det er en del små sjeldne godbiter. Dessuten er det besynderlig og beklagelig at det ikke kan legges opp for flere forestillinger på den gamle friluftsscena. Rundt gjerdene har du flotte jorder og en betydelig lokalvei. Det vil si at det er mange hjørner som vanligvis ikke blir dekket av daglig aktivitet. Spennende. Slik finnes i verdens største byer og rurale strøk. Eiktunet ligger rett ovenfor og i direkte kontakt med Gjøvik by. På motsatt side begynner bygda og det finnes relativt store turområder i skogene vekk fra Vardalsvegen. Vil imidlertid ikke anbefale å begynne å vandre for mye uten å undersøke på forhånd, da det er snakk om ganske store avstander som bare er tilgjengelig for gange. Mens selve museumsområdet er rolig og de konkurrerer med Braastad om byens beste utsikt. Kopperud kan ikke konkurrere. God helg. Skrevet en søndag. Forhåpentligvis nå nummer fire på topplista i omegn. Fire er et godt tall. Kanskje rivieraen neste? Fornøyd med Øverby i dag. Hei og hå. Takk til leserne. Ellers er det såpass at jeg gir det fem poeng. Prøv å komme inn på åttekanten innendørs museumsavdeling. For nye seere kan der også være greit å komme inn i noen av gårdsbygningene så man kan lære noe om hvordan det tradisjonelle Norge er.

Dato for opplevelse: september 2017
1  Takk, BlueAsGreen
Anmeldt 23. juli 2017

Velholdt både utendørs og bygningsmessig. Besøk gjerne også utenfor åpningstidene for en hyggelig spasertur.

Dato for opplevelse: juni 2017
Takk, janferie
Anmeldt 20. juli 2017

Et flott område med kjempefin utsikt over Gjøvik. Fine turstier og vakre gamle bygninger. Et fint sted å dra både på stolpejakt og for å vise fram norsk kultur til amerikanske gjester. Vi hadde med oss noen besøkende derfra, og de storkoste seg på Eiktunet.

Dato for opplevelse: juni 2017
Takk, 131marita
Anmeldt 7. juli 2017

Vi var to par på Gjøviktur som droppet oppom Eiktunet (som anmelder ville vise de andre). Vi tok det bare som en hyggelig tur uten omvisning (som også er mulig). Veldig hyggelig - og kjempekoselig med kaffe og vafler på Eiktunet Kafe.

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, OlavEngen